Iranian Agriculture News Agency

حذف خمیر مرغ از صنایع گوشتی، موجب فشار مضاعف اقتصادی به صنعت طیور می‌شود

حذف MDM مرغ در تولید فرآورده‌های گوشتی، ناشی از نگاه جزیره ای مسئولان سازمان‌های نظارتی است.

حذف خمیر مرغ از صنایع گوشتی، موجب فشار مضاعف اقتصادی به صنعت طیور می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی نیز امروز در نشست انجمن یادشده با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب گفت: سازمان ملی استاندارد پس از حدود دو سال بحث و بررسی در زمینه تدوین استاندارد ملی خمیر مرغ، به یکباره از نهایی شدن آن در کمیته ملی استاندارد و تصویب آن در شهریورماه سال جاری جلوگیری کرد.

رمضان فلاحتی افزود: پس از آن نیز سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در بخشنامه‌ای استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی را ممنوع اعلام کرد در حالی که خمیر مرغ حتی پس از این ابلاغی نیز در واحدهای قطعه‌بندی مرغ و با مجوز سازمان دامپزشکی تولید می شود و در بسیاری از محصولات صنوف ازجمله کباب کوبیده و حلیم نیز استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مبنای اصلی استفاده از دستگاه‌هایی مانند "بادر" در تولید آن چه به اشتباه خمیر مرغ نامیده شده و باعث تصور خطا در عموم مردم شده که احتمالاً این خمیر مشابه خمیری است که برای نان تهیه می‌شود؛ کاهش آلودگی و جلوگیری از اتلاف پروتئین و سرمایه بوده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی با بیان اینکه MDM مرغ ماده خام پروتئینی بوده و در بسیاری از کشورهای جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: حذف خمیر مرغ در کشور با توجه به شرایط اقتصادی موجود، فشار زیادی را بر بخش آب و کشاورزی و به‌ویژه صنعت طیور کشور وارد می‌آورد.

فلاحتی همچنین درباره استفاده از نگرانی پیرامون استفاده از پوست مرغ در ماده موسوم به خمیر مرغ تصریح کرد: پوست مرغ تنها شش درصد وزن مرغ را تشکیل می‌دهد و به‌راحتی در ران و سینه از گوشت جدا می‌شود و در صنعت به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، در حالی که همین پوست مرغ در مرغ‌های بریان و سوخاری به‌آسانی مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: امحاء و احشاء به هیچ عنوان در خمیر مرغ استفاده نمی‌شود و در کشتارگاه این بخش‌ها از مرغ جدا شده و هیچ مرغی با امحاء و احشاء از کشتارگاه خارج نمی‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی نیز همچون همکار خود مجید افلاکی، دبیر انجمن، با استناد و ارائه به مدارکی گواه بر استفاده گسترده کشورهای دنیا از MDM به خبرنگاران، خواستار تجدید نظر متولیان بهداشتی کشور در تصمیمی شد که بدون جمع‌بندی در حضور کارشناسان این صنعت اتخاذ شده است.

این در حالی است که با این وجود، فلاحتی در حضور خبرنگاران تأکید کرد که صنایع فرآورده‌های گوشتی، به احترام قانون پایبند تصمیم وزارت بهداشت خواهند بود و از ابتدای مهرماه از MDM (موسوم به خمیر مرغ در تولید فرآورده‌های گوشتی خود استفاده نکرده و نمی‌کنند./

تنظیم خبر: علیرضا صفاخو

F-930706-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید