Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد:

آغاز شماره‌گذاری 400 هزار ماشین کشاورزی، راهی به سمت نوسازی/ صدور کارت سوخت برای ماشین‌های کشاورزی

با آغاز شماره‌گذاری 350 تا 400 هزار ماشین کشاورزی که ایانا خبر آن را برای نخستین‌بار، غروب دیروز مخابره کرد؛ حرکت به سمت نوسازی این ناوگان آغاز می‌شود و کارت سوخت‌دار شدن این ماشین‌ها کمک می‌کند تا این بهره‌برداران مشکلات کمتری برای تأمین سوخت داشته باشند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ساعتی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با ابلاغ رسمی شماره‌گذاری وسایل نقلیه کشاورزی، این اتفاق مبارک پس از 30 سال انتظار محقق شد که برای بخش کشاورزی اثرات مثبتی خواهد داشت.

کامبیز عباسی افزود: با تفاهمنامه‌ای که به‌صورت همه‌جانبه تمامی مسائل مربوط به مکانیزاسیون را دربر دارد، دستورالعمل‌های اجرا شدن آن نیز تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 350 تا 400 هزار دستگاه انواع وسایل کشاورزی وجود دارد که باید شماره‌گذاری شود.

عباسی ادامه داد: قرار است اکیپ‌های ویژه‌ای در استان‌های مختلف با همکاری رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی و پلیس راهور ناجا تشکیل شود تا اقدامات لازم برای صدور کارتکس‌های شماره‌گذاری انجام و سپس نسبت به اخذ سند اقدام شود.

وی تصریح کرد: سنددار شدن ماشین‌های کشاورزی به این بخش هویت می‌دهد و امکان استفاده از این اسناد را به‌عنوان وثیقه در مراجع مختلف امکان‌پذیر می‌کند.

حوزه نفت و گاز به فکر جایگاه‌های سوخت‌گیری ماشین‌های کشاورزی باشد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی یادآور شد: به‌دنبال شماره‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی، صدور کارت‌های سوخت نیز انجام می‌شود که بدین ترتیب سهمیه سوخت برای ادوات کشاورزی که قبلاً به‌صورت اینترنتی گرفته می‌شد و کفاف کار کشاورزان را نمی‌داد، دیگر مشکل نخواهد بود.

عباسی تأکید کرد: کشاورزان در حال حاضر مجبورند مابقی نیاز خود را از سایر خودروها و ادوات دیگر تهیه کنند که با تهیه کارت سوخت برای آنها، امکان استفاده از سهمیه و مازاد آن از طریق همان کارت به‌صورت آزاد امکان‌پذیر است.

وی اظهار داشت: در حوزه نفت و گاز نیز باید جایگاه‌های ویژه‌ای برای سوخت‌گیری ماشین‌آلات کشاورزی در سطح دهستان‌ها و مراکز تولید تعبیه شود، چرا که امکان تردد ماشین‌آلات کشاورزی برای سوخت‌گیری در شهرهای بزرگ وجود ندارد.

عباسی همچنین گفت: شماره‌گذاری ماشین‌های کشاورزی حرکت بخش را به سمت نوسازی ناوگان هدایت می‌کند و باعث ارتقاء کمی و کیفی مکانیزاسیون خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر برای ماشین‌های فرسوده‌ای که عمری بیش از 13 سال دارند شماره‌گذاری انجام نمی‌شود که بدین ترتیب تلاش می‌شود تا برای اسقاط آنها و جایگزینی با ماشین‌های جدید اقدامات سریع انجام شود.

عباسی خاطرنشان کرد: عمر فرسودگی ماشین‌های کشاورزی قرار است مورد تجدید نظر قرار گرفته و تعریف جدیدی برای آن صورت گیرد.

استفاده از پتانسیل‌های شوراهای روستایی برای احراز مالکیت خودروهای کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره نحوه احراز مالکیت خودروهای کشاورزی ادامه داد: از تمامی پتانسیل‌های موجود در روستاها، دهستان‌ها و مراکز تولید برای احراز مالکیت خودروها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: از شوراهای اسلامی موجود در روستاها برای استعلام ماشین‌های کشاورزی استفاده می‌شود تا سند به نام مالک اصلی زده شود.

عباسی یادآور شد: مطابق ابلاغیه موجود و تفاهمنامه دوجانبه‌ای که میان این مرکز و پلیس راهور ناجا منعقد شده است، دستورالعمل‌هایی برای خودروهایی که مالکیت آنها احراز نشده، وجود دارد.

وی تأکید کرد: در گذشته کمترین حمایت و اعتبار از مکانیزاسیون بخش کشاورزی می‌شد، اما پیش‌بینی می‌شود که با شروع شماره‌گذاری، اتفاق‌های جدید دیگری به‌وجود آید./

خبرنگار: مژگان ستار

A-921016-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید