Iranian Agriculture News Agency

جبران کمبود آب استان گلستان با اصلاح شیوه آبیاری و کشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: اصلاح شیوه آبیاری و الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی و اصلاح الگوی کشت متناسب با استان گلستان، می‌تواند  بخشی از کمبود آب این استان را جبران کند.

جبران کمبود آب استان گلستان با اصلاح شیوه آبیاری و کشت
جبران کمبود آب استان گلستان با اصلاح شیوه آبیاری و کشت

به‌ گزارش ایانا، مهندس "علی نظری" با بیان این مطلب اظهار کرد: باید بتوانیم با تدبیر و اراده راهکارهای کاربردی اثرات سوء کمبود آب را در کشور و استان گلستان کاهش دهیم.

وی افزود: استفاده از آب‌های غیرمتعارف و پساب‌ها برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز، اصلاح الگوی کشت فضای سبز از پر آب طلب به کم آب طلب، کنترل برداشت ها و کاهش آنها تا سقف 75 درصد آب تجدیدپذیر برای تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و بهبود آبخوان‌ها طی یک دوره بیست ساله، فرهنگ‌سازی و آگاهی رسانی به مردم در زمینه حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و لزوم مصرف بهینه از آن و کاهش مصرف سرانه آب در حد استاندارد جهانی، از جمله راهکارهای مدیریت منابع آب است.

نظری تصریح کرد: حمایت از ایجاد تشکل‌های آب بران و مشارکت بهره‌برداران و ذی‌نفعان در حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و واگذاری امور تصدی گری به بهره‌برداران، تلاش برای جلب همکاری و استفاده از تجربیات جهانی برای رفع مشکل کم آبی، اصلاح تعرفه‌ها و واقعی نمودن بهای آب مصرفی و پیشگیری از گسترش کم آبی از طریق کنترل میزان بهره‌برداری از منابع آب، جلوگیری از حفر و بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز، حفظ و حراست از حریم بستر رودخانه‌ها و ... با وضع مقررات سخت گیرانه از دیگر راهکارهای مدیریت منابع آب در کشور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه بر اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی از طریق اجرای عملیات به زراعی تاکید کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت مناسب و سازگار با اقلیم در مناطق مختلف و اجرای پروژه‌های آبخیزداری، پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی برای تغذیه آبخوان های کشور (به‌منظور پیشگیری از افت بیشتر سطح آب و جبران کسری حجم مخزن آنها) می‌تواند در کاهش اثرات منفی بحران آب در کشور و استان ما موثر باشد./

خبرنگار: موسی فرمانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید