Iranian Agriculture News Agency

لاریجانی: نگران اجرای فاز دوم هدفمندی و اثرات آن در بخش کشاورزی هستیم/ حجتی: منابعی از هدفمندی برای کشاورزی اختصاص پیدا نکرده است

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه گزارش وزیر جهادکشاورزی گفت: نگرانی‌هایی در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی وجود دارد و آن این است که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بخش کشاورزی دچار مشکل شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس خطاب به وزیر جهادکشاورزی گفت: اینکه ما نگاه برون‌نگر در بخش کشاورزی داشته باشیم، درست است، اما در این حوزه باید خودکفا شویم و به همین دلیل است که مجلس از وزارت جهادکشاورزی دفاع می‌کند. با توجه به سخنان رهبری، در این باره ما انتظار سخنان عملیاتی‌تر از شما داریم و نگرانیم که افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بخش کشاورزی لطمه وارد کند.

علی لاریجانی افزود: نخستین مسئله این است که وزارت جهادکشاورزی باید یک برنامه زمان‌بندی ارائه کند و درباره نگرانی‌هایی که برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود دارد، تمهیدات خود را بیان کند.

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به پرسش‌های رئیس مجلس اظهار داشت: ما پنج برنامه در حوزه اقتصاد مقاومتی تهیه کردیم و برای هر برنامه طرح‌هایی تدوین شده است.

محمود حجتی خاطرنشان کرد: ارتقاء بهره‌وری محصولات تولیدی، برنامه ارتقاء بهره‌وری تولید نهاده‌های بخش کشاورزی، توسعه صادرات مواد غذایی، استفاده از منابع خارجی در چارچوب فراسرزمینی که برخی از کشورها برای تأمین محصولات غذایی خود از آن استفاده می‌کنند و همچنین امنیت غذایی ازجمله طرح‌های وزارت جهادکشاورزی است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی ارائه می‌شود.

منابعی برای حمایت از بخش کشاورزی در نظر گرفته نمی‌شود

عضو کابینه دولت یازدهم درباره هدفمندی و تمهیدات لازم برای عدم آسیب به حوزه تولید ادامه داد: با کمال تأسف باید بگویم از منابعی که حاصل از افزایش قیمت‌ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها استحصال می‌شود، تا آنجا که من اطلاع دارم، برای حمایت از بخش کشاورزی در نظر گرفته نشده است.

حجتی تصریح کرد: هرچند با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در هیئت دولت وعده داده شده که چنانچه صرفه‌جویی‌هایی در هزینه‌ها ایجاد شود، بخشی از منابع حاصل از این صرفه‌جویی در اختیار بخش کشاورزی خواهد بود.

وی یادآور شد: متأسفانه سهمی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی که با یک شیب ملایم اجرا می‌شود، به بخش کشاورزی اختصاص پیدا نمی‌کند و قرار است بخش دارو و امنیت غذایی از آن بهره‌مند شوند.

در اینجا بود که رئیس مجلس پرسید: آیا درباره قیمت برق تدبیری اندیشیده شده که افزایش زیادی نداشته باشد؟

وزیر جهادکشاورزی نیز در پاسخ اظهار داشت: چون قیمت برق پیش از این ترجیحی بوده است، خروجی آن نیز ترجیحی خواهد بود.

خودکفایی 70 درصدی روغن، در صورت کاهش بی‌مهری‌ها

حجتی به پرسش‌های نمایندگان درباره امنیت غذایی پاسخ گفت و تأکید کرد: در این حوزه هشت برنامه داریم که اگر کمتر مورد بی‌مهری قرار گیرد، می‌توانیم در مرحله نخست مشکل گندم را مرتفع کرده و پس از تضمین تولید پنبه در افقی 10 ساله، در تولید روغن نیز حداقل تا 70 درصد خودکفا شویم.

وی با اشاره به اینکه در برخی از مناطق کشاورزی، کشاورزان زبده و خبره می‌توانند 10 تا 13 تن از هر هکتار گندم برداشت کنند، افزود: متوسط برداشت گندم سه تن در هر هکتار است که اگر مدیریت شود و ابزارها و حمایت‌ها از حوزه کشاورزی ارتقاء یابد، می‌توان انتظار داشت به چهار تن برسد.

حجتی در پاسخ به پرسشی درباره قیمت کود شیمیایی خاطرنشان کرد: افزایش صورت‌گرفته در زمان مدیریت گذشته وزارتخانه بوده است که کود اوره توسط پتروشیمی‌های داخل کشور بیش از 400 درصد افزایش قیمت داشت. دولت نیز در تیرماه گذشته قیمت آن را از 17 هزار و 500 تومان به 30 هزار و 600 تومان افزایش داد که معادل 60 درصد افزایش قیمت ارزیابی می‌شود.

سازمان مدیریت یارانه به کود نمی‌دهد

عضو کابینه دولت یازدهم ت با اشاره به اینکه سازمان مدیریت به کود یارانه نمی‌دهد،تصریح کرد: درباره کود فسفات باید گفت از صدور کود فسفات جلوگیری کردیم و برای خرید آن در شهریورماه یعنی صرفاً دو ماه پس از آغاز مسئولیت، اقدامات فوری و لازم انجام شد تا کود مورد نیاز آبان‌ماه سال 1392 خورشیدی به کشاورزان تحویل داده شود؛ همکاران من در وزارت جهادکشاورزی سعی کردند کود را به موقع به دست کشاورزان برسانند، اما اگر قیمت بالا رفته است، خارج از توان وزارت جهادکشاورزی بوده است./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

P-930120-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید