Iranian Agriculture News Agency

کارشناس ارشد جنگل سازمان جنگل‌ها:

سازمان شهرداری برای مدیریت پارک‌های جنگلی پا پس کشید

مطابق آنچه که در بند (ج) ماده 147 برنامه پنجم توسعه آمده است، سازمان شهرداری‌ها برای مدیریت پارک‌های جنگلی و برخی دیگر از کمربندهای شهری باید وارد عمل شود، اما در حال حاضر با برخی از مفاد تفاهم‌نامه بین این سازمان و سازمان جنگل‌ها مخالف است.

کارشناس ارشد جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر درباره بند (ج) ماده 147 برنامه پنجم توسعه گفت: در این بند آمده است که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف شده ظرف مدت یک سال نخست برنامه پنجم توسعه، بدون رعایت تشریفات مناقصه، مدیریت، نگهداری، توسعه و بهره‌برداری از پارک‌های جنگلی، مراتع قابل درختکاری، نهالستان‌های متروکه و اراضی واقع در کاربری سبز و کمربندی شهرها را با حفظ مالکیت دولت و کاربری طبق طرح مورد توافق شهرداری‌ها و سازمان جنگل‌ها بدون دریافت حقوق مالکانه به شهرداری مربوطه به‌منظور توسعه فضای سبز و استفاده بهینه واگذار کند.

کامران پورمقدم افزود: مطابق برنامه مذکور، طرحی با توافق سازمان شهرداری‌ها نوشته شد که تمامی موارد قانونی در حیطه قانون افزایش بهره‌وری، نحوه مدیریت این اراضی برای مدت 15 سال و جلوگیری از تغییر کاربری در مدت فوق قید شده است.

وی خاطرنشان کرد: مطابق قرارداد فوق، تمامی سازوکارهای مربوطه تدوین شده است و هیچ مشکلی در آن دیده نمی‌شود، اما سازمان شهرداری‌ها با برخی از مفاد مربوط به آن مخالفت کرد.

پورمقدم ادامه داد: تاکنون جوابی از سوی سازمان شهرداری‌ها برای ادامه کار نیامده است، اما سازمان جنگل‌ها همچنان موضع خود را دارد و تلاش می‌کند تا مطابق آنچه که در برنامه قید شده است، عمل کند.

وی درباره موضع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای واسپاری مدیریت این اراضی تصریح کرد: این سازمان با هرآنچه که به‌صورت قانونی عنوان شده و ادامه پیدا کند، موافق است و هیچ مشکلی با نص قانون ندارد، اما با تغییر کاربری‌های غیرمجاز و از ببین بردن اراضی بکر طبیعی مخالف است.

گفتنی است، در حال حاضر شهرداری‌ها درباره این واگذاری نظرات دیگری دارند که در جلسات دیگری که بین این دو سازمان برگزار می‌شود، بر موارد فوق توافق خواهد شد و مقرر شده است که گزارشی همراه با مستندات ارائه شود تا بدین‌ترتیب شاهد اجرای این قانون در کشور باشیم.

لازم به ذکر است، واقع شدن کشورمان در کمربند خشک می‌طلبد که بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کوشا باشیم، بنابراین هر ارگان و سازمانی که بخواهد این منابع را در اختیار بگیرد، باید تلاش کند تا کمترین لطمه به پوشش گیاهی وارد شد./

خبرنگار: مژگان ستار

V-930526-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید