Iranian Agriculture News Agency

گفتگو با استاد نمونه صنایع غذایی:

استاد نمونه کشور: ارتباط بین صنایع غذایی و دانشگاه، قفل شده است

عدم استقبال دانشگاه‌ها از فعالیت‌های کاربردی و تأکید بر مقاله‌های علمی، باعث شده ارتباط بین صنایع غذایی و دانشگاه قفل شده باشد.

استاد نمونه صنایع غذایی و عضو هیئت‌مدیره دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در حاشیه آیین تقدیر از استادان نمونه کشور توسط رییس جمهوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) ضمن اعلام این مطلب افزود: مهم‌ترین وظیفه دولت در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی، ثابت نگه داشتن قیمت‌ها و ثبات بازار است.

فخری شهیدی افزود: افزایش قیمت سوخت باعث نوسانات قیمت مؤثری در بخش روستایی و صنایع غذایی می شود و می‌تواند انگیزه کشاورزان برای تولید را کم‌رنگ کند.

وی با بیان این که بیش از پرداخت یارانه به بخش‌های اقتصادی، معتقدم دولت باید قیمت‌ها را ثابت نگه دارد؛ خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر چندین کارخانه بزرگ صنایع غذایی با ورشکستگی روبه‌رو شده و با رکود تولید و از بین رفتن فرصت اشتغال روبه‌رو هستیم.

شهیدی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود سرمایه‌گذاری بالای صنایع غذایی، سهم آن در صادرات غیرنفتی محدود است، ادامه داد: مدیران گذشته صنایع غذایی، بیشتر از فعالان حوزه کشاورزی بودند که با تجارب بالا و با تکیه بر تجربه خود توانسته‌اند در صنایع غذایی مؤثرتر باشند.

وی تصریح کرد: اکنون مدیران فعلی صنایع غذایی عمدتاً با تکیه بر تخصص، دانش و فناوری روز اقدام به تولید و فرآوری محصولات کشاورزی می‌کنند و به مرور نیز محصولات خود را وارد بازار صادراتی خواهند کرد.

ارتباط بین صنایع غذایی و دانشگاه، قفل شده است

استاد نمونه صنایع غذایی یادآور شد: ارتباط بین صنایع غذایی و دانشگاه که باید ارتباطی پویا باشد، به دلایلی نظیر استقبال دانشگاه از مقاله‌های علمی به جای فعالیت‌های کاربردی قفل شده است.

شهیدی تأکید کرد: ارتباط مؤثر و مداوم دانشگاه با صنعت غذا، می‌تواند فناوری‌های روز و تحقیقات اساتید دانشگاه را وارد صنایع غذایی کند و منجر به توسعه روزافزون این صنعت باشد.

فخری شهیدی که دارای دکترای تخصصی در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی با گرایش میکروبیولوژی و دانش‌آموخته از دانشگاه مک‌گیل کانادا است سمت های معاونت پژوهشی دانشکده کشاورزی و مدیرگروه علوم و صنایع غذایی در دانشگاه فردوسی مشهد را نیز بعده داشته است.

وی همچنین مسئولیت فنی و تولید کمپوت و کنسرو و مسئولیت پژوهشی در فرآوری و بسته‌بندی صیفی‌جات را در کارخانه‌های صنایع غذایی بر عهده داشته است.

شهیدی، مشاوره در دانش فنی و فرمولاسیون پاستیل میوه‌ای بر پایه آلو، افزایش مدت ماندگاری قارچ دکمه‌ای، بهینه‌سازی فرمولاسیون ماست میوه‌ای، بهینه‌سازی نان حجیم، تدوین استاندارد سوسیس و کالباس، کاربرد سیستم‌های هوشمند در خشک کردن میگو، تولید روغن پسته، تدوین استاندارد کنسرو مرغ، بهینه‌سازی پاستیل سیب و کدو و بسیاری دیگر از جمله پژوهش‌های علمی در حوزه مقاله را در کارنامه خود دارد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

F-930219-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید