Iranian Agriculture News Agency

فلاویت از پاییز امسال وارد مزارع می‌شود

با رونمایی از تولید انبوه محرک زیستی ویژه گندم (فلاویت)، این محرک زیستی از پاییز امسال وارد مزارع خواهد شد.

فلاویت از پاییز امسال وارد مزارع می‌شود
فلاویت از پاییز امسال وارد مزارع می‌شود

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه تولید انبوه محرک زیستی ویژه گندم (فلاویت) نتیجه 10 سال تلاش محققان این مؤسسه بوده است، از ورود فلاویت به مزارع در پاییز سال جاری خبر داد.

کامبیز بازرگان افزود: یکی از طرح‌های پژوهشی مؤسسه تحقیقات خاک و آب در سال 1383 دستیابی به دانش فنی محرک زیستی رشد گندم بود که فرآیندهای جداسازی باکتری‌ها، جداسازی و کشت میکروارگانیسم‌ها در سطح آزمایشگاهی، کارهای گلخانه‌ای و آزمایشگاه صحرایی 10 سال به طول انجامید.

وی با عنوان اینکه کار تحقیقی - ترویجی طرح در سال گذشته در 25 استان به اجرا درآمد، خاطرنشان کرد: در نهایت محصول نهایی که به آزمایش‌های میدانی پاسخ مثبت نشان داده و تا 15 درصد افزایش عملکرد داشتیم برای فروش ارائه شد و دانش فنی آن به جهاد نصر استان مرکزی واگذار و با مشارکت شرکت‌های تولیدکننده کود زیستی از تولید انبوه محرک زیستی رشد گندم رونمایی شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب با تأکید بر اینکه طرح تولید محرک زیستی رشد گندم از طرح‌های برتر سازمان تات شناخته شده است، ویژگی‌های این کود را افزایش عملکرد گندم، سازگاری با کلیه ارقام گندم، قیمت اندک در مقایسه با کودهای شیمیایی، عدم وجود آلاینده‌های محیطی در آب و دوستدار محیط زیست بودن این کود عنوان کرد.

بازرگان از بررسی چند ماده دیگر از لایحه خاک و تصویب آنها در کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد و تصریح کرد: در جلسه اخیر، صادرات خاک به هر نحوی ممنوع شد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که لایحه خاک تا پیش از پایان دوره نهم مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد./

خبرنگار: افسانه زعیم‌زاده

A-940527-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید