Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

طرح کاداستر در صحن علنی مجلس بررسی شد

سنددار شدن روستاها، علاوه بر آنکه می‌تواند مشکل روستاییان در سیستم بانکی را مرتفع کند، زیربنای رونق اقتصادی و پویایی بخش کشاورزی خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با اجرایی شدن قانون کاداستر و صدور اسناد مالکیت کاداستری در برخی از استان‌ها، املاک کشاورزان دارای اسناد رسمی شده که در راستای سامانمدهی مسکن‌های روستایی انجام شده است.

یونس اسدی افزود: هرچند بنیاد مسکن صدور اسناد مالکیت در روستاهای بالای 20 خانوار و شهرهای زیر 25 هزار خانوار را به‌عهده گرفته است، اما این اقدام باغث حل مشکل کشاورزان در سیستم بانکی و همچنین رونق روستاها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: صدور اسناد مالکیت کاداستری برای اراضی کشاورزی روستاییان و همچنین مسکن‌های آنها، علاوه بر آنکه رونق اقتصادی روستا را در پی خواهد داشت، به پویایی و گردش نقدینگی در حوزه‌های روستا منجر می‌شود که می‌تواند در مهاجرت روستاییان نیز مؤثر باشد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدام بنیاد مسکن برای پرداخت وام ساخت و ساز به روستاییان بر اساس اصول معماری علاوه بر آنکه مسکن‌های خشت و گلی را که بدون در نظر گرفتن ضابطه‌های ساخت و ساز ساخته شده بود و با کمترین حادثه‌های طبیعی نظیر طوفان و زلزله باعث کشتار دسته‌جمعی روستایان مظلوم می‌شد، کم‌رنگ خواهد کرد.

اسدی تصریح کرد: طرح کاداستر البته در کمیسیون کشاورزی و برای بررسی بیشتر و اصلاح از مجلس گذشته در دستور کار قرار گرفته و با تصویب آن در صحن علنی انتظار می‌رود به تصرف‌های غیرقانونی اراضی نیز خاتمه داده شود.

وی یادآور شد: هرچند طرح کاداستر با عکس‌های هوایی و به شکل دقیق مساحت اراضی کشاورزی شهری را از هم متمایز می‌کند، می‌تواند در سایر حوزه‌های نظامی و امنیتی نیز مؤثر باشد، اما در بخش کشاورزی با امنیت اقتصادی همراه است و نقش اثرگذاری در پویایی روستاها خواهد داشت.

اسدی تأکید کرد: امروز یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های تشکیل‌شده در سیستم قضایی، مربوط به سنددار نبودن اراضی کشاورزی و یا شناسایی مالک آن است که با اجرایی شدن این قانون، انتظار می‌رود به بسیاری از پرونده‌های قضایی موجود، خاتمه داده شود./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921214-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید