Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایانا:

تشکل‌های کشاورزی برای فاز دوم هدفمندی به میدان بیایند/ تشکل‌ها در اذهان دولتی‌ها، فقط مطالبه پول می‌کنند

با شروع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بخش کشاورزی، تشکل‌های فعال در حوزه تولید باید برنامه‌های خود را به‌صورت داوطلبانه به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کنند و پارلمان بخش خصوصی به بهانه عدم دعوت و رایزنی نباید از تدوین نقشه راه برای اجرای فاز دوم سرپیچی کند.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای سال 93، بدون مشخص شدن زمان دقیق آن آغاز می‌شود، اما آنچه مشخص است، باید بخش‌های آسیب‌پذیر نظیر بخش کشاورزی برای اجرای چنین پروژه سنگینی آماده باشند و نقشه راه از پیش تعیین‌شده داشته باشند.

ابراهیم نکو افزود: تشکل‌های بخش کشاورزی مانند سایر تشکل‌های بخش‌های اقتصادی موظف هستند با در نظر گرفتن شرایط موجود و آسیب‌های متحمل‌شده در فاز نخست بهترین شیوه اجرای فاز دوم را با کمترین تحمیل اعتبارات مالی به دولت تدوین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها، بسیاری از تشکل‌ها صرفاً به بررسی ابعاد تورمی اجرای این قانون پرداختند، این در حالی است که مهم‌ترین مسئله برای اجرای مؤثر این قانون، چگونگی اجرا به شکلی است که هدفمندی در بهترین موقعیت اقتصادی به مرحله اجرا درآمده و یارانه‌ها در محل‌های مناسب تزریق شود.

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه از تشکل‌ها در اذهان دولتی‌ها وجود دارد، نهادهایی است که صرفاً وابسته به دولت بوده و به‌جز تقاضای "پول - پول" حرف دیگری ندارند.

نکو تصریح کرد: تشکل‌ها باید نشان دهند که به‌عنوان آگاهان با داشتن دانش از وضعیت واقعی کشاورزی، مطالبات به‌حق خود از دولت و همچنین ابزارهای مورد نیاز خود را با تدوین برنامه و نقشه راه در اختیار وزارتخانه‌های متولی قرار دهند و منتظر دعوت‌نامه‌های مسئولان دولتی نباشند.

وی یادآور شد: واقعیت آن است که اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور سابقه نداشته و همه مدیران چه مدیران بالادستی و چه مدیران میانی، تسلط بر اجرای آن ندارند؛ لذا فاز دوم هدفمندی هم نمی‌تواند بدون ایراد اجرا شود، اما در ضرورت اجرای آن تردیدی وجود ندارد و برای کاهش صدمات منفی آن باید همه به میدان بیایند.

وقت نقش‌آفرینی پارلمان بخش خصوصی است

این نماینده مردم در خانه ملت تأکید کرد: اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی محسوب می‌شوند که اکنون باید نقش‌آفرینی مؤثر خود را با توجه به حضور محمد نهاوندیان در بدنه دولت نشان دهند.

نکو اظهار داشت: حضور رئیس دفتر ریاست جمهوری در اتاق بازرگانی و پیشینه وی در اهمیت دادن به بخش خصوصی و اتاق‌ها فرصت مناسبی است تا پارلمان بخش خصوصی با جمع‌آوری نظرات و در نظر گرفتن مسائل استراتژیک در داخل و خارج به کمک دولت بیایند.

وی همچنین گفت: بخش کشاورزی در کنار سایر بخش‌های اقتصادی از حوزه‌های آسیب‌پذیری است که باید توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مورد حمایت قرار گرفته و زمینه‌های تقویت عملکرد دولت و کاهش صدمات ناشی از تورم و گرانی همزمان با اجرای فاز دوم مورد رسیدگی قرار گیرد.

نکو در پایان افزود: مهم‌ترین حوزه‌ای که پارلمان بخش خصوصی باید به آن ورود پیدا کند، چگونگی جذب فاینانس در حوزه کشاورزی است، چرا که حوزه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت شناخته‌شده است و این بخش با ارزش افزوده بالا، قابلیت جذب مناسبی دارد، اما بخش کشاورزی که از ریسک بالای سرمایه و کاهش نقدینگی برخوردار است، نیازمند بازارگردانی و بازارشناسی توسط نخبگان بخش خصوصی حاضر در اتاق‌های بازرگانی است تا فاینانس به بهترین شکل خود در حوزه کشاورزی نیز کلید بخورد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921206-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید