Iranian Agriculture News Agency

تأکید بر دانش‌بنیان شدن کارخانه‌های قند و شکر کشور

سی‌وششمین سمینار کاخانه قند و شکر ایران 16 و 17 اردیبهشت‌ماه 1394 در تالار گردهمایی مؤسسه اصلاح و تهیه بذر چغندرقند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به استان البرز، سرپرست معاونت پژوهش و فناری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در سی‌وششمین سمینار کاخانه قند و شکر ایران با اعلام اینکه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمات تات در جهت افزایش امنیت غذایی کشور است، گفت: از مهم‌ترین فعالیت‌های این سازمان بازارمحور کردن و کاربردی کردن تحقیقات کشاورزی برای رفع مشکلات است.

غلامحسین طهماسبی با اعلام اینکه باید از تمام ظرفیت‌های کشور اعم از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، بخش خصوصی و سازمان‌هی بین‌المللی برای گذر از شرایط بحرانی حال حاضر کشور استفاده شود، افزود: آینده پژوهشی و ترسیم راه آینده از دغدغه‌های سازمان تات است.

وی خاطرنشان کرد: تا سال 2025، 2.4 درجه سانتی‌گراد افزایش دما و تا سال 2050، چهار درجه افزایش دما خواهیم داشت و این نشان‌دهنده برخورداری با یک شرایط بسیار سخت است که برای مقابله با آن باید آماده باشیم.

طهماسبی ادامه داد: با افزایش جمعیت تا سال 2050، افزایش 60 درصدی تقاضا برای غذا را خواهیم داشت و محققان از هم‌اکنون لازم است پیش‌بینی‌هایی را برای برخورداری با شرایط عادی داشته باشند.

وی وضعیت صنعت قند و شکر را مناسب دانست و تصریح کرد: چرخه کامل این صنعت بر خلاف بسیاری از صنایع در دست بخش خصوصی است و این صنعت دارای یک مؤسسه تحقیقات تخصصی جداگانه است.

سرپرست معاونت پژوهش و فناری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، برنامه‌محور شدن بخش اجرایی را لزوم پیشرفت در صنعت قند و شکر دانست و یادآور شد: توسعه کشت پاییزه و فراهم‌آوری شرایط لازم برای توسعه، معرفی ارقام جدید، بهینه کردن و بومی کردن تکنولوژی‌های برتر دنیا از وظایف مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه چغندرقند است.

طهماسبی از افزایش تولید چغندرقند از 30 تن به 48 تن برای هر هکتار در سال 93 خبر داد و تأکید کرد: در افق 1404 به‌رغم شرایط بحرانی و تغییرات آب و هوایی در نظر داریم تولید را به 55 تن در هکتار برسانیم.

وی حمایت از تولیدات داخلی را از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: با در کنار هم قرار گرفتن بخش تحقیقاتی، دانشگاهی و خصوصی خواهیم توانست به اهداف خود برسیم.

وزارت جهاد کشاورزی از توسعه فعالیت‌های صنعت قند و شکر حمایت می‌کند

در ادامه، مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه حمایت کامل از تولیدکننده بخش کشاورزی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: این حمایت شامل تمامی صنایع مرتبط با بخش کشاورزی هم می‌شود.

محمدحسین شریعتمدار افزود: برای تقویت صنعت قند و شکر باید کشاورزان این عرصه را توانمند کرد که خوشبختانه این صنعت با کشاورزان چغندرقند رابطه خوبی برقرار کرده است، اما در جهت توانمندی بیشتر از لحاظ دانش و ایجاد یک تشکل برای تولیدکنندگان، باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید یک تشکل توانمند برای حمایت از تولیدکنندگان چغندرقند تشکیل شود، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی آمادگی هرگونه همکاری برای توسعه فعالیت‌های این صنعت را دارد.

سرانه مصرف پودر سفید باید پایین بیاید

در ادامه، معاون آموزش، پژوهش فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مصرف سرانه قند و شکر در کشور با 29 کیلوگرم بالاتر از مصرف دنیا با 24 کیلوگرم است، اظهار داشت: باید سرانه مصرف این پودر سفید پایین بیاید و این به معنی کم‌توجی به این صنعت نیست، بلکه باید زاویه جلب توجه به این صنعت تغییر پیدا کند.

علی‌اصغر توفیق ادامه داد: سال‌ها است نسل جدیدی وارد این صنعت نشده است، در حالی که هر صنعتی با افراد و تفکرات جدیدش پیشرفت می‌کند و نبود تفکرات نو، حلقه مفقوده صنعت قند و شکر است.

وی تصریح کرد: باید با استفاده از مکانیزم‌های مناسب حال حاضر بتوانیم جلوی واردات قند و شکر را گرفته و با برنامه‌ریزی مناسب شروع به صادرات قند و شکر کنیم.

توفیق با اشاره به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یادآور شد: باید با انتقال دانش به شرکت‌های موجود در این صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی ایجاد کنیم و تمامی کارخانه‌های قند و شکر به سمت دانش‌بنیان شدن پیش بروند.

وی با اعلام اینکه نمی‌تواند دخالتی در افزایش قیمت تولیدات این صنعت داشته باشد، تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه‌های آموزش، پژوهش و فناوری قول همکاری‌های لازم را در تمام زمینه‌ها می‌دهد و از آنجا که می‌خواهیم امسال یک جهش صادراتی داشته باشیم، باید بدانیم به‌دنبال چه چیز هستیم و یک سازوکار اصولی را نهادینه کنیم.

اخبار تکمیلی متعاقباً ارسال می‌شود./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940216-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید