Iranian Agriculture News Agency

استمهال واگذاری اراضی شرکت سهامی زراعی دشت یارآغلی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خواستار مشارکت بیشتر مردم منطقه دشت یارآغلی پلدشت برای واگذاری اراضی این دشت در قالب تشکیل شرکت سهامی زراعی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده درجلسه شورای استانی امور شرکت های سهامی زراعی و تعاونی تولید روستائی با اشاره به اهمیت تشکل های کشاورزی در توسعه بخش کشاورزی استان اظهارکرد: اولویت واگذاری اراضی با مردم منطقه است و علیرغم ابلاغ های متعدد، با توجه به عدم مشارکت واقعی آن ها مدت 15 روز تا تاریخ 30/10/93 مهلت داده می شود تا نسبت به تعیین تکلیف اقدام نمایند.

کریم زاده با اشاره به این که راه اندازی این شرکت ها، گامی موثر درراستای توسعه کشاورزی صنعتی در استان به شمار می رود، گفت: با وجودی که هیچ مشکلی از لحاظ اداری مربوط به واگذاری اراضی در این دشت وجود ندارد، متاسفانه پس از گذشت چندین ماه از تشکیل شرکت سهامی زراعی، تعداد محدودی از 800 نفر بهره بردار واجد شرایط در 5 روستای ساکن در اطراف این منطقه به عنوان اعضای شرکت سهامی زراعی آمادگی خود را برای پرداخت سهم عضویت تعیین شده اعلام کرده اند.

کریم زاده تاکید کرد: درصورت عدم مشارکت مردم منطقه تصمیم جدیدی در مورد واگذاری زمین دشت یاراغلی اتخاذ خواهد شد.

وی بضاعت مالی مردم منطقه در پرداخت هزینه تعیین شده را یکی ازدلایل عدم مشارکت آنها بیان داشت و اضافه کرد: افزایش درآمد سرانه کشاورزان، آشنا نمودن زارعان با اصول و شیوه های پیشرفته کشاورزی و دامپروری و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و توسعه پایدار روستایی و کشاورزی از مهمترین اهداف راه اندازی این شرکت است.

نادر علیزاده، مدیر دفتر نظام های بهره برداری سازمان تعاون روستایی ایران نیز در این جلسه با اشاره به قانون و اساسنامه تشکیل شرکت های سهامی زراعی اظهار کرد: امکان جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، امکان تکمیل زنجیره تولید و تامین برای رسیدن به کشاورزی پایدار، مدیریت متمرکز و اجرای سیاست الگوی کشت مناسب از مزایای تشکیل شرکت های سهامی زراعی است که تحقق موارد یاد شده تنها در قالب این شرکت ها امکان پذیر است.

سیروس صفایی فرد ، مدیر عامل بانک زمین نیزدراین جلسه به وضعیت اراضی و سرمایه گذاری های انجام شده دراراضی دشت یارآغلی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تاخیر در واگذاری اراضی مشکلاتی ازقبیل افزایش سود دوران مشارکت، استهلاک تاسیسات و هزینه های نگهداری بعدی را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این جلسه که با حضور محمد فائزی، مشاور استاندار آذربایجان غربی، مدیر کل سازمان تعاون روستائی استان، معاون فرماندار پلدشت و سایر مسئولین استانی و شهرستانی در محل سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان ترتیب یافت هر یک از حاضرین به ارائه پیشنهادها و بیان دیدگاه ها ی خود در جهت برون رفت از این مشکل پرداختند.

لازم به ذکر است که عملیات اجرائی تشکیل شرکت سهامی زراعی منطقه دشت یارآغلی پلدشت به عنوان نخستین و بزرگ ترین شرکت سهامی زراعی استان با مساحتی بیش از دو هزار هکتار دراین شهرستان از سال گذشته آغاز شده است و تاکنون دو هزار هکتار از این اراضی نیز برای بهره برداری واجدین شرایط شناسایی و معرفی شده است.

اراضی دشت مذکور در حال حاضر مجهز به سیستم های آبیاری تحت فشار و آماده بهره برداری هستند که برای اجرای شبکه های آبیاری در این اراضی نزدیک به 26 میلیارد تومان هزینه شده که حدود 11 میلیارد تومان آن از محل کمک های بلاعوض دولتی تامین شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید