Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

آمار جدید و شفاف بخش، با راه‌اندازی IT کشاورزی ارائه می‌شود/ تجربه درخشان حجتی در حوزه ساماندهی آمار، باعث خوش‌بینی ماست

نبود آمار شفاف در حوزه کشاورزی به‌صورت سنواتی از مهم‌ترین مشکلات بستری برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی است که در دولت جدید نیز هنوز راه حلی برای آن اتخاذ نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: نبود آمار و ارقام شفاف و روشن یکی از مهم‌ترین دلایل عدم برنامه‌ریزی مدون در بخش کشاورزی است که از گذشته‌های دور در این حوزه به شکل سنواتی وجود داشته و در دولت جدید تاکنون نیز اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته است.

سکینه عمرانی افزود: نبود دورنمای شفاف از وضعیت تولید کشاورزی و آمار و ارقامی که مبتنی بر وضعیت موجود باشد، از مهم‌ترین دلایلی است که برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بخش کشاورزی توفیق چندانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که حجم تولیدات بخش کشاورزی باید برای مسئولان حوزه مشخص باشد و درصد کوچکی از تغییرات نیز گزارش شود، آمار ارائه‌شده از میزان تولید محصولات زراعی و باغی در بازه تقریبی بزرگی قرار دارد که به هیچ وجه دقیق نیست.

عمرانی ادامه داد: این بدان معناست که وقتی صحبت از تولید چهار میلیون و 500 هزار تن مرکبات در کشور می‌شود، ممکن است بازه تغییرات آن بیش از 200 تا 300 هزار کیلوگرم باشد که می‌تواند نتیجه همه برنامه‌ریزی‌ها و نیازهای داخلی کشور را با درصد خطای بالایی برآورد کند.

بانک آمار کشاورزی مفقود است

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرچند در مجلس گذشته، در جریان بررسی قانون افزایش بهره‌وری، بانک اطلاعات کشاورزی مورد تأکید قرار گرفت، اما همچنان این بانک به معنایی که بتوان به آن استناد آماری کرد و مرجع مراکز تصمیم‌گیر باشد، وجود ندارد.

وی یادآور شد: مادامی که آمار و ارقام شفاف در این حوزه در اختیار همه مسئولان، نمایندگان مجلس و مخاطبان نباشد، نمی‌توان انتظار داشت هدف‌گذاری درستی صورت گیرد و یا سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه صورت گیرد.

عمرانی با اشاره به برخی طرح‌های تکمیلی وضعیت آماری بخش کشاورزی تأکید کرد: هرچند طرحی نظیر کاداستر می‌تواند با ارائه نقشه‌های مشخص، تصویری از وضعیت اراضی کشاورزی کشور ارائه دهد، اما به‌تنهایی نمی‌تواند خلاء موجود در حوزه کشاورزی را پاسخگو باشد.

وی اظهار داشت: طرح کاداستر نیز ازجمله طرح‌هایی است که مدت‌ها است در کمیسیون‌های مختلف مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما هنوز به نتیجه نمی‌رسد!

عمرانی اظهار امیدواری کرد؛ از آنجا که تنها در حوزه گندم آمار و ارقام شفافی بنا شده و به‌نظر می‌رسد آمار ارائه‌شده بتواند بدون بزرگنمایی قابل اتکا باشد، لذا انتظار می‌رود با توجه به تجربه قبلی وزیر جدید در حوزه ساماندهی آمار و ارقام، وضعیت شفافی با راه‌اندازی IT در حوزه کشاورزی به‌وجود آید./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921007-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید