Iranian Agriculture News Agency

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا در اردبیل خبر داد:

تشویق تجار گوشت مرغ با هدف توسعه صادرات/ متوسط چربی شیر تولیدی در اردبیل، بالاتر از متوسط کشوری

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در پایان سفری به استان اردبیل و در فرودگاه اردبیل طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ایانا در این استان، جزئیات نتایج این سفر و بازدیدش از پتانسل‌های دام و طیور را تشریح کرد.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی از پذیرایی اردبیلی‌ها با شیر به جای چای به‌عنوان اقدامی بسیار زیبا که می‌تواند مشوق مصرف شیر میان مردم باشد یاد کرد.

حسن رکنی عصر امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در اردبیل و پیش از ترک این استان گفت: اردبیل استانی است که پتانسیل‌های بسیار خوبی در زیربخش‌های مختلف کشاورزی دارد و مدیریت جدید سازمان با خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی که داشته، توانسته در تشویق بهره‌برداران برای بهینه کردن شرایط تولید، اثرگذاری خوبی داشته باشد.

وی افزود: یکی از کارهای مشهود انجام‌شده در این استان، اقدامات بسیار مؤثری در زمینه استفاده بهینه از آب است و امروز که افتتاح پروژه‌های استان را به اتفاق استاندار داشتیم، مشخصاً تعداد پروژه‌هایی که در بخش آب و خاک قرار گرفته، در رأس جدول بود و سپس پروژه‌های مربوط به دام و طیور که این نشان‌دهنده دوراندیشی مسئولان ذی‌ربط در استان در زمینه کشاورزی سمت و سوی خوبی پیدا کرده و روی بهره‌ور کردن منابع موجود، اقدامات خوبی در حال انجام است.

رکنی درباره وضعیت حوزه دام و طیور خاطرنشان کرد: اردبیل جزو استان‌های بااستعداد در زمینه توسعه بخش دام و طیور است، گرچه ممکن است در این استان ظرفیت بالایی در واحدهای صنعتی دام سنگین وجود نداشته باشد، اما در بخش دام روستایی و نیمه‌صنعتی، کارهای گسترده‌ای انجام شده و تقریباً در جای‌جای استان شاهد این فعالیت بوده‌ایم. چون نوعاً دام‌های سنتی و دام‌هایی که در واحدهای نیمه‌صنعتی نگهداری می‌شوند، به لحاظ کمیت، تولید بالایی ندارند، اما به لحاظ کیفیت، شرایط خوبی دارند. متوسط چربی شیر تولیدشده در استان اردبیل، بالاتر از متوسط کشوری است و گستردگی تولید در مناطق مختلف استان باعث شده که مصرف لبنیات در این استان افزایش یابد.

وی با اشاره به این که در بسیاری محافل پذیرایی این استان دیده که به جای چای، با شیر از میهمانان پذیرایی می‌کنند، ادامه داد: این کار بسیار زیبایی است که می‌تواند به افزایش سلامتی جوانان و نوجوانان کمک کند و در جلوگیری از استخوان در گروه‌های مسن جامعه بسیار مفید است؛ بنابراین در بحث شیر معتقدیم واحدهای جدیدی که می‌خواهد مورد حمایت دولت قرار گیرد، باید با سیاست استفاده از دام‌های اصیلی که مقاومت بیشترین نسبت به شرایط محیطی دارد، در استان ترویج شود و آخرین جمع‌بندی در معاونت امور دام وزارتخانه نیز به این نتیجه رسیدیم که از دام‌های دومنظوره سمینتال استفاده کنیم و سیاست‌های خود را به معاونت خود در این استان نیز منعکس کردیم.

رکنی با اظهار امیدواری از اینکه با استفاده از ژن‌های جدید استفاده‌شده در تلقیح، استمرار بهبود کمی و کفی لبنیات در شیر استان محقق شود، درباره پتانسیل‌های طیور در استان اردبیل تصریح کرد: یک یا دو مورد افتتاح فارم یا مزرعه‌ در استان وجود داشت که از نزدیک حضور پیدا کردم و سایر پروژه‌ها به‌صورت متمرکز با حضور استاندار انجام شد.

وی با بیان این که ظرفیت مرغ مادر در این استان بسیار بالا است، یادآور شد: افزایش ظرفیت در کشور مطلوب نیست، اما در این استان به‌طور ویژه با توجه به ارتباطی که با برخی کشورهای مجاور دارند، تولیدات انجام‌شده در مزارع مرغ مادر، به فرصت تبدیل شده است؛ به‌عنوان مثال یکی از واحدهای بزرگ کشور، مزرعه "حاج‌نوری" است که تولید جوجه یک‌روزه گوشتی دارد و سهم قابل توجهی در صادرات دارد، به‌گونه‌ای که یک مزیت در استان محسوب شده و مورد حمایت جدی مسئولان استان نیز قرار گرفته است.


امکان تولید بیش از 50 درصدی گوشت مرغ در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی تأکید کرد: با صحبت‌های انجام‌شده در جلسه امروز با جمعی از تولیدکنندگان اردبیل، تأکید بر این بود که تا حد ممکن افزایش محصولات صادراتی در بخش دام و طیور را در استان اردبیل داشته باشیم که به‌نظر می‌رسد به بهره‌برداری رسیدن پروژه امروز، قدمی در جهت عملیاتی کردن خواسته‌ای است که از استان داشتیم.

رکنی اظهار داشت: در حال حاضر برآورد می‌شود حدود دو میلیون و 100 هزار تن تولید گوشت مرغ داشته باشیم و امکان تولید حدود 50 درصد بیشتر از مقدار فعلی با وجود زیرساخت‌های موجود در کشور وجود دارد. لذا به‌دنبال این هستیم که با سرعت موضوع صادرات را در کشورهایی که امکانش فراهم است، پیگیری کنیم.

وی همچنین گفت: مشوق افرادی هستیم که در تجارت گوشت مرغ حضور دارند تا این کار را با جدیت بیشتری ادامه دهند.

رکنی در ادامه افزود: در صورتی که بخواهیم پروتئین صادراتی متناسب با خواسته مشتریان برون مرزی باشد، باید توجه ویژه‌ای به موضوع زنجیره‌ها داشته باشیم. با وجود زنجیره‌ها، تولید مرغ سایز افزایش پیدا کرده؛ بنابراین امکان حضورمان در بازارهای هدف افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مرغ تولیدشده در داخل کشور به لحاظ بهداشتی و شرایط عمومی کاملاً مورد تأیید است، اما ذائقه بازارهای بین‌المللی و همسایه، فقط حفظ کیفیت نیست. اندازه و سایز مرغ نیز حائز اهمیت است. بنابراین در صورتی که بخواهیم افزایش صادرات داشته باشیم، باید سایز مرغ‌ها اصلاح شود و این امر در صورتی امکان‌پذیر است که بتوانیم زنجیره‌های تولید را فعال کنیم.


صادرات 650 هزار تن مواد لبنی طی 9 ماهه امسال

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در زمینه صادرات لبنیات نیز ادامه داد: سال گذشته حدود 650 هزار تن صادرات مواد لبنی داشتیم که در 9 ماهه نخست امسال 295 هزار تن صادرات انجام شد. کمیت صادرات نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده، اما به لحاظ ارزشی کاهشی نسبت به سال گذشته در لبنیات وجود نداشته است.

رکنی تصریح کرد: سرجمع توازن صادراتی، بیانگر مثبت بودن تراز تجاری در صادرات محصولات دام و طیور است؛ به‌گونه‌ای که بیش از 900 میلیون دلار صادرات در 9 ماهه نخست سال در بخش دام و طیور بوده است.

وی درباره واردات نهاده یادآور شد: بخشی از نهاده‌ها که نیاز به واردات داشتیم، نسبت به سال گذشته حدود هشت درصد کاهش واردات داشتیم. در مجموع پنج درصد افزایش صادرات به لحاظ کمیت و هشت درصد واردات به لحاظ کمی کاهش پیدا کرده که امیدواریم بتوانیم جمع‌بندی اقدامات و اتفاقات سال جاری را در پایان سال اطلاع‌رسانی کنیم.

رکنی درباره گزینه‌های تخصصی در بخش امور دام و در استان اردبیل تأکید کرد: استفاده از تکنولوژی‌های جدید یکی از اولویت‌هایی است که می‌تواند ما را در صادرات کمک جدی کند. کشتارگاهی در استان اردبیل در حال تأسیس است که در آن از تکنولوژی روز دنیا استفاده شده و حجم تولید بالایی دارد؛ علاوه بر آن، با ایجاد خط دو امکان تخلیه اتوماتیک امحاء و احشاء وجود دارد که کیفیت مرغ‌های تولیدی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و در کنار آن تفکیک قطعات لاشه که از برنامه‌هایی است که می‌تواند شرایط ما را بهبود دهد، این خطوط جدید به این تکنولوژی تجهیز شده است.

وی با اشاره به مشکلات اخیر در صنعت مرغ به‌ویژه در استان اردبیل اظهار داشت: امیدواریم با سرعت دادن صادرات و تنظیم بازار شرایط اقتصادی برای مرغداران و شرایط تأمین غذای کافی و سالم را برای مصرف‌کنندگان در سطح جامعه به ارمغان بیاوریم./

گفتگو: جاوید صحرائی

L-941121-04


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید