Iranian Agriculture News Agency

سرمایه 50 میلیارد تومانی خرید پرتقال به صندوق طیور بازگشت

50 میلیارد تومان اعتبار تأمین نهاده‌های تشکل‌های طیور که صرف خرید پرتقال شب عید شده بود، در حال تسویه است.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: سال گذشته به‌صورت علی‌الحساب از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کردیم که اکنون در حال تسویه است.

حسین صفایی افزود: از آنجا که استفاده از این مبلغ لازم بود 49 درصد آورده بخش خصوصی در کنار 51 درصد آورده دولت قرار گیرد، استقراض این مبلغ باعث تسریع تزریق این خط اعتباری شد.

وی خاطرنشان کرد: 50 میلیارد تومانی که ستاد تنظیم بازار به‌صورت تنخواه در اختیار صندوق طیور قرار داده بود، در حال بازگشت به این صندوق است.

ملزم به کاهش مصرف سرانه روغن هستیم

رئیس هیئت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: هرچند واردات دانه‌های روغنی در دستور کار سازمان قرار دارد، اما باید سرانه مصرف روغن متناسب با استانداردهای بین‌المللی کاهش پیدا کند.

صفایی تصریح کرد: سرانه مصرف روغن در ایران بالاتر از استانداردهای بین‌المللی است و علاوه بر وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد، تکالیف برنامه ششم توسعه نیز تعریف سبد غذایی مطلوب است که بر همین اساس، سرانه مصرف روغن کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: علاوه بر واردات روغن و میوه‌های گرمسیری که به‌صورت سنواتی در سبد غذایی ایرانیان قرار گرفته است، باید سایر محصولات کشاورزی حتی‌الامکان در داخل کشور تولید شود.

صفایی اظهار داشت: تأکید بر خودکفایی و اتکا به تولیدات داخلی مورد تأکید وزارت جهاد کشاورزی است، چنانکه وقتی چهار درصد پرتقال دنیا در اختیار ایران است، هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند منجر به واردات پرتقال شود.

زنجیره تأمین پرتقال معیوب است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت پرتقال بالاتر از موز و سایر میوه‌های گرمسیری است، تأکید کرد: از آنجا که زنجیره تأمین میوه به‌ویژه پرتقال در کشور زنجیره معیوبی توصیف می‌شود، قیمت در بازار کنترل نمی‌شود.

وی همچنین گفت: در واقع فصل برداشت پرتقال طی دو ماه از سال انجام می‌شود و باید در هفت ماه پرتقال به بازار تزریق شود. از آنجا که سردخانه و امکان حمل و نقل مناسب وجود ندارد، ضایعات بالا و طولانی باعث شده قیمت این محصول در ماه‌های پایانی توزیع بالاتر از حد معمول باشد. لذا برای کنترل قیمت پرتقال‌های عرضه‌شده در داخل کشور باید زنجیره توزیع میوه که شامل تجهیز و احداث سردخانه‌های مجهز به تکنولوژی روز است، در دستور کار قرار گیرد.

خرید تضمینی همچنان سیاست حمایتی دولت

صفایی در ادامه افزود: خرید تضمینی به‌عنوان یکی از سیاست‌های جدی دولت در سال 93 از کشاورزان حمایت کرد و در سال 94 نیز برای 24 محصول ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که سیاست حمایتی جایگزینی که بتواند پشتیبانی لازم از بهره‌برداران بخش کشاورزی را تعریف کند، تدوین نشده، خرید تضمینی به قوت خود باقی خواهد بود.

صفایی ادامه داد: دستورالعمل‌های خرید تضمینی ابلاغ و دستگاه‌های مباشر تعیین شده است.

عذرخواهی سازمان تعاون روستایی از ذرت‌کاران

رئیس هیئت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: هرچند سازمان تعاون روستایی تلاش کرد مطالبات کشاورزان را پس از خرید تضمینی به‌موقع پرداخت کند، اما در چهار استان خوزستان، فارس، کرمانشاه و کرمان نتوانست مطالبات ذرت‌کاران را به‌موقع پرداخت کند.

وی تصریح کرد: به مدیران استانی این چهار استان ابلاغ شده است با گرفتن وقت از صداوسیما از مردم بابت تأخیر به‌وجودآمده بهای ذرت عذرخواهی کنند.

سال 92 فقط 21 روز ذخیره گندم داشتیم

صفایی با اشاره به واردات گندم یادآور شد: در سال 92 ذخایر گندم در سیلوهای کشور تنها پاسخگوی 21 روز بود که با توجه به شرایط سیاسی کشور، ذخیره ناچیزی به‌شمار می‌رفت.

وی تأکید کرد: در روزهای پایانی سال 93 میزان ذخایر راهبردی گندم جوابگوی حداقل هفت ماه کشور بود که این مصرف همان عددی است که افزایش واردات را نشان می‌دهد.

صفایی اظهار داشت: بر اساس قانون باید ذخایر استراتژیک پاسخگوی شش ماه کشور باشد.

وی از خرید چهار میلیون و 800 هزار تن گندم در سال 93 همچنین شش میلیون و 700 هزار تن گندم خریداری شد که از افزایش 38 درصدی برخوردار بوده است و انتظار می‌رود در سال 94 از این عدد عبور کند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-940220-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید