Iranian Agriculture News Agency

استقبال وزیر کشاورزی صربستان از گسترش همکاری با ایران/ هیئت ایرانی به ریاست معاون زراعت، مسافر صربستان می‌شوند

وزیر کشاورزی و محیط زیست صربستان در دیدار با سفیر کشورمان در بلگراد از پیشنهادهای ارائه‌شده برای گسترش همکاری‌های کشاورزی و محیط زیستی با ایران استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در این دیدار خانم "سنژانا بوگوساولیویچ بوشکوویچ"(Snežana Bogosavljević Bošković) و "مجید فهیم‌پور" ضمن علاقه‌مندی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه صربستان و ایران، در مورد برنامه سفر هیئت بلندپایه جهاد کشاورزی ایران به ریاست عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی کشورمان به صربستان که از 16 تا 20 شهریورماه امسال صورت خواهد گرفت، گفتگو کردند.

بوگوساولیویچ بوشکوویچ و فهیم‌پور در این نشست، علاقه‌مندی دو کشور را ازجمله برای همکاری در زمینه‌های محصولات کشاورزی، مدیریت منابع آب، مواد غذایی، اصلاح بذر، تبادل استاد و دانشجو درباره موضوع‌های کشاورزی و همچنین در زمینه‌های محیط زیست ابراز کردند.

طرفین در این نشست همچنین بر علاقه‌مندی دو کشور برای سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه کشاورزی تأکید کردند.

در این ملاقات همچنین به سفر هیئت اقتصادی ایران به ریاست "ولی‌الله افخمی‌راد" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در دهه سوم شهریورماه سال جاری که به‌منظور بررسی راه‌های مختلف گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور و نیز آماده‌سازی برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و صربستان به بلگراد سفر خواهد کرد، اشاره شد.

چهاردهمین کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و صربستان در آبان یا آذرماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.

وزیر کشاورزی و محیط زیست صربستان ضمن آمادگی این وزارتخانه برای امضای قراردادهای همکاری با ایران در زمینه‌های کشاورزی و محیط زیست، از دعوت سفیر ایران در بلگراد برای سفر به ایران استقبال کرد.

فهیم‌پور نیز در این ملاقات روابط ایران و صربستان را سنتی و بسیار خوب برشمرد و ضمن اشاره به سفرهای ایویتسا داچیچ معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه، راسیم لیاییچ معاون نخست‌وزیر و وزیر مخابرات، تجارت و گردشگری و سرجان وربیچ وزیر آموزش و پرورش صربستان به کشورمان، این سفرها را تأییدی بر علاقه‌مندی دو کشور برای گسترش روابط و همکاری در عرصه‌های مختلف برشمرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران، وزیر جهاد کشاورزی کشورمان اردیبهشت‌ماه امسال با معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و ارتباطات و گردشگری صربستان دیدار و گفتگو کرده بود که مهم‌ترین مواد مطرح شده در این دیدار، توسعه همکاری‌های فی‌مابین در بخش کشاورزی به‌ویژه در زمینه تحقیقات، پژوهش و آموزش، تشکیل کارگروه تخصصی مشترک و مبادله کالاهای کشاورزی بود.

در حاشیه آن دیدار محمود حجتی افزود: در این جلسه مقرر شد با توجه به زمینه‌هایی که در صربستان وجود دارد و آمادگی‌هایی که در ارتباط با رفتن شرکت‌های ایران به صربستان وجود دارد که سرمایه‌گذاری کنند و تولید کشاورزی داشته باشند یا محصولات مورد نیاز ما را یا هر محصولی را که به مصلحت می‌بینند تولید کنند و به کشورهایی که امروز در این مورد صحبت کردیم صادر کنند.

وزیر تجارت و ارتباطات صربستان هم گفت: همکاری ایران و صربستان در عرصه کشاورزی، اقتصادی بسیار ممتاز بود و البته ظرفیت‌های بیشتری برای همکاری وجود دارد که هدف من از این سفر توسعه این همکاری‌ها به‌ویژه در بخش کشاورزی است.

راسیم لیاییچ خاطرنشان کرد: توسعه همکاری‌ها هم در زمینه تحقیقات، مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی در تولید محصولات کشاورزی و غذایی در صربستان برای مصرف در ایران و یا صادرات در کشورهای ثالث و نیز تأسیس گروه مشترک کشاورزی مشارکت در نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای دیگر است.

به گزارش ایانا، وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترکی با آن مقام در اواسط بهار 94 داشت، در پاسخ به سخنان معاون نخست وزیر صربستان درباره تسهیل قوانین صادرات هیبرید ذرت (بذر ذرت) به ایران افزود: قرارداد قرنطینه‌ای بین دو کشور وجود ندارد و باید توافق‌نامه مبادلات گیاهی بین دو کشور منعقد شود تا اینگونه اقلام زیر نظر سازمان حفظ نباتات وارد شود.

حجتی در آن دیدار ادامه داد: تا زمانی که این توافق‌نامه تدوین و بین دو کشور به امضا برسد، سازمان حفظ نباتات و کارشناسان این سازمان می‌توانند بذر هیبرید محصولات زراعی را به‌صورت موردی بررسی و برای واردات آن مجوز صادر کنند.

وی اظهار امیدواری کرد دو کشور همکاری‌های خوبی در زمینه مبادلات تجارت پژوهشی، آموزشی و تولیدی داشته باشند.

راسیم لیاییچ نیز در این دیدار با اشاره به سوابق همکاری ایران و صربستان در بخش کشاورزی تصریح کرد: در سال‌های گذشته شرکت‌های خصوصی صربستان در ایران در زمینه صادرات گندم و ذرت فعالیت می‌کردند که امیدواریم این همکاری‌ها توسعه یابد.

وی یادآور شد: صربستان در گذشته بذر ذرت به ایران صادر می کرد که در نتیجه کشت آن در سه منطقه کشور به‌صورت آزمایشی میزان تولید ذرت در هر هکتار به 19 تن رسیده بود.

البته معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت، ارتباطات و گردشگری صربستان در آن دیدار همچنین تأکید کرد: ایران و صربستان می‌توانند در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تبادل تجارب در بخش دامداری و زراعی با یکدیگر همکاری کنند و ابراز علاقه کرده بود که سرمایه‌گذاران ایرانی در زمینه دامداری در صربستان سرمایه‌گذاری کنند.

حال با توجه به در پیش بودن مسافرت هیئتی بلند پایه از وزارت جهاد کشاورزی ایران به ریاست عباس کشاورز معاون زراعت ایران به صربستان فصل تازه یا از مناسبات کشاورزی میان دو طرف پیش رو باشد که بعید نیست تسهیل مقررات مجوز واردات بذر هیبرید محصولات زراعی و... ازجمله آنها باشد.

لازم به ذکر است، خانم سنژانا بوگوساولیویچ بوشکوویچ از 27 آوریل 2014 میلادی به‌عنوان وزیر کشاورزی در حال فعالیت است و عضو حزب سوسیالیست صربستان (SPS) است./

گزارش: علیرضا صفاخو

P-940604-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید