Iranian Agriculture News Agency

مذاکره روسیه با 16 کشور برای جایگزینی مواد غذایی وارداتی از غرب

«دمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر روسیه ضمن دیدار و گفت و گو با «یعقوب ایوبوف» نخست وزیر جمهوری آذربایجان، موضوع افزایش واردات محصولات کشاورزی از جمهوری آذربایجان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، به نظر می رسد که ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای غربی به روسیه با دستور پوتین و در واکنش به تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه، شرایط تازه ای را در مناسبات تجاری منطقه به ویژه بازار محصولات کشاورزی رقم زده یا خواهد زد. کما اینکه دیروز در خبرها داشتیم که برخی کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا و ایتالیا در این اقدام واکنشی روس ها بر سر غائله ای که سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین موجب شده، حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار زیان کرده اند. اتفاقی که باید دید در مناسبات تجاری ایران و روسیه نیز در حوزه مواد غذایی موجب چه اتفاق های تازه ای خواهد شد!

بنابر همین گزارش ریانووستی یکی از رسانه های روسی مخابره کرد که دو طرف روسیه و اذربایجان در همین راستا و با توجه به تدابیر تحریمی اتحادیه اروپا و اقدامات متقابل از سوی روسیه در این باره رایزنی کردند.

راگوزین که ریاست بخش روسی کمیسیون بین دولتی همکاری های روسیه و جمهوری آذربایجان را بر عهده دارد، پس از پایان رایزنی ها خاطر نشان کرد: «این دیدار در چارچوب توافق های حاصل شده بین روسای جمهور دو کشور در سوچی صورت گرفته است.»

بنا به گفته وی، نشست کمیسیون بین دولتی همکاری های روسیه و جمهوری آذربایجان درباره این مساله و دیگر مسائل مرتبط با همکاری های دو کشور در روزهای 17 و 18 ماه سپتامبر برگزار می شود.

یادآور می شود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه 6 اوت فرمان ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی، مواد خام و مواد غذایی از کشورهای اعمال کننده تحریمات علیه روسیه را امضا کرد. طبق این فرمان واردات برخی از محصولات کشورهای غربی به روسیه برای مدت یک سال ممنوع شده است.

مسکو هم‌اکنون با پیدا کردن کشورهایی که بتواند از آن ها محصول کشاورزی و غذا وارد کند به دنبال اطمینا‌ن‌دهی به کشورش برای تأمین امنیت غذایی است. گفتنی است رئیس نظارت بر بخش کشاورزی روسیه، «سرگئی دانخرت» در هفته جاری اعلام کرد که کشورش مذاکره‌ای را با 16 کشور برای جایگزینی واردات محصولات کشاورزی انجام داده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید