Iranian Agriculture News Agency

ساخت ماسک تنفسی گیاهی با قدرت جذب بالای ذرات معلق در ایران

محققان کشور موفق شدند با بهره گیری از ترکیبات ثانویه گیاهان، ماسک تنفسی با قدرت جذب بالای دی اکسید گوگرد و ذرات معلق در هوا را بسازند.

سید میثم سیدی، دانش آموخته رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه تبریز و محقق طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه آذربایجان غربی، با بیان اینکه این ماسک تا 75 درصد، قدرت جذب دی اکسید گوگرد و فلزات سنگین معلق در هوای آلوده را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: این ماسک تنفسی دارای خاصیت ارگانیک بوده و هیچ گونه ضرر و آسیبی به بافت بدن انسان نمی‌رساند.

وی تصریح کرد: این ماسک از یک سری ترکیبات ثانویه گیاهان و درختان مانند درخت بلوط ساخته شده است و خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی، این ماسک را از دیگر ماسکهای موجود در بازار متمایز می‌کند.

سیدی با اشاره به این‌که نمونه این ماسک حتی در سطح دنیا نیز ساخته نشده، ادامه داد: این ماسک با استفاده از مکانیزم اضافه کردن یک غشاء حاوی ماده ارگانیک حاصل از گیاهان که به صورت اسپری به لایه‌های ماسک تزریق می‌شود ساخته شده است که تا 75 درصد میزان استنشاق دی اکسید گوگرد و فلزات سنگین را کاهش می‌دهد.

محقق طرح با بیان اینکه استفاده از این نوع ماسک تنفسی، جوابگوی مشکل آلودگی هوا در شهرهای صنعتی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهرهای صنعتی و کلان شهرهایی مانند تهران، اراک، تبریز، اصفهان و نیز شهرهای بزرگ صنعتی جهان اصلاح کردن سیستم‌های حمل ونقل و کارخانجات جهت جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در حال حاضر کاری سخت و زمانبر بوده و گازهایی همچون دی اکسید گوگرد موجود در هوا به راحتی قابل حذف نیست، استفاده از این ماسک‌ها راه حلی فوری و قابل اطمینان برای ساکنین این شهرها محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح در فاز تولید انبوه کاملا قابل اجراست، ابراز عقیده کرد: ماسکهای موجود در بازار غالبا وارداتی بوده و نسبت به قیمت بالا، کارایی چندانی ندارند.

سیدی اظهار امیدواری کرد با تولید انبوه این ماسک، هزینه خرید آن تا 50 درصد نسبت به ماسکهای دیگر کاهش یافته و ضمن صرفه‌جویی ارزی و ریالی موجب کاهش مرگ و میر ناشی از استنشاق مواد سمی معلق در هوا در کلان شهرها شود.

وی با بیان اینکه ماسک تنفسی با قدرت جذب بالای 75 درصدی دی اکسید گوگرد، نمونه ای منحصر به فرد در دنیاست، گفت: این طرح با همکاری ندا مقدم، دانشجوی سال آخر پزشکی ساخته شده و در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده و دارای دو تاییدیه علمی از دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید