Iranian Agriculture News Agency

ایران سومین کشور در فرآوری شیر گاومیش است/ عوارض 35 درصدی، بازار صادراتی لبنیات را به مخاطره انداخت

دولت تصمیماتی که برای پرداخت معوقات برای تجار می‌گیرد، در بخش تولید و صنعت نیز اجرا می‌کند، این در حالی است که تاجر به‌راحتی می‌تواند سرمایه خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن از کشور خارج کند و چند کارمند بیشتر ندارد، اما تولیدکننده نمی‌تواند کارخانه خود را به خارج از کشور انتقال دهد و همچنین صدها خانوار از طریق همان کارخانه ارتزاق می‌کنند.

مدیرعامل صنایع لبنیات مهاباد (با برند شیر ایران) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: شرکت صنایع لبنیات مهاباد یکی از کارخانه‌های منحصر به فرد خاورمیانه است که از پنیر گاومیش، چهار فرآورده تولید می‌کند که در بسته‌بندی‌های روز دنیا وارد بازار می‌شود.

سیدرضا نجفی اردبیلی با بیان اینکه در این شرکت شیر استریل، ماست، دوغ و پنیر گاومیش فرآوری می‌کند، افزود: کار احداث کارخانه از سال 86 شروع و در سال 90 به بهره‌برداری رسید که از آخرین تجهیزات مدرن روز دنیا در آن استفاده شده است؛ به‌طوری که پاکت‌های بسته‌بندی که از آلمان وارد می‌شود بدون افزودنی، شیر را تا شش ماه با کیفیت بسیار مطلوب نگهداری می‌کند.

وی با بیان اینکه پنیر گاومیش از 20 روز پیش به بازار آمده و در هشت منطقه بالای شهر تهران توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: تا آنجا که تحقیق کرده‌ایم، فقط ایتالیا پنیر گاومیش و آمریکا شیر بوفالو به‌صورت صنعتی تولید و فرآوری می‌کنند و ایران سومین کشوری است که شیر گاومیش را فرآوری می‌کند، این در حالی است که کشورهایی همچون هند، پاکستان و عراق نیز از شیر گاومیش فقط به‌صورت سنتی استفاده می‌کنند.

نجفی اردبیلی با تأکید بر اینکه محصولات فرآوری‌شده گاومیش برای سلامتی انسان مزایای بسیار ارزشمندی دارد، ادامه داد: طبق تحقیقات اثبات شد، دانشمندان شیر گاومیش نه‌تنها طبع گرم دارد و برای کسانی که صفرا و طبع سرد دارند، مناسب است، بلکه بسیار برای پوکی استخوان و کم‌خونی بسیار مفید است و همچنین کلسترول شیر گاومیش کمتر از شیر گاو است، در حالی که پروتئین آن بیشتر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بازار بسیار خوبی در کشورهای منطقه به‌دست آوردیم، اما با بخشنامه دولت مبنی بر عوارض 35 درصدی صادرات لبنیات به‌ویژه شیر، بازار صادراتی ما از دست رفت، تصریح کرد: سال گذشته 200 تن شیر گاومیش که هر کیلوگرم آن را دوهزار و 300 تومان خریداری شده بود بر اثر از دست رفتن بازار صادراتی معدوم شد و از سال 90 سالی دو میلیارد تومان کارخانه ضرر کرده است.

مدیرعامل صنایع لبنیات مهاباد با تأکید بر اینکه به‌رغم ضرری که کرده‌ایم حتی یک روز حقوق کارگران و کارمندان به تأخیر نیفتاده، به‌طوری که هر سال از طرف اداره کار مورد تقدیر قرار گرفته‌ایم، یادآور شد: به‌طور مستقیم 180 نفر به‌طور دائم در این شرکت مشغول به کار هستند، این در حالی است که برای 500 نفر دیگر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

نجفی اردبیلی با بیان اینکه کار خود را با شاگردی تجار در دبی آغاز کردم تأکید کرد: پس از مدتی که شاگرد بودم، پس از کسب مقداری سرمایه به‌عنوان تاجر فعالیت کردم و بعد از به‌دست آوردن درآمد مناسبی که به‌دست آوردم، سرمایه خود را به‌طور کامل به داخل کشور انتقال دادم و خدمت در صنعت مناطق محروم را وظیفه دینی و ملی خود می‌دانستم، به همین دلیل در مهاباد کارخانه خود را احداث کردم.

وی با بیان اینکه دولت پرونده تولیدکننده‌ها را از تجار جدا کند، اظهار داشت: دولت تصمیماتی که برای پرداخت معوقات برای تجار می‌گیرد همان را هم در بخش تولید و صنعت نیز اجرا می‌کند، این در حالی است که تاجر به‌راحتی می‌تواند سرمایه خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن از کشور خارج کند و چند کارمند بیشتر ندارد، اما تولیدکننده که نمی‌تواند کارخانه خود را به خارج از کشور انتقال دهد و همچنین صدها خانوار از طریق همان کارخانه ارتزاق می‌کنند./

خبرنگار: فرید مرادی

F-940514-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید