Iranian Agriculture News Agency

تبریک، شما انتخاب شدید!

فریبا نبوی طهرانی‌فر

تبریک، شما انتخاب شدید!

روزنامه نگار بخش کشاورزی

کشاورزان، دامداران و تولیدکنندگان محترم، پیشنهاد می‌شود پیش از قبول شرکت در همایش « وبینار »، این گزارش را به دقت مطالعه نمایید.

امروزه پنل‌های تبلیغاتی، بازار گرمی پیدا کرده‌اند و وسیله‌ای برای سودجویی کسانی شده‌اند که به دروغ، مدعی اهدا جوایز و در اختیار گذاشتن اطلاعات گوناگون در زمینه‌های مختلف هستند.

امروزه کمتر کسی است که روزانه حداقل 5 تا 10 پیام تبلیغاتی دریافت نکرده و به محض مواجه شدن با این تبلیغات، بلافاصله در صدد حذف آن بر نیاید.

هرچند آگاهی جامعه از این شگرد سودجویانه، تا حدود زیادی دست متقلبان را بسته است، اما از آنجا که بازار خدعه و فریب، هزاران در دارد که با مسدود شدن یکی، در دیگری به آنها امکان ورود می‌دهد. این افراد، هیچ‌گاه از پا نمی‌نشینند. این درحالیست که متاسفانه شبکه مخابرات کشور نیز بدون نظارت و بررسی صحت و سقم این پیامک‌های تبلیغاتی، با بستن قراردادی در ازای مبلغی مشخص، راه را برای این سودجویان باز می‌گذارد.

به طور مثال، دریافت یارانه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که این روزها ذهن بسیاری از افراد جامعه را درگیر ساخته و تصمیمات متواتر و متناقض دولت مبنی بر حذف یارانه افراد در قالب دهک‌های مختلف، هر روز به این مسئله دامن زده و این نگرانی را در بین اقشار آسیب پذیر به وجود می‌آورد که آیا در فهرست حذف‌شدگان قرار دارند یا خیر؟

در عین حال می‌بینیم که بسیاری با استفاده از نگرانی اقشار ضعیف و کم درآمد، فرصت را مغتنم شمرده و با ارسال پیامکی مبنی بر اینکه "چه کسانی در لیست حذف یارانه قرار دارند و چگونه می‌توانید بفهمید که از یارانه برخوردار یا محروم می‌شوید؟" در ازاء مبالغی ظاهراً اندک، اقدام به جمع‌آوری مبالغی هنگفت می‌نمایند.

یا در پیام دیگری می‌خوانیم "برای اعتراض به حذف یارانه چه باید کنیم و چگونه اقدام نماییم؟"

گویا مسائل و مشکلات جامعه، حربه‌ای برای وارد آوردن ضربه‌ای محکم‌تر بر سر مردم گردیده تا در معرکه تصمیم گیری‌های نابخردانه مسئولان، هرچه بیشتر آسیب دیده و متضرر شوند.

اگر از ارسال پیامک‌های بهداشتی، خدماتی، فرهنگی، گردشگری، آشپزی، ورزشی، ارز، دلار، سکه، و ... که تا حدودی به اطلاعات عمومی مردم می‌افزایند بگذریم و پیامک‌های مربوط به آگهی استخدام و آزمون دانشگاه‌ها را نیز نادیده بگیریم این همه پیام‌های جورواجور و فاقد نتیجه مطلوب، گواهی بر مشکلات موجود در زمینه بیکاری و نیاز جدی جامعه به امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .... است که قطعا مسئولان باید به دنبال راهکاری جهت حل و رفع آنها باشند.

ای کاش خدعه فریبکاران با ارسال این پیامک‌ها پایان می‌پذیرفت، اما متاسفانه می‌بینیم که برخی دیگر با استفاده از علم روانشناسی، شیوه دیگری را در جلب و جذب افکار می‌یابند که در نگاه اول، هرکس با هر سطح سواد و بینشی، به فکر فرو رفته و وسوسه برنده شدن و از دست ندادن شانس او را قلقلک می‌دهد.

این پیامک‌ها به گونه‌ای ماهرانه طراحی می‌شود که بسیار هم تأثیرگذارند. به طور مثال گفته می‌شود "مشترک شماره (... 0912) ضمن تبریک به اطلاع می‌رساند که شما در لیست قرعه‌کشی یک دستگاه پراید برنده شده‌اید و با ارسال عدد (...) به (...) به ازای هر پیامک 100 تومان، می‌توانید در این قرعه کشی شرکت کنید."

این پیامک در حالی از ترفندهای روانشناسی استفاده می‌کند که از تأثیر پیام فریبنده و درک درست مضمون به خوبی مطلع است. صرف نظر از افرادی که بلافاصله به حذف پیامک مبادرت می‌ورزند، تعداد بسیاری که درگیر مشکلات فراوان و شرایط بد اقتصادی هستند و فقط شانس را وسیله‌ای برای رفع مشکلات خود می‌دانند وارد این بازی شده و هر چند کم، ولی در سطح وسیع، مبالغ بسیاری را به جیب این افراد سودجو سرازیر می‌کنند. مبالغی که شاید بیش از پول ده‌ها پراید باشد!

این معضل هرچند به مشکلات موجود جامعه و کاستی و ضعف‌های آن بر می‌گردد، اما در عین حال ناشی از عوامل عدیده و زیر پا گذاشتن موازین اخلاقی و وجدانی از سوی کسانی است که به فرض خود، فقط با گرفتن 100 تومان ـ که مبلغی ناچیز است ـ رفتار غیراخلاقی خود را توجیه می‌کنند.

متاسفانه آنچه باعث شد دست به قلم برده و اشاره به نوع دیگری از کلاهبرداری مدرن داشته باشم، روش نه چندان جدیدی است که به شدت در حال ترویج و گسترش است و بر خلاف عموم مردم، فقط بخش خاصی را هدف سودجویی خود قرار داده و همچنان بدون حساب و کتاب جلو می‌رود.

بله! ترفند برگزاری همایش، سمینار، وبینار! از سوی موسسات مختلف که با یدک کشیدن نام سازمان‌های معتبر و استفاده از آرم و نشان آنها با دریافت مبالغ میلیونی، مانند قارچ در جامعه رشد کرده و از تولید کنندگان، کشاورزان، دامداران در سراسر کشور دعوت می‌نماید تا با شرکت در همایش (...)، از نشان، لوح، ایزو، استاندارد، گواهی نامه بین المللی و هزار و یک عناوین دهان پر کن دیگر بهره‌مند شوند.

جالب اینکه این عوامل فریب کار، در بیشتر موارد از آرم موسسات دولتی بدون کسب اجازه استفاده کرده و به عنوان مهر تایید ترفند خود استفاده می‌کنند.

اما آنچه که به رغم این مخالفت‌ها نمی‌توان نادیده گرفت، بحث اشاعه سمینارهای کذایی و فاقد ارزش است که ضمن دعوت از کشاورزان و دامداران و تولیدکنندگان زحمتکش و تلاشگر، طی چند ساعت و با معرفی چند نماینده خارجی و فراهم آوردن امکان گفتگو با آنها، به بهانه ارائه آخرین روش‌های مدیریتی، عرصه‌ی فراخی را برای کسب سود بیشتر فراهم می‌آورد.

متاسفانه این شگرد و ترفند، در اغلب اوقات از سوی بسیاری تولید کنندگان (که با زیرکی تمام از سوی این عوامل شناسایی می‌شوند) مورد پذیرش قرار گرفته و این عزیزان به امید دریافت گواهی و ایزو و مهم‌تر از همه، برای حل مشکلاتشان، دعوت این سودجویان را لبیک گفته و با پرداخت مبالغی سنگین، سود کلانی را عاید این دغل بازان می‌کنند.

متاسفانه این روند به قدری برای مجریان آن سودمند بوده که در حال حاضر یکی از استان ها به عنوان یکه تاز این عرصه، جلودار میدان است و هر روز با برپایی همایش، سمینار و ... یک قدم جلوتر می‌رود.

جالب اینکه این ترفند که صرفا با اجاره‌ی یک سالن و دعوت از چند مدیر و استفاده بجا یا نابجا از آرم موسسات دولتی است و با یک ناهار، سروته آن هم می‌آید، در مجموع بیش از چند میلیون برای میزبان هزینه ندارد و این فکر را در سر برخی دیگر ـ که حتی توان پرداخت چند میلیون را ندارند ـ انداخته که در فضای مجازی اقدام به برپایی سمینار، آن هم تحت عنوان "وبینار" نمایند!

آن هم به این صورت که در روز و ساعتی مشخص، تولید کنندگان در فضای مجازی آنلاین شده و از دور با سیستم‌های مدیریتی و روش‌های کارآفرینی و ... آشنا شوند.

خنده‌دارتر اینکه شرکت در این "وبینار" هم با پرداخت مبالغ سنگینی همراه است و با این پیام که " اگر این فرصت را از دست بدهید از لیست تولید کننده نمونه برتر کشور حذف شده و فرد دیگری جای شما را می‌گیرد." تولید کننده را دچار سردرگمی و دستپاچگی می‌سازند.

واقعا جای تاسف است در حالی که تولیدکنندگان عزیز کشورمان با وجود مشکلات فراوان و در پیچ و خم بازی‌های اقتصادی خون و دل خورده و هر روز بالا و پایین می‌شوند، برخی این آب گل آلود را فرصتی برای گرفتن ماهی بیشتر دانسته و از مشکلات این عزیزان هرچه بیشتر به نفع خود بهره می‌برند. تا ضمن پر کردن انبان، توشه‌ ای برای آخرت خود اندوخته سازند!!!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید