Iranian Agriculture News Agency

روز جهانی شیر در ایران مغفول ماند

با وجود آنکه از اثرات سلامتی شیر هرروزه گفته می‌شود، اما شاهد آن هستیم که روز جهانی شیر توسط ارگانی خاص برنامه‌ریزی نشده و مغفول مانده است.

عضو انجمن صنایع لبنی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: شیر همچنان که بارها گفته شده، غذای بدون جایگزین است، به‌گونه‌ای که در جهان روزی را به نام آن نامگذاری کرده‌اند، اما از آنجا که روز 11 خردادماه به‌دلیل تعطیلی مدارس در کشور ما، قابل برنامه‌ریزی نیست؛ از سال‌های قبل روز هفتم اسفندماه برای این منظور پیشنهاد شد تا در کشور به نام "روز ملی شیر" نامگذاری شود، اما مکاتبات انجام‌شده هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

حسین چمنی افزود: هشتم مهرماه هر سال هم به نام روز شیر مدارس گرامی داشته می‌شود، اما از آنجا که در آن موعد سال مدارس تازه آغاز به کار کرده‌اند، نمی‌توان برنامه‌ریزی منسجمی داشت.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بخش اعظمی از بودجه‌های وزارت بهداشت صرف درمان بیماری‌های مختلف می‌شود، در حالی که می‌شد با اختصاص بودجه به پیشگیری از بیماری‌های استخوانی، اسکلتی و دندان در کشور جلوگیری کرد.

چمنی ادامه داد: باید مسئولان، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشوری به موضوع شیر بیشتر اهمیت دهند تا جایگاه آن ارتقاء پیدا کند، زیرا در حال حاضر جایگاه شیر در کشور نامشخص است.

صرفه‌جویی 100 میلیون تومانی برای هر فرد با افزایش سرانه مصرف شیر

مشاور مجموعه گروه صنعتی صباح با اعلام اینکه درمان بیماری‌های اسکلتی، دندانی و استخوانی بیشترین هزینه‌ها را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: قیمت یک دست دندان کامل در حال حاضر 100 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است و علاوه بر آن درمان بیماری‌های خاموشی چون پوکی استخوان بسیار هزینه‌بر است، در حالی که می‌شود با افزایش سرانه مصرف از بیشتر از آنها پیشگیری کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر شیر کمترین جایگاه را در سبد غذایی مردم دارد، به‌گونه‌ای که در خوشبینانه‌ترین آمارهای ارائه‌شده، سرانه مصرف شیر برای هر فرد ایرانی 80 تا 85 کیلوگرم برآورد شده است، در حالی که این رقم در کشورهای توسعه‌یافته 300 و در برخی ازاین کشورها 500 کیلوگرم برآورد شده است.

چمنی تأکید کرد: مصرف ناچیز شیر توسط جامعه ایرانی مساوی است با افزایش تعداد سالمندان و افراد زمین‌گیر که این امر جامعه را به سمت پیری پیش می‌برد.

وی اظهار داشت: آموزش‌های عمومی برای مصرف شیر در کشور بسیار ناچیز است و در آموزش‌های بخش پزشکی نیز دانش بسیار محدودی وجود دارد که لازم است دانش تغذیه‌ای اصلاح شود.

چمنی همچنین گفت: شیر باید صاحب برنامه شود تا بتوان برای افزایش مصرف آن اقدام شود.

شیر نیاز به تهیه برنامه جامع دارد

این کارشناس شیر افزود: در صورتی که برنامه جامعی برای شیر تدوین شود، می‌توانیم از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بودجه مناسب را اخذ کرده و علاوه بر آن، با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شاخصه‌های سلامتی را ارتقاء دهیم و در این بین وزارت جهاد کشاورزی نیز باید تلاش کند برنامه‌های اجرایی را در راستای تولید مناسب آن رقم بزند.

وی درباره خانه شیر که چندی است بحث آن مطرح شده، خاطرنشان کرد: بر اساس گفته ها، با خانه شیر فرانسه صحبت‌هایی شده است که از تجارب آنها در ایران استفاده شود،‌ اما همچنان طرح مربوط به خانه شیر سالهاست که به مجلس ارائه شده و در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنان خاک می‌خورد.

چمنی در پایان تصریح کرد: امیدواریم که شیر در کشور مسئول وصاحب پیدا کند تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم./

خبرنگار: مژگان ستار

F-940311-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید