Iranian Agriculture News Agency

گزارش تحلیلی بهبود عملکرد تولید صنایع غذایی ایران و سایر کشورها

مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در گزارشی تحلیلی، آثار تلاش شرکت‌های صنایع غذایی برای برنامه‌ریزی کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد تولید را در قالب "زنجیره‌های تأمین غذایی" تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در این گزارش تحلیلی که با عنوان "تحلیلی از تحولات صنایع غذایی ایران و سایر کشورها" توسط رامین رادفر و ایرج خلیلی تهیه و تدوین شده است، در دو فصل جداگانه، گزیده‌ای از تحولات صنایع غذایی در ایران و سایر کشورها گردآوری شده است و در آن به اختصار به دو رویداد داخلی در این باره شامل ایجاد دفاتر فن‌بازار در کشور و حذف عوارض صادراتی زعفران بسته‌بندی‌شده و پنج رویداد خارجی شامل وضعیت تولید و فرآوری زعفران در افغانستان، رشد صادرات صنایع غذایی ترکیه، رشد شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی در صنایع غذایی و آشامیدنی ترکیه، تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان در صنایع غذایی و صنعت غذا در تایلند (آشپزخانه جهان) پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش، از آنجا که هم‌اکنون اغلب کشورها (هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی) برای شناسایی تمایلات مصرف‌کنندگان در سطوح ملی و بین‌المللی، برنامه‌هایی در حال اجرا دارند تا به‌وسیله کارخانه‌ها، تولیدات خود را با نیاز خریداران مطابق بدهند؛ امروزه بسیاری از مصرف‌کنندگان به‌دنبال خرید محصولات غذایی سالم، بهداشتی، فراسودمند (مفید برای بدن) و مهم‌تر از همه "آماده مصرف" و به‌ویژه با "کاربری آسان" هستند. لذا درخواست برای خرید غذاهای با "کاربرد آسان و آماده مصرف" و نیز غذاهای "فراسودمند و سالم"، با توجه به مشغله‌های کاری و راحت‌طلبی خریداران غذا و نیز افزایش آگاهی آنان و توجه به مقوله سلامت، موضوعی است که مورد توجه مصرف‌کنندگان ایرانی نیز باشد. بنابراین بهتر است شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی از هم‌اکنون آمادگی لازم برای برآورده کردن نیاز خریداران را داشته باشند. مزیت دیگر این کار استفاده از ظرفیت‌های نیمه‌تمام یا غیرفعال کارخانه‌های تولید مواد غذایی و افزایش مزیت رقابتی آنها است.

بر پایه این گزارش، تلاش کشورها برای جذب سرمایه‌های خارجی از نکات مهمی است که امروزه کشورهایی مثل ترکیه و تایلند با تمامی حمایت‌های اقتصادی - سیاسی، سعی در جذب سرمایه‌های خارجی دارند و در تلاش هستند تا شرکت‌های چندملیتی بزرگ را برای ورود و گسترش فعالیت ترغیب کنند. مزیت عمده این کار گسترش سهم بسیار بزرگ صادرات صنایع غذایی به کشورهای دنیا اعم از خاورمیانه، حوزه مدیترانه و اروپا است و در این باره برنامه‌ریزی‌های جامعی برای گسترش صادرات صنایع غذایی خود به دنیا از طریق توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، تکیه بر منابع داخلی خود و برقراری استانداردهای بین‌المللی دارند./

متن کامل گزارش با کلیک و دانلود از بخش پیوست ذیل همین خبر


گزارش"تحلیلی از تحولات صنایع غذایی ایران و سایر کشورها"
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید