Iranian Agriculture News Agency

صادرات فله‌ای و بی‌نام و نشان 70 درصد خرمای امسال ایران

به‌دلیل مشکلاتی که برای بازاریابی محصولات خود در سایر کشورها به‌ویژه اروپا داریم، کماکان 70 درصد خرمای ما در بسته‌بندی‌های پنج تا 10 کیلوگرمی و بدون نام و نشان صادر می‌شود.

معاون اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار خوزستان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره ورود احتمالی خرمای مسموم از عراق و توسط داعش به ایران گفت: به‌عنوان یک مسئول در بخش خرما و شهروند ساکن در جنوب کشور، تا به امروز هیچ نوع خرمای غیرایرانی در بازار کشور ندیده‌ایم و به مردم اطمینان می دهیم که ورود غیرقانونی چنین خرمایی به کشور صحت ندارد.

احمد میرهاشمی با بیان اینکه مسئولان دولتی دو کشور عراق و ایران اجازه واردات و صادرات این محصول را نمی‌دهند، افزود: کماکان بخشی از 10 هزار تن خرمای مازاد تولیدشده از سال گذشته باقی مانده و میزان تولید خرما در کشور بسیار بیشتر از مصرف است و نیازی به واردات نداریم.

وی خاطرنشان کرد: خرمای مازاد مصرف که از سال گذشته مانده است، برای مصارف صنعتی به کشورهای آسیای میانه، ترکیه و روسیه می‌رود و بخشی از آن برای مصارف صنعتی کشور مانند لواشک‌سازی‌ها به فروش می‌رسد.

صادرات 15 هزار تن خرمای خوزستان تا به امروز

معاون اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار خوزستان با بیان اینکه 50 درصد از صادرات خرمای ایران از طریق

تولیدات خوزستان تأمین می‌شود، ادامه داد: خوزستان در سال جاری 35 تا 40 هزار تن خرمای صادراتی دارد که تا به امروز حدود 15 هزار تن آن صادر شده است.

میرهاشمی تصریح کرد: خوزستان دارای دو رقم خرمای صادراتی استعمران (سایر) و زاهدی است که محصولات خود را از طریق دبی و ترکیه به سایر کشورها صادر می‌کند.

وی یادآور شد: متأسفانه هنوز هفت درصد خرمای صادراتی ایران به‌صورت فله‌ای و در بسته‌های پنج و 10 کیلوگرمی و در بعضی اوقات حتی بدون نام و نشان، صادر می‌شود.

میرهاشمی تأکید کرد: خرمای صادراتی ایران در چهار درجه کیفی و در بسته‌بندی‌های مختلف از 50، 250، 500 گرمی تا پنج و 10 کیلوگرمی صادر می‌شود و 20 تا 25 هزار نفر در استان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق خرما امرار معاش می‌کنند./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-931105-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید