Iranian Agriculture News Agency

انجمن پرورش‌دهندگان قارچ از بورس انصراف می‌دهند

از آنجا که عدم توافق وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری باعث ایجاد چالش برای سرمایه چندصدهزار میلیارد تومانی تولیدکنندگان قارچ شد، انجمن تصمیم گرفته از بورس قارچ انصراف دهد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی امروز با اعلام این خبر گفت: بورس قارچ سال‌ها پیش با هزینه‌ای سنگین در حوالی میدان آزادی راه‌اندازی شد، اما متأسفانه در یک حرکت خودجوش، دلال‌ها شروع به راه‌اندازی بورسی مختص به خود کردند و از آنجا که هیچ نظارت و همکاری از سوی شهرداری و وزارت جهاد کشاورزی صورت نگرفت، ما نیز توان رقابت را از دست دادیم و از بورس قارچ انصراف خواهیم داد.

تولید 5600 تومانی، فروش 4000 تومانی

محمدحسن افشار افزود: حمایت از انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی می‌تواند از زیان تولیدکنندگان جلوگیری کند و سروسامانی به خرید و فروش قارچ داده شود، به‌طوری که هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده سود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت به‌گونه‌ای پیش می‌رود که واحدهای بزرگ تولیدی نیز با بحران روبه‌رو شده‌اند و 24 واحد پرورش قارچ در تهران، البرز و قزوین به‌دلیل نوسانات شدید بازار کار نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: هزینه هر کیلوگرم قارچ برای تولیدکننده پنج‌هزار و 600 تومان است که مجبور است آن را با قیمت چهارهزار تومان به فروش برساند و زیان هنگفتی به تولیدکنندگان وارد می‌شود.

افشار خواستار تخصیص محل مشخصی به تولیدکنندگان قارچ شد تا بتوانند با نظارت بر آن، قارچ سالم و ارزان به بازار توزیع شود و از ضرر تولیدکنندگان هم جلوگیری شود.

وی ادامه داد: روزانه 300 تن قارچ در ایران و 100 تن در تهران توزیع می‌شود، اما اگر تولید مقرون به صرفه نباشد و قیمت تمام‌شده محصول به ضرر تولیدکننده تمام شود، با افت شدید در تولید روبه‌رو خواهیم بود که در نهایت کاهش تولید باعث افزایش قیمت خواهد شد.

با این شبکه حمل و نقل، صادرات امکان‌پذیر نیست

رئیس هئیت‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به اینکه بخشی از قارچ خوراکی تولیدشده ایران به عراق صادر می‌شود، تصریح کرد: به‌دلیل عدم حمایت دولت و وجود شبکه حمل و نقل نامناسب، بازار صادرات نیز در نوسان است.

افشار یادآور شد: برای حل مشکل صادرات باید وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک مذاکرات لازم را انجام دهند تا کامیون‌های حامل قارچ در مزارع بارگیری و پلمپ شوند و یک‌سره بدون آنکه در مرز باز شوند، به مقصد بروند و در کشور متقاضی، تشریفات گمرکی انجام شود تا از فساد قارچ جلوگیری شود. این امر می‌تواند کمک بزرگی به صنعت قارچ باشد.

تعداد واحدهای تولیدی بدون مجوز از شمارش خارج است

وی تأکید کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، 440 واحد تولیدی قارچ وجود دارد، اما طبق آمار مرکز آمار ایران تا سال 1391، تعداد واحدهای تولیدی این محصول به یک‌هزار و 67 رسیده است که نشان از وجود تولیدی‌های بدون مجوز در کشور است.

افشار اظهار داشت: برای افزایش راندمان و کیفیت قارچ، تصمیم به ایجاد واحدهای تولیدی کمپوست به‌صورت مستقل گرفته شد و به 20 واحد نیز مجوز کار داده شد که در ادامه وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی نیز به 44 واحد جدید مجوز دادند.

وی همچنین گفت: در نتیجه ایجاد واحدهای تولید کمپوست، افراد بیشتری تشویق شدند که با خرید کمپوست، شروع به تولید قارچ کنند، اما به‌دلیل اینکه با شبکه توزیع آشنایی نداشتند، قارچ را ارزان به دلال‌ها فروختند و این محصول با قیمت پایین در بازار عرضه شد و تعاددل بازار بر هم خورد.

رئیس هیئت‌مدیره پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در پایان راه‌حل این معضل را همکاری وزارت جهاد کشاورزی با انجمن برای کمک به تولیدی‌های کوچک برای افزایش راندمان و کمک به تعادل بازار عنوان کرد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-931213-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید