Iranian Agriculture News Agency

تهیه برنامه "نوسازی ناوگان تحقیقات کشاورزی" برای تحقق سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری

در پی ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری، سیاست‌ها ابلاغی توانست در راستای هویت‌بخشی و نوسازی تحقیقات علمی و فناوری کشور ازجمله تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بارقه‌ای از امید و حرکتی سازنده را در این زمینه به‌وجود آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در همین ارتباط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این ابلاغ را، راهبردی اساسی در جهت تقویت و حفظ منافع ملی در زمینه کشاورزی دانسته و سریعاً ضمن ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری که ازسوی اسکندر زند، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و تنی چند از رؤسای مؤسسه‌ها و مراکز ملی تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور به امضا رسیده است، تقاضای دیدار با ایشان و گزارشی از وضعیت تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور به حضور ایشان شده است.

متن نامه به شرح زیر است:

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌ ا... خامنه‌ ای

با اهدای سلام و تحیات؛

"ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی آن رهبر بزرگوار، موجی از امیدواری را در بین دانشمندان، دانش‌پژوهان، استادان و اهل علم و فضل کشور ایجاد کرد. توجه ویژه حضرتعالی به توسعه علم و فناوری و تأکید مستمر آن جناب به دستیابی به قله‌های رفیع پیشرفت و آبادانی کشور، اگرچه مسبوق به سوابق پرشماری به ویژه در سال‌های اخیر بوده و همواره رهنمودهای ارزشمندتان به عنوان چراغ راه برای مسئولان بلندپایه نظام در توجه و اهمیت دادن به پژوهش و توسعه علمی به‌منظور دستیابی به توسعه اقتصادی و اقتدار ملی کشور نورافشانی کرده، اما ابلاغ قانونی این سیاست‌ها امیدها را دوچندان کرد. فرزندان شما در بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و در عین حال ناشناخته‌ترین سازمان پژوهشی مأموریت‌گرا و مشتری‌مدار کشور یعنی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بر خود فرض می‌دانند مراتب امتنان و قدردانی خود را به پاس این بیداری و هوشیاری تاریخی به محضر آن بزرگوار تقدیم کنند.

در بخش دیگری از این نامه که نسخه‌ای از آن نیز توسط روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به این خبرگزاری ارسال شده است، آمده: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی و واحدهای پژوهشی، آموزشی و ترویجی آن نقش بی‌بدیلی را نه تنها در کمک به تأمین امنیت غذایی که در امنیت ملی ایفا می‌کنند. این سازمان نقش بسیار مهمی را در تولید بذر و نهال و فناوری‌های مورد نیاز کشاورزی، دام و آبزیان، محصولات باغی و زراعی و منابع طبیعی و محیط زیست و حتی تولید بخش اعظم واکسن و سرم‌های انسانی مورد نیاز کشور و دستیابی به فناوری‌های نو و سرنوشت‌سازی همچون بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی در کشاورزی داراست. این مأموریت‌ها در قالب 24 مؤسسه، پژوهشکده و مرکز ملی، 34 مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، 64 مرکز آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی کشور، 34 مدیریت هماهنگی ترویج استان‌ها، 314 ایستگاه تحقیقاتی و مزرعه آموزشی و سه مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی با 27 شرکت دانش‌بنیان انجام و به بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور عزیزمان تقدیم می‌شود.

فرزندان شما، مدیران، پژوهشگران، آموزشگران و مروجان این سازمان، پیام وزین مقام ولایت در ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری را با درک عمق کلام، بیان و رهنمودهای سال‌های اخیر دریافته و پیگیری آن را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند. تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سه کلید واژه‌ای هستند که بی‌گمان باید به‌عنوان اصول بنیادین و نجات بخش کشاورزی کشور مورد توجه ویژه قرار گیرند.

" نوسازی ناوگان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور " عنوان برنامه‌هایی است که با تأسی به رهنمودهای حضرتعالی برای تحقق این اهداف تهیه و به‌زودی تقدیم خواهد شد و امید است به‌عنوان گامی کوچک از سوی ولایتمداران و پیروان حضرتعالی برای تحقق آرمان‌های متعالی ابلاغی توسعه علمی کشورمان مقبول طبع آن رهبر فرزانه قرار گیرد. فرصت را برای تجدید مراتب احترام و ابراز چندباره اشتیاق دیرین برای شرفیابی، ارائه گزارش حضوری و کسب رهنمودهای ویژه ولی‌امر مسلمین در مورد نقش پژوهش‌های کشاورزی در توسعه این بخش حیاتی از اقتصاد میهن اسلامی را مغتنم شمرده، درخواست بذل عنایت داریم."

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دکتر اسکندر زند

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی دکتر حمید کهرام

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران دکتر بهزاد قره‌ یاضی

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ ها و مراتع کشور دکتر عادل جلیلی

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر دکتر گودرز نجفیان

رئیس مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال دکتر محمدحسن عصاره

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور دکتر جعفر محقق نیشابوری

رئیس مرکز ملی تحقیقات شوری دکتر فرهاد دهقانی

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب دکتر کاظم خاوازی

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی - کاربردی دکتر سیدجلال‌ الدین بصام

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور دکتر هرمز منصوری

رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌ المللی تاس‌ ماهیان دریای خزر دکتر محمود بهمنی

رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی دکتر پژمان آزادی

رئیس مرکز تحقیقات چای کشور دکتر سیروس آقاجان‌ زاده

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز مهندس غلامرضا رعیت‌ پناه

سرپرست مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی دکتر فریبرز عباسی

رئیس مؤسسه تحقیقات خرما و میوه‌ های گرمسیری کشور دکتر مسعود لطیفیان

رئیس مؤسسه تحقیقات مرکبات کشور دکتر مرتضی گل‌ محمدی

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور دکتر قربانعلی روشنی

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور دکتر محمد پورکاظمی

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور دکتر فرامرز علینیا

رئیس مؤسسه تحقیقات پسته کشور دکتر امیرحسین محمدی

رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند دکتر داریوش فتح‌ ا... طالقانی

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری دکتر ضیاءالدین شعاعی

رئیس مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور مهندس معین‌الدین مواج‌پور

P-930706-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید