Iranian Agriculture News Agency

نشست مشترک صاحبان مشاغل کشاورزی و صنایع غذایی ایران و ترکیه

نشست مشترک صاحبان مشاغل صنعت کشاورزی و غذایی ایران و ترکیه ششم خردادماه 1394 در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز در نشست مشترک صاحبان مشاغل صنعت کشاورزی و غذایی ایران و ترکیه، مدیرعامل شرکت گردشگری بازرگانی آراد، حامی برگزاری این نشست، با اشاره به اینکه هدف از برگزاری نشست برداشتن گامی مثبت در راستای ارتقای سطح مبادلات تجاری ایران و ترکیه است، گفت: شرکت آراد مسئولیت آشنا کردن بازرگانان و تولیدکنندگان صنایع و مشاغل مختلف ایران و ترکیه را بر عهده گرفته و اعتقاد ما بر این است با برگزاری چنین نشست‌هایی می‌توان توانمندی‌های دو طرف را عیارسنجی کرد و سطح مبادلات تجاری را افزایش داد.

داریوش کیهان‌مهر از برگزاری شش نشست مشترک بین ایران و ترکیه خبر داد و افزود: سه نشست برگزارشده در ایران با موضوعیت کشاورزی و صنایع غذایی، معماری و خدمات شهری، صنعت، حمل و نقل و گردشگری خواهد بود.

وی فاصله بین نشست‌ها را سه ماه اعلام کرد و ادامه داد: تصمیم‌گیرندگان، تهران را برای برگزاری نشست‌ها انتخاب کرده‌اند، اما با توجه به درخواست‌های رسیده از سایر استان‌ها، احتمال برگزاری دو نشست بعدی در مکانی جز پایتخت دور از ذهن نیست.

انتظار حمایت معنوی بانک کشاورزی و مسئولان جهاد کشاورزی

مدیرعامل شرکت گردشگری بازرگانی آراد با اعلام اینکه انتظارات ما از بانک کشاورزی در جهت حمایت از این نشست‌ها برآورده نشد، خاطرنشان کرد: حمایت بانک کشاورزی از این نشست‌ها می‌توانست در ارتقا و توسعه کشاورزی ایران تأثیرگذار باشد، شرکت آراد نیاز به حمایت مالی بانک کشاورزی نداشت، اما حمایت معنوی نیز از سوی این بانک تخصصی صورت نگرفت.

کیان‌مهر با قدردانی از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس کمیسیون مشترک ایران و ترکیه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه و سفارت و سرکنسولگری ایران در ترکیه تصریح کرد: توقع حمایت معنوی بیشتری از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیز داشتیم که متأسفانه میسر نشد.

وی با اعلام اینکه تنها موردی که می‌تواند سطح کیفی مبادلات در کشور را ارتقاء دهد افزایش روابط و حمایت‌هایی است که انجام می‌پذیرد، یادآور شد: ما ملزم به پایبندی و عمل به حرف‌هایمان هستیم و اصحاب رسانه باید ما را از بابت عمل به گفته‌هایمان بدهکار خود تلقی کنند.

ارتقای تراز تجاری بین ایران و ترکیه تا 30 میلیارد دلار

در ادامه، معاون اسبق وزارت جهاد کشاورزی و دبیر این نشست با عنوان اینکه در عرصه جهانی امروزه تعاملات اقتصادی در کنار رقابت سالم نتیجه خوبی را در روابط اقتصادی و سیاسی دربر خواهد داشت، گفت: هدف ما از برگزاری این نشست با توجه به اهداف نظام جمهوری اسلامی و دولت، ارتقای تراز تجاری بین ایران و ترکیه از 15 میلیارد دلار در حال حاضر به بیش از 30 میلیارد دلار است.

تهمینه دانیالی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی و غیردولتی و تأکید مقام معظم رهبری در این باره افزود: بر اساس تبلیغ نگاه رهبری، سه نشست در ایران و سه نشست در ترکیه با توجه به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران با رعایت احترام متقابل و با حفظ تمامی موازین تجاری و بازرگانی که به آنها اعتقاد داریم، برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید توان تجاری جمهوری اسلامی ایران بیشتر از آنچه امروزه مشاهده شده است و امروز تنها بخش اندکی از فعالیت‌های بخش خصوصی را در راستای تحقق اهداف رهبری و دولت قابل رؤیت است.

دانیالی با اشاره به اینکه هرجا که غذا تولید شود، می‌تواند سرچشمه استقلال باشد، ادامه داد: رسیدن به خودکفایی در حوزه کشاورزی به معنای حفظ استقلال کشور است.

وی با اشاره به تفاوت‌های اقلیمی موجود در دو کشور ایران و ترکیه تصریح کرد: مبادلات بین دو کشور می‌تواند تکمیل‌کننده نگاه ویژه ما و ارتقاء سطح تجاری در هر دو کشور باشد.

معاون اسبق وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: مجوز برگزاری این نشست را کمیسیون مشترک ایران و ترکیه صادر کرده است و قرار بر این است که نشست‌های کشور ترکیه در شهرهای آنکارا، استانبول و ازمیر برگزار شود.

دانیالی با اشاره به همزمانی برگزاری نشست با نمایشگاه اگروفود 2015 تأکید کرد: با مشورت‌های صورت‌گرفته تصمیم بر این شد برای بازدید از دستاوردهای ما در عرصه کشاورزی و ارائه ظرفیت‌های داخلی، این نشست همزمان با نمایشگاه اگروفود 2015 برگزار شود.

وی در پایان از انجام توافقات برای همکاری در پایان هر نشست خبر داد و اظهار داشت: نشست‌های آینده در زمینه صنعت ساختمان، حمل و نقل، معدن، خدمات، تجهیزات شهری و حوزه گردشگری برگزار خواهد شد.

ایران و ترکیه برادرانی هستند غیرقابل انکار

در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی مرسین ترکیه، مرسین را با دو میلیون جمعیت، دهمین شهر ترکیه و جزو پنج منطقه مهم این کشور از نظر اقتصادی دانست و گفت: در سال‌های گذشته با تحریم‌های ناحقی که علیه ایران اعمال می‌شد، با بازدید از برخی شهرهای کشور شما سعی در انتقال مشکلات داشتیم و تجار و صاحبان ممالک ترکیه حمایت خود را از ایران اعلام کرده‌اند.

شرف‌الدین آشوت با بیان اینکه امروز هم مثل گذشته محکم‌تر از قبل در کنار برادر و هم‌کیش خود، ایران هستیم، افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند مانع این ارتباط شود.

وی با عنوان اینکه مرسین در زمینه تولیدات گلخانه‌ای تجربه زیادی دارد و دارای شرکت‌های فعال در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی است، این شهر را منطقه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: شاید در برخی زمینه‌های سیاسی اختلاف نظرهایی باشد و هماهنگی‌های لازم صورت نگیرد، اما این واقعیت که ایران و ترکیه همسایه، برادر، هم‌کیش، هم‌دین، هم‌فرهنگ و هم‌تاریخ هستند، از بین نمی‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی مرسین ترکیه ادامه داد: ایران و ترکیه رقیب نیستند، بلکه کنار هم هستند و باید زمینه‌های ارتباط سالم‌تر بین دو کشور فراهم شود، چون ایران و ترکیه برای هم دروازه ورود به سایر کشورها هستند.

وی با قدردانی از مهمان‌نوازی ایرانیان اظهار امیدواری کرد که با تلاش دو کشور به تمامی اهداف بلندمرتبه خود برسند و در پایان گفته‌هایش، هیئت مسئول ایرانی را به مرسین ترکیه دعوت کرد.

ارتقای سطح تجاری ایران و ترکیه یک رؤیا نیست

دبیرکل شورای بازرگانان ایران و ترکیه با اعلام اینکه هیچ رقابتی با ترکیه نداریم و دارای اقتصاد موازی هستیم، اظهار داشت: در بخش کشاورزی شباهت‌های زیادی بین دو کشور وجود دارد.

سیدجلال ابراهیمی با اشاره به اینکه طی سال‌های 2002 تا 2014 که کشور ترکیه یک‌باره ارتقای صنعتی و تجاری داشته، ایران در تحریم ظالمانه به‌سر می‌برده است، تصریح کرد: برگزاری این نشست حاکی از تمام شدن بحران‌ها و مدیریت تحریم است.

وی با بیان اینکه ارتقای سطح تجاری ایران و ترکیه تا 50 میلیارد دلار با برنامه‌ریزی دولت و همکاری بخش‌های کشاورزی و صنعتی امکان‌پذیر است، یادآور شد: رسیدن به این هدف یک رؤیا و یک ادعا نیست و ما به توانایی‌های خود ایمان داریم.

در پایان این نشست، با معرفی فعالان بخش خصوصی ایران حاضر در این نشست و هیئت تجاری ترکیه، این فعالان برای همکاری تجاری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی به گفتگو با یکدیگر پرداختند./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

F-940306-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید