Iranian Agriculture News Agency

حجتی در مجلس: به شرط عزم ملی، تراز مثبت غذایی محقق می‌شود/ بیمه کشاورزی باید حمایتی باشد، نه تجاری!

در صورتی که منابع مالی لازم در ارتباط با بخش کشاورزی تأمین شود، ظرفیت لازم برای تحقق تراز مثبت غذایی در افق چشم‌انداز 10 یا 15 ساله فراهم است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی صبح امروز در صحن علنی مجلس حضور یافت تا گزارش خود را از چگونگی اجرای اقتصاد مقاومتی و قانون هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند.

وزیر جهادکشاورزی گفت: ظرفیت‌های بالقوه‌ای در کشور وجود دارد که در صورت تحقق عزم ملی و پشتیبانی لازم از بخش کشاورزی و تأمین تجهیزات و منابع مالی امکان رسیدن به تراز مثبت غذایی در افق چشم‌انداز 10 یا 15 ساله وجود دارد.

محمود حجتی با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری افزود: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، نگاه ما در بخش برنامه‌ریزی برای وزارت جهاد کشاورزی، نگاهی برون‌نگر و درون‌زا است و در صورت عزم ملی و مشارکت جهادی، می‌توان انتظار داشت به سیاست‌های ابلاغی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی از ارزش افزوده کمتری نسبت به سایر بخش‌های تولیدی برخوردار است، خاطرنشان کرد: تمامی صنایع اعم از حمل و نقل و صنعت با کشاورزی در ارتباط هستند و کشاورزی در واقع دومین پایه تولید خواهد بود.

بخش کشاورزی ریسک‌پذیر است

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: دومین الزامی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، ریسک‌پذیری است، بخش کشاورزی نظیر بخش بهداشت و درمان با بیماری‌های مختلف جمعیت دامی و دامپروری روبه‌رو است و نیازمند حمایت‌های ویژه است تا بتواند امنیت غذایی مردم که مهم‌ترین وظیفه آن است را محقق کند.

حجتی با اشاره به بیماری‌هایی نظیر تب برفکی و خسارات جبران‌ناپذیر آن به بخش دامپروری تصریح کرد: اگر از بخش دامپروری حمایت لازم به‌عمل نیاید و تأمین دارو با تعرفه‌های مناسب صورت نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت گوشت و شیر در سبد غذایی مردم به‌صورت منظم و پایدار و در حد استانداردهای تغذیه‌ای توزیع شود.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی یادآور شد: کم‌آبی، خشکسالی و حوادث طبیعی از دیگر مواردی است که بخش کشاورزی را با تهدید روبه‌رو کرده و ریسک بیشتری در این بخش به نمایش می‌گذارد.

صندوق بیمه چندهزار میلیارد تومان بدهی دارد

وزیر جهادکشاورزی تأکید کرد: در حالی که بیمه کشاورزی باید به یک بیمه حمایتی تبدیل شود، مبدل به یک بیمه تجاری شده است، در حالی که بیمه مهم‌ترین ابزار دولت برای حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

حجتی اظهار داشت: برای نخستین‌بار در لایحه بودجه، صندوق بیمه دارای ردیف 150 میلیارد تومانی شد، این در حالی بود که این صندوق هم‌اکنون چندهزار میلیارد تومان به بانک کشاورزی بدهکار است و اعتباری که باید برای خرید تراکتور و لوازم کشاورزی صرف شود، در میان بانک کشاورزی و این صندوق بلوکه شده است.

یک ریال از محل فاینانس به بخش کشاورزی نیامده است

وی همچنین در صحن علنی مجلس، از سه ویژگی ارزش افزوده پایین، ریسک‌پذیری و حساسیت بالای بخش کشاورزی خبر داد و گفت: اقتصاد مقاومتی از ما می‌خواهد تا ظرفیت بالقوه را به حالت بالفعل برسانیم و باید هزینه‌ها به‌گونه‌ای تأمین شود که تولید پایدار در بخش کشاورزی محقق شود.

حجتی با اشاره به عدم حمایت‌های مالی در حوزه کشاورزی به‌ویژه فاینانس خارجی افزود: طی سال‌های گذشته حتی یک ریال از محل فاینانس در بخش کشاورزی نیامده است؛ لذا نمی‌توان این بخش را رها کرد و به امید تأمین منابع مالی از محل فاینانس، بودجه‌های حوزه تولید را کاهش داد.

وی با اشاره به 5.6 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم خاطرنشان کرد: اکنون 5.2 میلیون هکتار آبی و چهار میلیون هکتار کشت دیم داریم.

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: با افزایش بهره‌وری و کاهش سطح می‌توان سطح زیر کشت آبیاری تحت فشار را افزایش داد و با بهره‌وری، تولید گندم را بالا برد.

حجتی با اشاره به خودکفایی گندم تصریح کرد: در یک افق پنج‌ساله و 10 ساله، ارقامی برای پایداری در تولید گندم پیش‌بینی شده است و با ایستادن بر روی این الزامات می‌توان اقتصاد مقاومتی را که نیازمند عزم ملی است، تحقق داد؛ اما باید مراقب بود که ناگهان رها نشویم و کاری نکنیم که همه فعالیت‌های انجام‌شده از دست برود.

وی با اشاره به افق 10 ساله در تولید روغن منهای بحث زیتون یادآور شد: در وزارت جهادکشاورزی، طرح‌های زیادی برای خودکفایی محصولات کشاورزی آماده شده است که با توجه به کمبودهای منابع آبی و خشکسالی، انتظار می‌رود با استفاده از تکنولوژی‌های روز و حول و قوه الهی، قدم‌های مؤثری در زمینه خوداتکایی برداشت.

حجتی همچنین پیش‌بینی تولید روغن در داخل را در یک افق 10 ساله 70 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون 13 میلیون تن محصولات غذایی وارد می‌شود که انتظار می‌رود در مرحله نخست بتوانیم آن را به هفت میلیون تن و در دوره 10 ساله به سه میلیون تن کاهش دهیم./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-930120-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید