Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت بازرسی محصولات کشاورزی خبر داد:

خوداقدامی در بخش کشاورزی، مقابل خوددرمانی در بخش پزشکی

خوداقدامی یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی کشور در سال‌های گذشته است که اقدامات عملی برای جلوگیری از این عمل در میان جامعه کشاورزی ایجاد نشده است.

مدیرعامل شرکت بازرسی محصولات کشاورزی در نمایشگاه گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در انتخاب مکان مناسب کشت نباید توصیه دوستان و آشنایان ملاک قرار گیرد، بلکه بر اساس مشاوره متناسب با شرایط آب و هوایی طول و عرض جغرافیایی، نیازهای اکولوژیک و مکان مستعد برای کشت باید انجام شود.

میربهروز غیبی افزود: انتخاب نوع و رقم محصول کشت بدون توجه به سازگاری با محیط، بازار مصرف و ذوق و سلیقه مشتریان نیز یکی از موارد خوداقدامی است که باید در قالب شناسایی دقیق و انتخاب نوع رقم کشت و با استفاده از نظر کارشناسان ذی‌صلاح و بازارهای هدف انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت اصول، فواصل کشت، عمق کشت، شخم و... ازجمله سایر موارد خوداقدامی بوده که باید برای تدوین برنامه کشت و بلوک‌بندی مزرعه، انتخاب نوع مناسب کشت و اقدامات بر اساس اصول فنی انجام شود.

غیبی ادامه داد: در بخش آبیاری نیز استفاده از روش‌های مدرن آبیاری و کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری نیز ازجمله سایر مواردی است که در جلوگیری از خوداقدامی به آن توجه می شود.

وی تصریح کرد: بهره‌مندی مناسب از سطوح صاف و شیبدار به جای حفظ شرایط موجود در مزرعه ازجمله مواردی است که در استقرار نظام بازرسی و کنترل کیفی در بخش کشاورزی، به‌عنوان راهی برای جلوگیری از تداوم خوداقدامی در بخش کشاورزی به‌کار گرفته می‌شود.

مدیرکل سابق دفتر گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در بخش تغذیه و کوددهی کشاورزی نیز تجربیات سنتی کشاورزان و گذشتگان و توصیه اطرافیان به مصرف بی‌رویه کود به جای تصمیم‌گیری برای آنالیز خاک، آب توان تولید و زمان مصرف ازجمله سایر مواردی است که در تولید محصولات کشاورزی توجه لازم به آن نمی‌شود.

غیبی تأکید کرد: در این بازرسی تهیه برنامه کنترل آفات و بیماری‌ها بر اساس IPM، مدیریت تلفیقی آفات و دریافت سموم با نسخه گیاهی پزشکی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: صدور نشان کیفیت اجرای صحیح تمام مراحل تولید از مزرعه تا سفره، بعد از نظارت کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مورد کنترل شرکت های بازرسی قرار می‌گیرد تا محصول سالم و کیفی و با گواهی به مصرف‌کننده عرضه شود.

غیبی همچنین گفت: واژه "خوداقدامی" در بخش کشاورزی به معنی کشاورزی براساس ذوق و سلیقه، توصیه دیگران و روش‌های سنتی کشت است.

وی در پایان یادآورشد: این فعالیت بر اساس مجوز سازمان ملی استاندارد و حمایت و همکاری وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-930708-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید