Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی:

افزایش محصولات غیراستاندارد با ادامه روند کم‌کاری سازمان ملی استاندارد/ رواج گلاب‌سازی با مواد شیمیایی در کشور

تکنولوژی اسانس‌گیری را نداریم و با وجود پتانسیل موجود در کشور و نیاز به اسانس به‌دلیل هزینه زیاد این تکنولوژی، تاکنون نتوانسته‌ایم اسانس تولید کنیم، اسانس‌های تولید داخلی نیز پس از خروج از کشور با یک فرمولاسیون سخت فرآوری می‌شود و با قیمت بیشتر به ما فروخته می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با اشاره به سطح زیر کشت 14 هزار هکتاری گل محمدی که حتی پاسخگوی نیاز داخلی نیست، گفت: افزایش تقاضا منجر به افزایش تقلب‌ها شده است و متخلفان با مخلوط کردن ترکیبات سنتزی با آب، کیفیت گلاب ناب ایرانی را زیر سؤال برده‌اند.

محمدباقر رضایی افزود: با افزایش بازار تقاضا، روند غیراستاندارد شدن محصولات نیز در کشور رو به افزایش گذاشته است، در حالی که برای آنکه بتوانیم به صادرات روی آوریم، باید استانداردها رعایت شود و این روند نشان از کم‌کاری سازمان ملی استاندارد دارد.

وی از تدوین استانداردهای لازم برای کشت و فرآوری گل محمدی با همکاری انجمن علمی گیاهان دارویی ایران، ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی و مؤسسه‌های ذی‌ربط خبر داد و خاطرنشان کرد: متأسفانه حجم گسترده‌ای از گلاب‌گیری‌ها در کشور به شیوه سنتی است که در این روش هر فرد با تفکر مخصوص به خود عرق‌گیری می‌کند و به زعم خود روغن تهیه‌شده اسانس است، در حالی که میزان اسانس با توجه به روش تولید، میزان و نوع گل و درجه حرارت متفاوت خواهد شد، گهگاهی این تفاوت در میزان اسانس به معنای تقلب نیست، بلکه این تفاوت‌ها به‌دلیل نبود استاندارد است که در نهایت منجر به از دست دادن کیفیت و بازار گلاب می‌شود.

رضایی با بیان اینکه با ترکیب یک سی‌سی و در نهایت پنج سی‌سی از ترکیب‌های شیمیایی ژرانیول و سیترانول در یک لیتر آب گلاب‌سازی صورت می گیرد و با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه می‌شود، ادامه داد: مردم باید آگاه باشند که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست و از خرید محصولات بدون مهر استاندارد خودداری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از گل محمدی تنها در تولید گلاب استفاده می‌شود، تصریح کرد: تکنولوژی اسانس‌گیری را نداریم و با وجود پتانسیل موجود در کشور و نیاز به اسانس به‌دلیل هزینه زیاد این تکنولوژی تاکنون نتوانسته‌ایم اسانس تولید کنیم.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران یادآور شد: باید با برقراری ارتباط با کشورهای توانمند در تولید اسانس و توسعه ارقام مناسب گل محمدی برای تولید اسانس گامی در جهت پیشرفت این صنعت برداشته شود.

رضایی با بیان اینکه هم‌اکنون ما حتی قادر به برآورده کردن نیازهای داخلی نیستیم، تأکید کرد: اسانس‌های تولید داخلی نیز پس از خروج کشور با یک فرمولاسیون سخت فرآوری می‌شود و با قیمت بیشتر به ما فروخته می‌شود.

وی اسپانیا، بلغارستان، ترکیه و آلمان را جزو کشورهای موفق دارای تکنولوژی فرآوری اعلام کرد و اظهار داشت: باید بتوانیم با برقراری ارتباط به تبادل فناوری بپردازیم و تولیدمان را نیز دوبرابر کنیم، چون همان‌طور که ما به تکنولوژی آنها نیازمندیم، آنها نیز نیازمند محصول ما هستند.

رضایی در پایان گل محمدی را به‌عنوان یک گیاه ملی برشمرد و اظهار امیدواری کرد که بتوانیم با افزایش تولید ملکه گل‌ها، تولید گلاب را توسعه دهیم./

A-941126-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید