Iranian Agriculture News Agency

انتخاب 4 استان پایلوت برای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی/ اجرای طرح در تمام استان ها برای سال زراعی 96-95

با ابلاغ طرح نظام نوین ترویج کشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی، این طرح در 4 استان کشور به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.

انتخاب 4 استان پایلوت برای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی/ اجرای طرح در تمام استان ها برای سال زراعی 96-95
انتخاب 4 استان پایلوت برای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی/ اجرای طرح در تمام استان ها برای سال زراعی 96-95

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران - ایانا، در جلسه بررسی رویکردهای نظام نوین ترویج در وزارت جهاد کشاورزی با حضور اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، باقری قائم مقام معاون وزیر و رئیس سازمان، محمد حسین عمادی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور توسعه و فناوری و نمایندگان منتخبی از 9 استان شامل مدیران هماهنگی امور ترویج استان ها، روسای مراکز و سازمان های جهاد کشاورزی در سالن اندیشه سازمان برگزار شد؛

استان های داوطلب این طرح شامل استان گلستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، کرمان، مازندران، قزوین، خراسان رضوی، فارس بودند که در نهایت 4 استان گلستان، آذربایجان شرقی، اردبیل وکرمانشاه به عنوان استان پایلوت انتخاب شدند تا برنامه به شکل آزمایشی در آن ها به اجرا درآید.

بنابرگزارش ایانا، در نظر است پس از اخذ نظرات و تجربیات سایر مدیران ترویج هماهنگی امور استان ها و بررسی نقاط قوت و ضعف در برنامه، تمامی 9 استان فعال در این موضوع، برنامه کاری خود را جهت تهیه دستورالعمل اجرایی نظام نوین ترویج ارائه داده و در تدوین این برنامه تا 11 خردادماه سال 95 همکاری داشته باشند.

این برنامه ابتدا در 4 استان و در صورت نهایی شدن، در سال زراعی آینده 96 - 95 در کلیه استان ها به اجرا گذارده خواهد شد.

اسکندر زند در سخنانی با اشاره به تشکیل کارگروه مشاوره ای و جمع بندی نظرات معاونت ترویج گفت: با مطالعه ترویج در سایر کشورهای مشابه توام با کار میدانی و مشاوره با پیشکسوتان، طرح نظام نوین طی 8 ماه کار مستمر تدوین و به وزیر جهاد کشاورزی ارائه و به تصویب ایشان رسید.

وی با بیان این که بعد از اجرای آزمایشی طرح در 4 استان باید معاونت های وزارتخانه نظرات خود را بیان داشته و برای ابلاغ دستور العمل همکاری نمایند، گقت: این طرح پس از اجرا، مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا نقاط قوت و ضعف آن بازبینی شود.

ایجاد شبکه ارتباطی منسجم و ارتباط دوسویه با کشاورزان، نخستین رکن اعتماد و احترام متقابل

محمد حسین عمادی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور توسعه و فناوری نیز گفت: برای تاثیر بر کشاورزی باید به کشاورزان که صاحبان سرمایه کشاورزی هستند، توجه بیشتری مبذول داشت و در این وادی از ترویج برای این منظور بهره ببریم.

وی با بیان این که باید با کشاورزان که مالک منابع هستند ارتباط برقرار شود تا با ایجاد یک شبکه ارتباطی منسجم و ارتباط دوسویه با آنها نخستین رکن اعتماد و احترام متقابل کشاورزی محقق شود، افزود: تنها در این صورت است که بهره بردار یافته های جدید را می پذیرد و برای بهبود کشاورزی ملی با وزارت جهاد کشاورزی تعامل برقرار می کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور توسعه و فناوری اضافه کرد: بدین شکل مدیریت عالی مملکت که خود را متولی می داند، باید برای کشاورزی زمینه توسعه را فراهم کند و رابطه ای را که مدتی است ضعیف شده، تقویت نماید.

عمادی با ابراز تاسف از این که متاسفانه در کشور ما شبکه ترویج ضعیف شده و در نقاط دور از مرکز هماهنگی کافی وجود ندارد، افزود: کار ترویجی، عارضه عمومی پیجیده ای است که از وسعت زیادی برخوردار است و در عمل به نیروی انسانی، تجهیزات و هماهنگی زیادی نیاز دارد و نباید آن را سهل و آسان تصور داشت.

وی انتقال تکنولوژی را منوط به احیای شبکه ترویج دانست تا با در نظر گرفتن واقعیت و اولویت ها بر مبنای محلی و ملی، بخش کشاورزی را حمایت کرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور توسعه و فناوری اضافه کرد: برنامه حاضر طی دو سال گذشته تدوین شده و باید در عمل مورد تجربه قرار گیرد تا مشکلات برنامه مرتفع گردد. این برنامه با دستورالعمل یکسان اما با در نظر گرفتن تنوع اقلیمی و شرائط آب و هوا و سایر عوامل اجرا خواهد شد با توجه به کمبود بودجه برای کسب موفقیت حداکثری استان های منتخب، استان هایی که بیشترین انگیزه را برای اجرا داشتند و خودشان درخواست دادند، انتخاب شدند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید