Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی، رکن اول اقتصاد آذربایجان غربی

در حالی که تا امروز باید 25 درصد از منابع پولی بانک‌ها به بخش کشاورزی می‌رسید، تنها چهار درصد عاید بخش کشاورزی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در حاشیه آیین تجلیل از کشاورزان برتر بخش کشاورزی و به‌عنوان رئیس سازمان استانی که با 14 کشاورز برتر، حائز رتبه نخست میان استان‌ها شده است؛ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به اهمیت کشاورزی در مکتب دین کشاورزی را محور توسعه و استقلال کشور دانست و افزود: در کشور ما 15 درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش کشاورزی بوده و همچنین کشاورزی حدود 25 درصد از مشاغل کشور را تأمین کرده است که این عدد در استان آذربایجان غربی به 30 درصد هم می‌رسد.

اسمعیل کریم‌زاده با بیان اینکه متوسط سرمایه‌گذاری در این بخش، با توجه به این درجه از اهمیت، بیش از پنج درصد نبوده و این پاسخگوی رفع نیاز بخش نیست، افزود: باید تمامی مسئولان، متولیان و برترین‌های بخش کشاورزی دست به دست هم دهند و همه با هم به دنبال گرفتن حق کشاورزی باشند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های کشاورزی به کشاورزی و دامداری و تأمین آب توجهی نشد، در حالی که در بسیاری از استان‌ها ازجمله آذربایجان غربی، بخش اول اقتصادی کشاورزی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی امنیت را شامل سلامت جامع و غذا دانست که هردو ارتباط مستقیم با کشاورزی دارند؛ چون اگر محصول سالم تولید نشود، سلامت جامعه هم زیر سؤال می‌رود.

کریم‌زاده ادامه داد: امنیت غذای سالم، نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه به تأمین تسهیلات بانکی است، در حالی که تا به امروز باید 25 درصد از منابع پولی بانک‌ها به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می‌کرد، تنها چهار درصد از این مقدار به بخش رسیده است.

وی تنها حامی اصلی بخش را بانک کشاورزی اعلام کرد و یادآور شد: کمک‌های انجام‌گرفته تا به امروز با توجه به توان کشاورزان ما، پاسخگو نبوده و ظرفیت این بخش بسیار بیشتر است.

کریم‌زاده انتظار خود از مسئولان را کمک در زمینه سرمایه در گردش عنوان کرد و اظهار داشت: با سرمایه در گردش بخش کشاورزی، کشاورزان بسیار راحت‌تر به کاشت، داشت و برداشت خواهند پرداخت./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید