Iranian Agriculture News Agency

دستورالعمل‌های برنامه جامع تغذیه گیاه در محصولات باغی؛ در دست انتظار

تغذیه گیاهی به معنای مصرف بهینه کود در زمان مناسب و با میزان مناسب است که در همین راستا در طرح ایجاد سایت‌های الگویی از طیف گسترده کودهای زیستی، شیمیایی و آلی استفاده می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به تدوین "برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در محصولات باغی کشور" گفت: در اواخر سال گذشته تصمیم‌هایی مبنی بر نوشتن دستورالعمل‌ها گرفته شد و کارگروه‌های مختلفی تشکیل گردید که در آینده‌ای نزدیک دستورالعمل‌ها تدوین و برای انتشار و اجرا آماده می‌شوند.

کاظم خاوازی افزود: دستورالعمل‌ها به‌صورت کاملاً جامع تدوین شده که جداول مشخص عملیاتی و بولتن‌های ترویجی از آنها استخراج می‌شود و در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از کار در نظر گرفته به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود و استان‌ها بر اساس مشکلات و سطح زیر کشت گیاه مورد نظر انتخاب می‌شوند، افزود: در تعداد پایلوت‌ها با معاونت باغبانی به تفاهم رسیده‌ایم و هدف اجرای آخرین دستاوردها به‌صورت پایلوت، استفاده بهره‌برداران و باغداران است تا به‌صورت عملی توصیه‌ها را ببینند و با همگانی شدن موضوع، به تدریج شروع به انتقال دستاوردها و گسترش آن کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با اعلام اینکه تغذیه گیاهی به معنای مصرف بهینه کود در زمان مناسب و با میزان مناسب است،‌ادامه داد: در همین راستا از طیف گسترده کودهای زیستی، شیمیایی و آلی استفاده می‌شود.

خاوازی تصریح کرد: در حال حاضر دستورالعمل‌ها در حال تدوین هستند و پس از اجرایی شدن نتایج را به‌صورت مشهود در سطح باغبانی کشور خواهیم دید.

وی با اعلام اینکه در شروع عملیات نگرانی تأمین بودجه نداریم و بودجه لازم از اعتبارات مؤسسه تحقیقات خاک و آب و معاونت باغبانی تأمین می‌شود، یادآور شد: در ابتدای کار، طرح سایت‌های الگویی تغذیه گیاهی تنها در استان‌هایی که قطب محصول مورد نظر هستند یا نیاز به متعادل‌سازی تغذیه گیاهی دارند، اجرا می‌شود، اما با برنامه‌ریزی و عملیاتی شدن طرح، خودبه‌خود ترویج خواهد شد.

گفتنی است، مؤسسه تحقیقات خاک و آب با همکاری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرای طرح سایت‌های الگویی تغذیه گیاهی در محصولات مرکبات، خرما، انجیر ارگانیک، زیتون آبی و دیم، پسته،‌سیب، انگور آبی و دیم، توت‌فرنگی فضای باز و گلخانه‌ای، کیوی، گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای و خیار گلخانه‌ای است./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940201-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید