Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی آمریکا بر خلاف ایران، در اختیار کشاورزی آن کشور هستند

کشاورزی معیشتی و اقتصادی نبودن تولید به‌علت مکانیزه نبودن کشاورزی در ایران و پایین بودن ضریب مکانیزاسیون است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در کشورهای توسعه‌یافته برای رسیدن به ارزش اقتصادی و سودآوری مکانیزاسیون در سطح بالایی در اراضی کشاورزی و صنایع تبدیلی دنبال می‌شود.

یونس اسدی افزود: در حالی که کشورهایی نظیر ترکیه با به‌کارگیری از صنعت توانسته‌اند کشاورزی خود را تا بالاترین سطح منطقه ارتقاء دهند، هنوز کشاورزی ما در ایران سنتی تعبیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ اقلیم، مشابهات زیادی بین ایران و ترکیه وجود دارد، اما از آنجا که کشاورزی در اولویت اقتصاد کلان ایران نبوده است، نتوانسته‌ایم به کشاورزی صنعتی دست پیدا کنیم.

اسدی ادامه داد: پایین بودن ضریب مکانیزاسیون و ضایعات بالای محصولات کشاورزی باعث شده تولید در ایران به صرفه نباشد و به اصطلاح کشاورزی معیشتی دنبال شود.

ضایعات 35 درصدی نتیجه مکانیزه نبودن کشاورزی

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مکانیزه نبودن اراضی کشاورزی باعث برداشت سنتی، حمل و نقل سنتی و نگهداری آن به روش سنتی شده است که در هر مرحله ضایعات محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

وی یادآور شد: برداشت با تراکتورها یا دنباله‌بندهای غیرتخصصی و انتقال محصولات با کامیونت‌های غیریخچال‌دار و نگهداری محصولات در انبارهای فاقد سردخانه باعث ضایعات بالای کشاورزی می‌شود.

سرمایه‌گذاری، حلقه مفقوده زنجیره تولید

اسدی تأکید کرد: در حالی که حجم تولیدات محصولات کشاورزی در ایران در مقیاس معقولی قرار دارد، اما به‌علت عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولید و نبود صنایع متناسب با محصولات کشاورزی در نزدیکی مزارع، حجم ضایعات بسیار بالا است و می‌توان گفت از 100 میلیون تن محصولات کشاورزی تولیدشده، کمتر از 85 میلیون به مصرف می‌رسد.

وی اظهار داشت: نبود سرمایه‌گذاری مناسب در بخش کشاورزی از مهم‌ترین دلایل پایین بودن ضریب مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی فعال در حوزه کشاورزی است.

اسدی همچنین گفت: تا زمانی که دولت با فروش سهام یا ایجاد زمینه مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش کشاورزی پیش‌قدم نشود، سرمایه‌های سرگردان داخلی به بخش تولید هدایت نمی‌شوند، چرا که ریسک سرمایه در این حوزه بالا است و نیازمند تضمین دولت است.

وی با اشاره به تولید پسته در کشور آمریکا افزود: اکنون آمریکا با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته مکانیزاسیون توانسته تولید پسته خود را تا 270 هزار تن افزایش دهد و از لحاظ کمیت رتبه نخست جهانی را بگیرد، این در حالی است که به‌علت عدم استفاده بهینه از آب و نبود مکانیزاسیون مناسب در باغ‌های ایران، میزان تولید طی سال‌های اخیر نه‌تنها روند افزایشی نداشته، بلکه روند نزولی به خود گرفته است.

اسدی در تشریح دلایل توفیق آمریکایی‌ها در دگرگونی آمار تولید پسته در آن کشور خاطرنشان کرد: دلیل این امر آن است که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی آمریکا در اختیار کشاورزی این کشور قرار دارد و جدیدترین تکنولوژی‌ها وارد مزارع آنها می‌شود، این در حالی است که کشاورزی سنتی ایران، هنوز نتوانسته دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را به‌عنوان اتاق فکر خود به خدمت درآورد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921118-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید