Iranian Agriculture News Agency

کلنگ احداث بزرگ ترین مجتمع شهرک گلخانه ای استان اردبیل به زمین خورد

کلنگ احداث بزرگ ترین مجتمع شهرک گلخانه ای اسماعیل خان مال داشی واقع در شهرستان بیله سوار به زمین خورد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) از استان اردبیل، این مطلب را محمد علی طهماسبی در آئین کلنگ زنی بزرگ ترین مجتمع شهرک گلخانه ای اسماعیل خان مال داشی واقع در شهرستان بیله سوار گفت و افزود: کشورهای پیشرفته در حال حاضر در سطح جهانی تمام امکانات و تجهیزات خود را بر این متمرکز کرده اند که به لحاظ محدودیت منابع تولید با استمداد از تکنولوژی های پیشرفته مشکلات موجود در اشتغال را مرتفع و با افزایش ثروت و رشد و توسعه در تولیدات قرار و فعالیت های صادراتی را به حالت تعادل در آورده و باب مثبت آن را تقویت نمایند.

وی افزود: در حال حاضر توسعه گلخانه ها در قالب شهرک از سیاست های بسیار مهم وزارت جهاد کشاورزی است و سعی بر این داریم که با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا که با تولیدات گلخانه ای مطابقت دارند، افزایش سطوح کاربردی علوم را مد نظر قرار دهیم.

طهماسبی با اشاره به اهمیت تولیدات گلخانه ای گفت: "خیار معمولی که در مزارع باز تولید می شود، به طور متوسط 19 تا 20 تن محصول در هکتار تولید می کند که در مقابل آن، این میزان در شرایط گلخانه ای به 500 تا 600 تن در هکتار می رسد. البته این تفاوت بسیار متمایز در تولید از منظر میزان آب مصرفی هم بسیار قابل ملاحظه است، به طوری که برای هر هکتار خیار تولیدی درفضای باز، 3 میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود که در شرایط گلخانه ای این میزان یک میلیون و 700 متر مکعب است.

وی حمایت های استاندار از کشاورزی را حاکی از دیدگاه بسیار بالای کشاورزی او دانست و اعلام کرد: در زمینه باغبانی در سازمان جهاد کشاورزی استان، کارهای شایسته ای آغاز شده که امیدوارم حمایت های مسئولان با تشریک مساعی تولید کنندگان این روند استمرار یابد.

شهرک های گلخانه ای به جنگ مبارزه با کم آبی می رود

میر نظام الدین سجادی در این آئین، گفت و افزود: امروزه بحران آب در جهان و ایران که در کمربند خشک و نیمه خشک واقع شده است، به عنوان یک واقعیت انکار ناپذیر تولید غذای مصرف کنندگان را تهدید می کند که باید مسئولان و کارشناسان ذی ربط با تکنولوژی میزان اثرات سوء آن را تقلیل دهند.

وی افزود: در زمینه باغات و باغبانی احداث و توسعه شهرک های گلخانه ای بهترین روش مبارزه است که می شود از آن به عنوان یک تکنولوژی مناسب یاد کرد که به جنگ بحران کم آبی و بی آبی برخواسته است.

سجادی گفت: طبق گزارش سازمان هواشناسی، متوسط بارندگی ایران یک سوم دنیاست و در عوض آن سه برابر دنیا در ایران به صورت تبخیر از دسترس بلا استفاده خارج می شود.

وی با اشاره به محدودیت آب گفت: به لحاظ استفاده غلط، آب بیشتری در مزارع تولیدی به هدر می رود که وزارت جهاد کشاورزی امسال با همت مقام وزارت و حمایت دولت تدبیر و امید اعتبارات بسیار خوبی را برای توسعه آبیاری زه کشی و تحت فشار پیش بینی نموده است و خوشبختانه در اردبیل بعد از سفر هیئت دولت و پیگیری های استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی، در آینده نزدیک شاهد ظهور نهضت آبی و خاکی خواهیم بود.

سجادی با اشاره به ویژگی های فنی تولیدات شهرک های گلخانه ای و فضای باز گفت: در حال حاضر 15 فقره مجوز احداث شهرک های گلخانه ای را صادر کرده ایم که این مجتمع پنجمین واحدی است که آغاز عملیات اجرایی آن کلنگ زنی می شود.

وی افزود: به صورت علمی یکی از روش های مقابله با بحران کم آبی و استفاده اصولی از آب کشاورزی، تکنولوژی گلخانه است. به گونه ای که در تولید صیفی جات به ویژه خیار، اگر متوسط تولید خیار را 20 تن در هکتار درفضای باز در نظر بگیریم، این میزان تولید در شرایط گلخانه ای 400 تن است که به این ترتیب می توان گفت 20 برابر سطح تولید افزایش می یابد که در شرایط گلخانه برای تولید هر کیلوگرم خیار به طور متوسط 30 مترمکعب آب مصرف می شود؛ در حالی که در فضای باز مزرعه ای 450 مترمکعب است و این یعنی فاجعه یعنی تولید کننده با حمایت های نظام آنچنان که باید و شاید متوجه حمایت های یارانه ای دولت نیست و برای این هم استفاده از تکنولوژی گلخانه ای یک ضرورت است.

5 هزار دانش آموخته بیکار رشته کشاورزی

مجید خدابخش نیز در این آئین گفت: امروزه در تمامی تولیدات صنعتی و اقتصادی به ویژه کشاورزی، اگر مبنای فعالیت و کار وتولید، دانش و علم نباشد، در این صورت یک روش مقهور و سنتی بوده که نه تنها جوابگوی نیازهای مصرف کنندگان نخواهد شد، بلکه متولیان از سود کافی و وافی بی بهره خواهند شد.

مجید خدابخش با اشاره به استعداد های بی نظیر دشت مغان در تولید محصولات کشاورزی گفت: آنچه که امروزه در کنار تولید، تولید کنندگان و مسئولین ذی ربط در راستای هدایت، حمایت و نظارت باید مورد توجه قرار دهند؛ تاکید بر بنیه صادرات محصول است و این یک واقعیت است که صادرات یک علم و فن تخصصی است که باید برای موفقیت در آن عرصه زنجیره تولید تکمیل گردد.

این مقام مسئول افزود: در یک حساب سرانگشتی نهایت وصول اقتصادی از تولید گندم استان برای کشاورزان و گندم کاران تقریبا" یک میلیون دلار است. در کنار این اگر تولید کنندگان با راهنمائی های مسئولان و کارشناسان طوری هدایت شوند که به تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا و سریع الوصول همت گمارند، در مقایسه با گندم می توان آن را به سه برابر یعنی سه میلیون دلار افزایش داد.

وی در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از وزیر و به ویژه از حضور تاثیر گذار و حمایتی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی که حقیقتا ً درکشور در زمینه باغبانی یک مسئول ملی صاحب نظر در امر باغبانی است، گفت: در حال حاضر جهاد کشاورزی استان اردبیل با تلاش های ارزنده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در تمامی بخش های مختلف با کشاورزی فعالیت های چشمگیری را انجام می دهند بویژه در امر باغبانی و توسعه باغات در اراضی شیب دار اقدامات بسیار مناسبی را انجام داده اند.

وی گفت: در حال حاضر در استان 5 هزار بیکار که دانش آموخته رشته کشاورزی هستند وجود دارد که این رقم در استانی که قطب کشاورزی است قابل قبول نیست و باید مسئولان و دانش آموختگان با فکر و قدرت خود زمینه تولید واشتغال را بیش از پیش فراهم کنند.

تولیدات باغی از سطح 38 هزار هکتار تحول آفرین است

عدیل سروی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این آیین افزود : استان اردبیل در تولیدات باغی درشرایط عادی عملا ً کارنامه بسیار خوبی را داراست، زیرا از سطح 38 هزار هکتار که باغات استان را تشکیل می دهد و 9/4 درصد از اراضی قابل کشت استان است، در شرایط عادی 350 هزار تن که میوه های دانه دار و هسته دار و سبزی های مختلف را شامل می شود.

عدیل سروی با اعلام خوشحالی در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: این حرکت عملی تحقق شعار سال است که با اعطای زمینی به مساحت 21 هکتار برای سرمایه گذاری در امر شهرک گلخانه ای که با اعتبار بالغ بر 310 میلیارد ریال اجرا خواهد شد در فاز اول 5/6 میلیارد تومان در فاز اول به عنوان سهم آورده سرمایه گذار خواهد بود که 5/13میلیارد تومان نیز به عنوان تسهیلات بانکی از صندوق ملی پرداخت می شود.

وی در آخر سخنان خود گفت: اینجانب به عنوان خادم 115 هزار بهره بردار و تولید کننده از حمایت های بی وقفه مقام وزارت به ویژه در توسعه باغات و همکاری های معاون وزیر در امور باغبانی و همچنین تلاش های ارزشمند استاندار و نماینده دشت مغان در مجلس شورای اسلامی تشکر دارم و امیدوارم با روحیه تشریک مساعی با کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان، شاهد انقلاب اساسی در تولیدات محصولات اساسی استان باشیم.

حجتی، فعال ترین و موفق ترین وزیر کابینه دولت تدبیر و امید

حبیب برومند، نماینده بیله سوار و پارس آباد مغان در مجلس شورای اسلامی در آئین کلنگ زنی بزرگ ترین شهرک گلخانه ای اسماعیل خان مال داشی، گفت: در حال حاضر در شرایط موجود در ایران، کشاورزی و حمایت بی چون و چرا از آن جزو اولویت های اساسی دولت و نظام است که همواره در این عرصه برای تامین امنیت غذایی تلاش می شود.

وی با قدردانی از تلاش های استاندار اردبیل خاطر نشان کرد: رئیس سازمان جهاد کشاورزی، عدیل سروی واقعا ً درتمامی زمینه های تولیدی کشاورزی در سطح استان تلاش می کنند و امیدواریم در منطقه مغان که نگین ایران است بیش از پیش شاهد پیشرفت های چشمگیر در عرصه کشاورزی باشیم.

وی در پایان سخنان خود با قدردانی از برنامه ریزی های شایسته وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی را جزو فعال ترین و موفق ترین وزیر کابینه دولت تدبیر و امید یاد کرد و افزود: با واگذاری تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی، امیدوارم از این به بعد شاهد تعادل های بیشتری در عرضه و تقاضا درفضای تولید و مصرف باشیم./

گزارش: جاوید صحرایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید