Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی خبر داد:

موج اخیر بیماری‌های صعب‌العلاج در کشور، ناشی از نادیده گرفتن تحقیقات غذایی

مهم‌ترین مشکل تحقیقات به‌ویژه کشاورزی در ایران "دیده نشدن" است.

موج اخیر بیماری‌های صعب‌العلاج در کشور، ناشی از نادیده گرفتن تحقیقات غذایی
موج اخیر بیماری‌های صعب‌العلاج در کشور، ناشی از نادیده گرفتن تحقیقات غذایی

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان ‌شرقی امروز در گفتگو خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هنوز در جامعه ما جا نیافته که همه کارها باید پایه و اساس تحقیقاتی داشته باشد.

حسین لطفعلی‌زاده افزود: در سنوات گذشته انجام پروژه‌های اجرایی که فاقد بررسی‌های تحقیقاتی بودند، ما را به اینجا رسانده که الان دریاچه ارومیه‌مان در حال خشکیدن است، آب‌های زیرزمینی‌مان به‌شدت افت دارند، آب موجود در سفره‌های زیرزمینی شور شده‌اند.

وی از عدم سرمایه‌گذاری کافی در بخش کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل پیش روی بخش کشاورزی عدم سرمایه‌گذاری کافی در این بخش است. یعنی در مقایسه با سایر بخش‌ها مانند صنعت و یا بهداشت کمتر مورد حمایت قرار می‌گیرد.

لطفعلی‌زاده ادامه داد: حمایت از بخش کشاورزی نه‌تنها می‌تواند گام بزرگی در راستای استقلال کشور باشد، بلکه می‌تواند امنیت غذایی کشور را تأمین کند.

وی تصریح کرد: موج اخیر بیماری‌های صعب‌العلاج در کشور نقش و اهمیت امنیت غذایی و به‌دنبال آن جایگاه ویژه وزارتخانه مولدی مانند جهاد کشاورزی را بیش از پیش روشن می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌ شرقی با اشاره به ورود تدریجی تحقیقات به جامعه یادآور شد: از سوی دیگر نتایج تحقیقات همواره به‌صورت بطئی و تدریجی وارد جامعه می‌شود، در صورتی که مشکلات به‌صورت ناگهانی حادث می‌شوند.

لطفعلی‌زاده تأکید کرد: از این رو نتایج کارهای تحقیقاتی کم‌رنگ به‌نظر می‌رسد، در صورتی که تجسم جامعه‌ای که در آن اثری از پژوهش نباشد، غیرممکن است.

وی اظهار داشت: اگر تحقیقات در سال‌های قبل با مطالعه و تحقیق بود الان هم در برخی محصولات به خودکفایی رسیده بودیم و در عین حال جاذبه توریستی بزرگی به نام دریاچه ارومیه را هم از دست نداده بودیم. پس اگر نقش تحقیقات را باور کنیم بقیه مشکلات ریز و درشت به خودی خود حل خواهند شد./

ارسال خبر: امیرمسعود طایفه‌سلطانخانی

F-940810-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید