Iranian Agriculture News Agency

مشکل ورود کامیون‌های حامل بار ایرانی به عراق به زودی رفع می شود/ پیگیری لغو روادید بین ایران و عراق

در دیدار رییس مجلس شورای اسلامی و نخست وزیر عراق دو طرف بر تقویت روابط اقتصادی تاکید و طرف ایرانی خواستار لغو روادید و اجازه ورود کامیون های ایرانی به عراق شد.

مشکل ورود کامیون‌های حامل بار ایرانی به عراق به زودی رفع می شود/ پیگیری لغو روادید بین ایران و عراق
مشکل ورود کامیون‌های حامل بار ایرانی به عراق به زودی رفع می شود/ پیگیری لغو روادید بین ایران و عراق

به گزارش ایانا، در حالی علی لاریجانی در حاشیه یازدهمین اجلاس بین المللی پارلمان‌های کشورهای اسلامی در دیدار با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق خواستار تقویت و گسترش روابط دوجانبه ایران و عراق در همه سطوح شد که در کنار مرغ و تخم مرغ و دام های سبک، سیب درختی و خربزه نیز در کنار هندوانه از دیگر میوه‌های ایرانی است که در عراق مشتریان خوب دارد و به آن کشور صادر می‌شود.

اگرچه تخمه جابانی نیز از جمله محصولات ایرانی است که مورد علاقه‌ی عراقی‌ها بوده و در مناسبت‌هایی مانند عید فطر و... به این کشور صادر می‌شود.

البته بررسی رابطه ایران و عراق در حوزه محصولات کشاورزی نشان می‌دهد که در مناسبات همکاری‌های دو کشور، ایران غالبا یک صادرکننده بوده است و موارد واردات محصولات کشاورزی به ایران بسیار کمتر از صادرات آن بوده است. بااین همه، به نظر می‌رسد پس از حضور وزیر کشاورزی عراق در ایران و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان این دو کشور در تابستان سال جاری خورشیدی، زمینه‌ خوبی برای مبادلات بیشتر دو کشور هم در زمینه محصولات کشاورزی و هم در زمینه تحقیقات، دانش و فناوری ایجاد شده است که حل چالش حمل بارهای کشاورزی و غذایی از طریق کامیون های ایرانی به عراق که بعضا به دلیل نبود سردخانه های کافی و ... با مشکلاتی مواجه می شوند، از جمله آن هاست. امری که ظاهرا رییس مجلس در حاشیه یازدهمین اجلاس بین المللی پارلمان‌های کشورهای اسلامی آن را با طرف عراقی در میان گذاشته تا گره ای از گره های سد راه یا کند کننده مناسبات تجاری دو کشور باز شود.

در این دیدار رییس مجلس شورای اسلامی، لغو تحریم‌های اقتصادی را بستر ساز فعال شدن مناسبات بانکی بین ایران و عراق عنوان کرد و در خصوص فروش برق به عراق بحث و تبادل نظر شد.

لاریجانی با تشکر از برگزاری باشکوه اربعین 94 توسط مسئولان عراقی برگزاری موفق اجلاس یازدهم را به نخست وزیر عراق و مسئولان این کشور تبریک گفت.

حیدر العبادی نیز در این دیدار از پیگیری برای لغو روادید بین ایران و عراق خبر داد و افزود: به زودی مشکل ورود کامیون‌های حامل بار ایرانی به عراق رفع خواهد شد.

نخست وزیر عراق پذیرایی از زائران کربلای حسینی را وظیفه دولتش دانست و از کمک های جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری باشکوه یازدهمین اجلاس پارلمان‌های کشورهای اسلامی از رییس مجلس شورای اسلامی تشکر کرد.

ارسال خبر: نسرین عبداللهی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید