Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی به ایانا خبر داد:

باغ‌های گل و گل‌آرایی پتانسیل گردشگری استان‌های شمالی

برای توسعه پایدار در حوزه گل و گیاه، قاچاق گل به کشور و سیل واردات غیررسمی انواع گل باید خاتمه پیدا کند و بیمه در گلخانه‌ها به‌عنوان ضرورت توسط دولت دنبال شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: عدم کنترل بازار ورود قاچاق بی‌رویه به کشور و عدم بیمه گلخانه‌ها از سوی کارگزاران بیمه باعث شده قاچاق به‌عنوان مهم‌ترین مشکل گلخانه‌های کشور مطرح شود.

حسین نیازآذری افزود: سیل واردات گسترده گل به داخل کشور در حالی صورت می‌گیرد که امکان تولید انواع گل در داخل کشور به‌ویژه استان مازندران وجود دارد و می‌تواند تأمین‌کننده نیاز داخلی باشد، اما تنها پنج درصد از گلخانه‌های استان مازندران تحت پوشش بیمه و استاندارد هستند.

وی خاطرنشان کرد: تغییر کاربری از دیگر مشکلات گلخانه‌های استان مازندران است که باید هرچه سریع‌تر مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گلخانه‌داری یکی از مشاغل پرجاذبه در استان مازندران محسوب می‌شود که نتیجه آن تولید 14 میلیون گلدان، 28 میلیون نشاء گل، 25 میلیون اصله درخت و 163 میلیون گل شاخه‌بریده است.

نیازآذری تصریح کرد: عدم اجرای قانون کپی‌رایت در ایران باعث شده نتوان گل‌های ایرانی را که در داخل به‌صورت بومی‌سازی تولید می‌شود، ثبت کرد و از سوی دیگر بسیاری از گل‌های قاچاق وارداتی در بازار فرصت بازارسازی گل‌های داخلی را گرفته‌اند.

وی یادآرو شد: در حالی که شمال کشور پتانسیل مناسبی برای گردشگری محسوب شده و گل‌آرایی و گلخانه‌داری‌های نوین می‌تواند از پتانسیل‌های گردشگران به استان‌های شمالی محسوب شود، عدم بیمه و خسارت‌های فراوان واردشده از بارش برف و نبود مجتمع تحقیقاتی باعث شده تولید گل نتواند صرفه اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.

جهادکشاورزی و شهرداری، میادین شهری را مبدل به باغ‌های گل کنند

عضو مجمع نمایندگان شمال کشور تأکید کرد: گل‌آرایی و پرورش گل یکی از منابع گردشگری در کشورهای جنوب غربی آسیا به‌شمار می‌رود که توانسته‌اند با تولید انبوه گل و صنعتی‌سازی در این حوزه ارزش اقتصادی برای تولید گل ایجاد کنند و تولید گل خود را افزایش دهند.

نیازآذری اظهار داشت: استان مازندران با استفاده از اقلیم خود می‌تواند با همکاری جهادکشاورزی و شهرداری‌های استان‌ها در میادین اصلی و همچنین هدایت گردشگران به باغ‌های گل، گل‌آرایی را در استان‌های شمالی به بارزترین شکل در معرض دید عموم قرار دهد.

وی در پایان به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین در این حوزه و صنعتی کردن گلخانه‌های سنتی را پیش‌شرط توسعه پایدار تولید گل دانست./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-921214-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید