Iranian Agriculture News Agency

بیانیه‌ دومین اجلاس بین‌المللی تغذیه با نمایندگان بلند‌پایه‌ 170 کشور جهان در مقر فائو

دومین اجلاس بین‌المللی تغذیه با حضور رؤسا و نمایندگان بلند‌پایه‌ی 170 کشور جهان در مقر سازمان خواربار و کشاورزی جهان ( فائو) از تاریخ 19 تا 21 نوامبر در رم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در این اجلاس که با هدف توجه مجامع بین‌المللی و سران کشورها به تغذیه و چالش‌های پیش رو و همچنین تاکید بر بهبود تغذیه و فقرزدایی در جوامع مختلف برگزار شد، هیاتی متشکل از مدیران وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران نیز حضور داشتند.

زند، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس هیات ایران در اجلاس، در گزارش خود پس از ذکر اهمیت و اثرات تغذیه در ابعاد مختلف ملی و بین‌المللی، به بهبود روزافزون تغذیه و سلامت مردم ایران اشاره کرد و برخی از برنامه‌ها و دستاوردهای غذا و بهداشت غذایی در کشور را برشمرد.

برنامه های کشور برای مقابله با خشکسالی و تغییرات آب و هوایی، افزایش بهره‌وری آب، کاهش استفاده باقی مانده مواد شیمیایی کشاورزی در محصولات و انتقال یافته‌های علمی به بهره‌برداران و همچنین دستاوردهایی چون کاهش 50 درصدی سوءتغذیه، کاهش 45 درصدی کم‌خونی ناشی از فقر آهن، کاهش اسیدهای چرب اشباع شده به کمتر از 25 درصد، کاهش اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های خوراکی به به کمتر از 10 درصد (و در آینده به زیر 2 درصد) و کاهش واردات روغن نخل به کمتر از 30 درصد از جمله موضوعات و مباحثی بود که در سخنان زند مورد تاکید قرار گرفت.

وی همچنین بر الزام تعهد سیاسی دولت‌ها در بهبود وضعیت غذا و تغذیه تاکید کرد و خواستار کمک‌های فنی سازمان بین‌المللی بهداشت جهانی و خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) برای حمایت از دولت‌های عضو در تدوین و اجرای برنامه‌های راهبردی مرتبط با غذا و تغذیه، استقرار نظام پایش و پیش آگاهی و مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی شد.

زند همچنین آمادگی ایران را در کمک به بهبود تغذیه در سطح ملی و بین‌المللی به‌ ویژه در چارچوب همکاری‌های جنوب-‌جنوب اعلام داشت.

در این سفر هیات ایرانی از چندین موسسه تحقیقاتی بازدید کرد و با معاون تحقیقاتی وزارت کشاورزی ایتالیا نیز نشستی برای توسعه همکاری‌ها برگزار شد.

همچنین در حاشیه کنفرانس، در نشستی با معاون مدیر کل FAO، بر ادامه همکاری‌های مشترک بر تاسیس مرکز بین‌المللی آب و خاک زیر نظر فائو در ایران تاکید شد.

در پایان کنفرانس، روسای هیأت‌های نمایندگی حاضر در کنفرانس و و مدیران کل فائو و سازمان بهداشت جهانی بیانیه‌ای در زمینه چالش‌های فراروی سوءتغذیه و مهار آن تنظیم کردند که اهم موضوعات و پیشنهادهای آن به شرح زیر است:

1) سوءتغذیه به هر شکل و عنوان رشد شناختی و فیزیکی انسان‌ها را خدشه‌دار می‌کند و بروز بیماری‌های مسری و غیرمسری را که عواقب اقتصادی، اجتماعی و فردی در بردارد، تشدید می‌کند.

2) فقر، توسعه نیافتگی، عدم دسترسی مناسب به غذا سالم و کافی، فقر تغذیه اطفال و نوباوگان، ضعف بهداشت و تحصیل، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، عفونت‌های انگلی و غذازاد، سطوح بالای آلاینده‌های غذایی و بروز بیماری‌های فراگیر نظیر ابولا از جمله عوامل بروز سوءتغذیه به حساب می‌آیند.

3) تغییرات اقتصادی-اجتماعی و محیطی، تغییرات آب و هوایی، مخاصمات و بحران‌های انسانی و طبیعی منجر به بروز یا تشدید سوءتغذیه شده و مانعی در تحقق کارهای مربوط به بهبود تغذیه هستند.

4) فرسایش محیطی، بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی و ضایعات غذایی و توزیع نامناسب غذا، نظام غذایی را با چالش مواجه می‌کنند.

5) تجارت عنصر مهمی در حصول امنیت غذایی و تغذیه‌ای است. سیاست‌های تجاری به نحوی بایستی تنظیم شوند که نظام منصفانه‌ای در جهان برقرار شود.

6) آمارها بیانگر آن هستند که پیشرفت کشورها در بهبود وضعیت غذایی ناهمگون بوده به طوری که هنوز 805 میلیون فقر در جهان در گرسنگی مزمن رنج میبرند؛ علت 45 درصد مرگ ومیر کودکان در سال 2013 ناشی از فقر تغذیه بوده؛ 2 میلیارد نفر در جهان دچار کمبود ریزمغذی ها هستند و چاقی و عدم تحرک کافی در جهان رو به افزایش است.

7) لازم است تا سیاست‌های غذایی توجه به تنوع و تعادل غذا در تمام اقشار و گروه‌های جامعه داشته باشد؛ اقدامات منجر به هماهنگی فعالان و دست اندر‌کاران چرخه غذا شود؛ امنیت و سلامت غذایی به ویژه مسئله استاندارد بودن غذا و تغییرات شدید قیمت‌های کنترل شود؛ غذا به عنوان اهرم فشارهای سیاسی و اقتصادی مورد استفاده قرار نگیرد؛ آمارها و شاخص‌ها بهبود یابند؛ مصرف کنندگان توانمند و آگاه شوند؛ در نظام های ملی بهداشت، موضوع تغذیه لحاظ شود و توانمندی سازی زنان مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در این کنفرانس، اعضا بر همکاری‌های بین المللی و کمک‌‌های رسمی توسعه‌ای در زمینه تغذیه برای پشتیبانی و تکمیل راهبردها و برنامه‌های ملی، تحقق روزافزون حق دسترسی به غذا؛ اقدامات جمعی بین دولت های و بخش خصوصی و جامعه مدنی، بهره‌برداری غیرتبعیض آمیز از منابع منطبق با حقوق بین‌الملل، توجه به نظام جامع غذا و کشاورزی شامل کلیه بخش‌های تولید، بهره‌بردار و سرمایه‌گذار و همچنین خرد دهقانان و زنان روستایی که نقش موثری در رفع سوءتغذیه دارند، مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین کمک همگان به انتقال و توزیع مناسب غذا برای آوارگان و مهاجران ناشی از جنگ، اشغال، تروریسم، ناآرامی‌های مدنی و بلایای طبیعی، حفاظت مصرف کنندگان به ویژه کودکان در برابر تبلیغات نامناسب مواد غذایی؛ توجه به سرمایه گذاری در بخش غذا و کشاورزی و سلامت غذایی، انتقال فنآوری های مورد نیاز بر اساس توافقات دوجانبه، تشریک مساعی برای رفع سوءتغذیه در قالب همکاری‌های جنوب - جنوب و مشارکت سازمان بهداشت جهانی و فائو و سایر آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی با دولت های برای تبیین برنامه مربوط به تغذیه نیز از دیگر موارد مورد تاکید اعضا بود.

در مجموع در این کنفرانس 2200 نفر در قالب 170 کشور شرکت داشتند که در نوع خود یک رکورد تاریخی به حساب می‌آید. ترکیب مشارکت کنندگان شامل 85 وزیر، 22 معاون وزیر و 100 عضو پارلمان بود که در کنار آنها 100 بخش خصوصی، 500 روزنامه و 150 شبکه تلویزیونی در این اجلاس حضوری فعال داشتند.

به گزارش خبرنگار ایانا، در میان این تعداد رسانه فعال برای حضور و پوشش خبری اجلاس به این مهمی، حتی یک رسانه هم از ایران به صورت اعزامی حضور نداشته است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید