Iranian Agriculture News Agency

تاثیر 60 درصدی سوء تغذیه بر مرگ و میر بیماران بستری در بیمارستان ها/ سوء تغذیه یک بیمار بستری ایرانی، از هر 3 بیمار

در حال حاضر شیوع سوء تغذیه در بین بیماران بستری در بیمارستان ها در سطح ایران 32 درصد است که وضعیت نسبتا مطلوبی است، یعنی به طور متوسط از هر سه بیمار بستری یک نفر به سوء تغذیه مبتلاست.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران، عبدالرضا نوروزی، رییس ایرانی انجمن تغذیه بالینی آسیا که اخیرا به مدت 2 سال به این مسوولیت انتخاب شده است، امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با اقدامات انجام شده به ویژه اولویت قرار دادن تغذیه در اعتبار بخشی بیمارستان ها و توجه طرح تحول نظام سلامت به مباحث تغذیه هم اکنون این مهم اصولی و علمی در بیمارستان ها مورد توجه قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در یک دهه گذشته حضور متخصصان و کارشناسان تغذیه حتی در یبمارستان ها توجیه نداشت و نگرش ها نسبت به تغذیه بیماران سنتی و غیر علمی بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر شیوع سوء تغذیه در بین بیماران بستری در بیمارستان ها در سطح کشور 32 درصد است که وضعیت نسبتا مطلوبی می باشد، یعنی به طور متوسط از هر سه بیمار بستری یک نفر به سوء تغذیه مبتلاست.

نوروزی ادامه داد: شاخص سوء تغذیه در بین بیماران بستری در کشورهای اروپایی 26 درصد است و در برخی کشورهای آسیایی مانند اندونزی این شاخص اکنون 47 درصد است.

وی خاطر نشان کرد: سوء تغذیه بیماران در میزان مرگ و میر، عوارض ناشی از درمان، عفونت جراحی و طول مدت بستری نقش 60 درصدی دارد، بطوری که میانگین بستری در بیمارانی که سوء تغذیه دارند 4.1 روز و در بیماران عادی 3.4 روز در کشور ارزیابی شده است.

به گفته وی، در گذشته توزیع شیر، میان وعده و میوه برای بیماران در بیمارستان های امری لوکس و غیر ضروری بود، در حالی که هم اکنون دراین خصوص پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته ایم.

نوروزی که به تازگی به عنوان رییس انجمن تغذیه بالینی آسیا به مدت دو سال انتخاب شده است، گفت: انجمن تغذیه بالینی آسیا در سال 1997 فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی گفت: در آخرین نشست انجمن تغذیه بالینی آسیا که در ژاپن با حضور 18 کشور و دو هزار و 500 شرکت کننده برگزار شد، ریاست این انجمن به ایران سپرده شده است.

وی فراهم شدن حمایت های گسترده علمی از سوی انجمن های تغذیه بالینی اروپا و آمریکای شمالی، برگزاری دوره های مشترک آموزشی و تغذیه بالینی برای پزشکان را از دستاوردهای آتی این انتخاب عنوان کرد.

رییس انجمن تغذیه بالینی آسیا خاطر نشان کرد: برگزاری کنگره انجمن تغذیه آسیا و حضور هیاتی از انجمن تغذیه بالینی اروپا در مشهد برای برگزاری دوره آموزشی(LLL) که یکی از معتبرترین دوره های آموزشی تغذیه بالینی در دنیا به شمار می رود از جمله برنامه های آتی این انجمن است.

وی با اشاره به انجام تحقیقات کاربردی در ایران پیرامون وضعیت تغذیه بیماران گفت: بررسی وضعیت تغذیه بیماران بستری در سطح 22 دانشگاه علوم پزشکی کشور، بررسی وضعیت تغذیه یک هزار و 200 بیمار دیالیزی و ارزیابی تغذیه بیماران مبتلا به سرطان از جمله این تحقیقات بوده است.

نورزوی که مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، گفت: هم اکنون این دانشگاه به عنوان قطب تغذیه درسطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه گروه تغدیه این دانشگاه از شش سال پیش با حضور چهار متخصص تغذیه فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: برنامه های تغذیه ای که برای بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تدوین شد از سوی وزارت بهداشت برای اجرا به تمامی دانشگاه های کشور ابلاغ و اجرایی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید