Iranian Agriculture News Agency

طرح تولید گوشتی یک روزه جوجه های یک روزه مقاوم به سرما

برای کاهش مصرف حامل های انرژی در مرغداری های گوشتی ، طرح تولید گوشتی یک روزه مقاوم به سرما با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه زنجان تولید شد.

به گزارش خبرگزاری ایانا ؛ این طرح برای نخستین بار در جهان ابداع و تولید شده است و به عنوان یک اختراع در داخل کشور ثبت شد.

هم اکنون واحدهای پرورش مرغ گوشتی در کشور برای گرمایش سالن های خود از سیستم های سنتی استفاده می کنند و تنها یک درصد از واحدهای مرغداری گوشتی از سیستم های نسبتا مناسب تر استفاده می کنند و میانگین مصرف گازوئیل برای گرمایش این سالن ها در سال 2 تا 5/2 میلیارد لیتر است.

با اعمال سیاست هدفمندی یارانه ها توسط دولت و اوجگیری بهینه سازی مصرف سوخت ، نیاز روزافزون به روش های نوین در کاهش مصرف سوخت احساس می شود از این رو شرکت های جوجه کشی می توانند با به کارگیری پروتکل تولید جوجه یک روزه

مقاوم به سرما بدون هیچ گونه هزینه ای این نوع محصول خاص را تولید و روانه بازار کنند.

واحد های مرغداری می توانند با خرید این نوع جوجه گامی مهم در راستای کاهش میزان مصرف سوخت واحد خود بردارند.

طبق محاسبات ترمودینامیکی صورت گرفته با کاهش 10 درجه ای دما از روز 25 دوره پرورش در نتیجه استفاده از این نوع جوجه می توان صرفه جویی به میزان حداقل 38 درصد را در واحدها داشت.

اختراع مذکور در حال حاضر روند تجاری سازی خود را طی می کند و این امید وجود دارد که ظرف یک سال آینده به روند تولید تجاری خود برسد.

یافته های جنبی طرح:

1 - بهبهود کیفیت لاشه

2 - کاهش بیماری ها و همچنین کاهش مصرف دارو در نتیجه تولید محصول پاک

3 - افزایش درصد تولید جوجه (هچ) به میزان 5/2 - 2 درصد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید