Iranian Agriculture News Agency

اصلاح نژاد میگو، کپورماهی و قزل آلا با مشارکت برزیلی ها و مجاری ها

طرح اصلاح نژاد میگو، کپورماهی و قزل آلا با مشارکت کارشناسان برزیلی و مجارستانی طی سال جاری اجرایی خواهد شد.

اصلاح نژاد میگو، کپورماهی و قزل آلا با مشارکت برزیلی ها و مجاری ها
 اصلاح نژاد میگو، کپورماهی و قزل آلا با مشارکت برزیلی ها و مجاری ها

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اظهار داشت: طرح اصلاح نژاد میگو، کپور ماهی و ماهی قزل آلا با بهره گیزی از کارشناسان خارجی امسال در دستور کار برنامه های اجرایی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرار دارد.

محمد پورکاظمی ادامه داد: بر این اساس قصد داریم سند ملی اصلاح نژاد میگو را با مشارکت مراکز علمی در سال جاری تهیه و تدوین کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: برای تهیه سند ملی اصلاح نژاد میگو از حضور یکی از کارشناسان خبره دنیا در امر اصلاح نژاد میگو بهره خواهیم گرفت که قرار است ایشان به زودی از کشور برزیل وارد ایران شوند تا در این امر مهم با موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مشارکت داشته باشند.

وی خاطرنشان ساخت: پس از اتمام پروژه دستیابی به دانش فنی تولید مولد میگوی عاری از بیمار یهای خاص که سال گذشته در پژوهشکده میگوی کشور به اتمام رسید، یکی دیگر از موارد تدوین برنامه راهبردی پرورش میگو، به گزینی اصلاح نژاد میگوهای پرورشی است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه هم اکنون در حال فراهم کردن مقدمات انجام این پروژه هستیم، اذعان داشت:در این راستا قصد داریم از نظرات کارشناسان خارجی و داخلی بهره مند شویم که در حال حاضر مکاتبات لازم برای ورود آنها بوشهر در حال انجام است.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، طی سه ماهه پایانی سال جاری، این پروژه کلان تحقیقاتی کشور را در راستای ارتقاء صنعت پرورش میگوی کشور آغاز خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: همچنین موضوع اصلاح نژاد ماهی قزل آلا و کپور ماهی نیز با مشارکت کارشناسان مجارستانی و با محوریت کارشناسان ایرانی امسال انجام خواهد شد.

به گفته پورکاظمی این پروژه با رویکرد تولید گونه های بومی در کشور اجرایی می شود که امیدواریم با تحقق موفقیت آمیز آن شاهد ارتقای صنعت آبزی پروری در کشورمان باشیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: کشور مجارستان موفق شده در سالهای اخیر نسبت به اصلاح نژاد کپورماهی اقدام کند و گونه بسیار خوبی را در حجم انبوه به تولید رساند.

وی با اشاره به اینکه مجارستان با انجام کارهای علمی روی کپور ماهی معمولی کار اصلاح نژاد انجام داده است، تصریح کرد: چندی پیش هیئتی از این کشور از مراکز پرورش کپور ماهی در استان خوزستان بازدید کردند که در نهایت منجر به امضای قرار داد همکاری بین دو کشور شد.

پورکاظمی اذعان داشت:بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، به زودی 12 هزار قطعه بچه ماهی مولد از گونه کپور ماهی از مجارستان به منظور تأمین مولد و اصلاح نژاد این گونه ماهی به کشور وارد می شود.

وی یادآور شد: در راستای بهبود و اصلاح مولد کپور ماهیان، سال 92 بنیاد مستضعفان نیز با همکاری موسسه تحقیقات شیلات، تعدادی بچه ماهی از چهار گونه کپور ماهی با عنوان‌های آمو، فیتوفاک، کپور معمولی و ماهی سرگنده وارد کرد که اکنون به مولد تبدیل شده‌اند.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان کرد: بنیاد مستضعفان امسال 500 قطعه کپور معمولی وارداتی از چین را که به سن بلوغ رسیده‌اند، به طور رایگان در اختیار سازمان شیلات قرار داد و ما این ماهیان را در مراکز تکثیر استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خوزستان توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه از این 500 کپور ماهی معمولی مولد 8 میلیون قطعه بچه ماهی تولید شده است، تصریح کرد: رشد کپور ماهی معمولی چینی بر اساس برآورد انجام شده نزدیک به 30 درصد در مقایسه با مولدین قبلی در ایران، بیشتر است.

پورکاظمی متذکر شد: ماهی قزل آلا و کپور ماهی دارای طرفداران بسیاری در داخل و نیز کشور همسایه عراق هستند که همین امر باعث می شود تا نسبت به تولید در حجم انبوه و مقاوم در برابر بیماری با انجام پروژه های اصلاح نژادی اهتمام بیشتری انجام دهیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید