Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

تولیدات کشاورزی استان اردبیل 30 درصد افزایش می یابد/ اجرای 250 کیلومتر جاده بین مزارع پروژه آبیاری دشت مغان

تولیدات کشاورزی استان اردبیل 30 درصد افزایش می یابد/ اجرای 250 کیلومتر جاده بین مزارع پروژه آبیاری دشت مغان
تولیدات کشاورزی استان اردبیل 30 درصد افزایش می یابد/ اجرای 250 کیلومتر جاده بین مزارع پروژه آبیاری دشت مغان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، عدیل سروی با اعلام این خبر افزود: میزان بارندگی کشور کمتر از یک سوم متوسط بارندگی جهانی است، در بخش کشاورزی کمبود آب کشاورزی یکی از بزرگ ترین جالش های پیش روی کشاورزان است. برنامه ریزی می بایست به گونه ای اجرا شود که بتوانیم سه برابر متوسط جهانی از آب استفاده بهینه کنیم تا همپای دنیا باشیم.

وی افزود: درمناطق دیم خیز دشت مغان و دیگر مناطق دیم خیز استان بهره برداران و عشایر زحمتکش سال های مدیدی است که از خشکسالی و کمبود آب رنج می برند. به همین منظور در سطح استان به میزان 107 هزار هکتار برنامه های مربوط به استفاده بهینه از منابع آبی در درست پیگیری و اجراست. عملیات اجرایی شبکه های گسترده آبیاری فرعی که در دشت مغان در دست اجراست و 8500 هکتار از پایاب مغان در حال انجام است که با تامین منابع مالی از محل اعتبارات ریاست جمهوری امیدواریم این طرح را دهه فجر به بهره برداری برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: توسعه باغات در اراضی شیب دار و تامین منابع آبی در جنوب استان از پروژه های مهم دیگری که پیگیرآن هستیم و همچنین پروژه زه کشی زیر زمینی طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در سطح 3400 هکتار از اراضی بیله سوار را نیز از ابتدای سال جاری آغاز نموده ایم.

وی افزود: استفاده از اعتبارات تعاونی های تولید روستایی در بهینه سازی مصرف آب و توسعه آبیاری تحت فشار و اهتمام در تصویب اعتبارات لازم قابل تحسین است. از محل اعتبارات استانی نیز در خصوص تامین آب از محل احداث سدهای معیشیتی و استخر ها و بند ها با اعتبار 150 میلیارد ریال و تخصیص صد درصد اعتبارات که از محل ماده ده و دوازده تامین شد شاهد شروع 73 پروژه هستیم.

علاوه بر این اجرای پروژه پایاب خدا آفرین در سطح 62 هزار هکتار که در ناحیه عمرانی دوم آن 12 هزار و 500 هکتار این پروژه را با اعتبار 270 میلیارد تومان در مدت 30 ماه اجرا خواهیم کرد که امروز با حضور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، مجری آب های مرزی کشور و استاندار اردبیل و نماینده مردم بیله سوار و پارس آباد در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران این شهرستان ها و مدیر آب منطقه ای استان و قانم مقام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان رحیم رستمی و همچنین مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان عملیات کلنگ زنی آن صورت گرفت که طی آن 6700 کیلومتر لوله گذاری صورت خواهد گرفت و در کنار اجرای این پروژه، 250 کیلومتر جاده بین مزارع نیز به اجرا در خواهد آمد.

سروی افزود: در آینده نزدیک کشت به صورت مکانیزه و صنعتی با فن آوری نوین در دشت مغان صورت خواهد گرفت و توسعه صادرات به کشورهای هدف و توسعه کشت گلخانه ای از دیگر اهداف دست اندرکاران بخش کشاورزی در این منطقه خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد تا با تمهیداتی که در راستای توانمند سازی بخش کشاورزی استان صورت گرفته، تولیدات کشاورزی استان به میزان یک میلیون و 400 هزار تن افزایش یابد که این میزان یک سوم محصول تولیدی فعلی استان است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید