Iranian Agriculture News Agency

سومین همایش ملی پروبیوتیک­ ها و غذاهای فراسودمند با حضور پزشکان برگزار می شود

سومین همایش ملی پروبیوتیک­ ها و غذاهای فراسودمند با شعار اصلی ارتقا آگاهی عمومی، توسط انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران و با حمایت سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان دامپزشکی کشور برگزار می‌ گردد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، مریم تاج‌آبادی، دکترای میکروبیولوژی از دانشگاه علوم و تحقیقات،‌ رییس انجمن پروبیوتیک ایران و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران در رابطه اهداف برگزاری سومین همایش ملی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند، هدف از برگزاری همایش ملی پروبیوتیک و غذاهای فرا سودمند را ارتقای آگاهی عمومی و توسعه دانش بنیان محصولات فراسودمند عنوان کرد و افزود: تاکنون دو دوره این همایش برگزار شده که در اولین همایش هدف آشنایی مدیران ارشد و سازمان‌های مربوط با مقوله پروبیوتیک و محصولات فراسودمند بود.

به گفته وی در دومین همایش سعی شد تا صنایع غذایی با این مقوله آشنا شوند.

تاج آبادی با اعلام این که در سومین همایش که روزهای 18 تا 20 بهمن 1394 برگزار می‌شود، با نظر شورای سیاست‌گذاری قرار بر این شد که ارتقای آگاهی عمومی و شناخت مردم هدف باشد، افزود: شورای سیاست‌گذاری همایش متشکل از اعضای هیئت مدیره انجمن پروبیوتیک به همراه روسای سازمان غذا و دارو،‌ رییس سازمان دامپزشکی و رییس سازمان ملی استاندارد ایران است.

وی اظهار امیدواری کرد در انتهای این همایش علاوه بر این‌که محققان و دانشمندانی که در این زمینه فعال هستند،‌ آخرین یافته‌های خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند و با یکدیگر تعامل داشته باشند،‌ برگزاری همایش مسیری باشد برای این‌که مردم با محصولات فراسودمند آشنا شوند و تأثیرات آن در سلامت جامعه مشاهده شود.

‌ رییس انجمن پروبیوتیک ایران، تفاوت سومین همایش با دو همایش قبلی را در این دانست که در سال‌های قبل هدف بیش‌تر روی رشته‌های علوم پایه،‌ میکروبیولوژی و ‌صنایع غذایی بود، اما در سومین همایش گروه‌های پزشکی هم وارد این مقوله شده اند.

به گفته وی هم چنین از گروه‌های دامپزشکی با هدف تشویق برای کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و جایگزین کردن آن‌ها دعوت شده است.

وی میزان موفقیت در فرهنگسازی این موضوع (پروبیوتیک) را چنین تشریح کرد:همان‌طور که گفته شد، فرهنگسازی در این زمینه مرحله به مرحله صورت گرفته است. یعنی بدون شک ما مجبور بودیم در مرحله اول سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌نفع و ارگان‌های نظارتی را با مقوله محصولات فراسودمند آشنا و در مرحله بعدی روی عامه مردم کار کنیم.

تاج آبادی افزود: در رابطه با استفاده از پروبیوتیک‌ها در فرآورده‌های دامی این اطلاع‌رسانی بهتر صورت گرفت، به دلیل این‌که مرغداران و دامداران یا کیلینیسین‌ها (کلینیک و درمانگاه داران) کسانی هستند که بر مرغداری‌ها و دامداری‌ها نظارت دارند و به سرعت نتایج مصرف پروبیوتیک‌ها را مشاهده می‌کنند. یعنی می‌بینند که مصرف آنتی‌بیوتیک‌‌شان کم می‌شود،‌ اما بازدهی‌ افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان این که مدیران ارشد نظارت نیز چه در سازمان دامپزشکی چه بهداشت و استاندارد این موضوع را به خوبی دریافت کردند که ما راهی برای رسیدن به سلامت و کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نداریم، مگر این‌که به نوعی پروبیوتیک‌ها را جایگزین کنیم و مصرف آن را اشاعه دهیم، تصریح کرد: در مورد سطوح عام مردم نیاز به فرهنگسازی بیش‌تری داریم. رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه کمک بیش‌تری داشته باشند. برای این‌که مردم پروبیوتیک‌ها را بشناسند و وارد این حیطه شوند بیش‌ترین کمک را صدا و سیما می‌تواند انجام دهد./

خبر: افسانه زعیم زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید