Iranian Agriculture News Agency

پنبه تراریخته وارد مزارع می‌شود

با برداشته شدن محدودیت‌ها، رایزنی‌های جدید برای ورود بذر پنبه از هند، پاکستان و یونان صورت گرفته است.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام اینکه تولید پنبه تراریخته با همکاری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته دو رقم داخلی و چهار رقم وارداتی ژنوتیپ تراریخته را در شرایط کنترل‌شده مزارع تحقیقاتی کشت کردیم که در نهایت دو ژنوتیپ که مقاوم به کرم غوزه پنبه بودند، برای کشت انبوه در مزارع انتخاب شدند.

قربانعلی روشنی افزود: برای سرعت‌بخشی تکثیر ارقام در شرایط بهتر، کاشت در هرمزگان صورت گرفت که پیش‌بینی می‌شود مقدار محدود بذر موجود پس از کاشت در پاییز تا بهار 20 برابر شوند و سپس برای افزایش تولید بذر، کشت در استان گلستان انجام خواهد شد تا بتوانیم میزان بذر را چند صد برابر کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف از کشت در مزرعه قرنطینه هرمزگان، تکثیر بذر ارقام تراریخته بوده است، خاطرنشان کرد: در کلیه فعالیت‌های انجام‌شده، قانون ایمنی زیستی در نظر گرفته شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با اعلام اینکه جنبه خوراکی پنبه کمرنگ است، ریسک تولید پنبه تراریخته را کمتر دانست و ادامه داد: در کشور آمریکا حتی کاه گندم تراریخته تولیدی را برای غذای دام‌هایشان استفاده نمی‌کنند، اما 98 درصد تولید پنبه این کشور تراریخته است، همچنین 95 درصد از 11.5 میلیون هکتار سطح زیر کشت پنبه در کشور هند به پنبه تراریخته اختصاص دارد.

روشنی تصریح کرد: در نشستی با حضور رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران چند رقم پنبه که برای کشت اولویت دارند، معرفی شد تا ژن مقاومت در آنها وارد شده و تولید پنبه تراریخته را افزایش دهیم.

وی در پایان اظهار داشت: با برداشته شدن محدودیت‌ها، رایزنی‌هایی برای ورود بذر از هند، پاکستان و یونان صورت گرفته است./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940125-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید