Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه پیشنهاد داد:

واردات میوه‌های لوکس در مقابل صادرات مازاد تولید

در راستای تأمین سلیقه مشتریان، واردات قانونی میوه‌های لوکس منعی ندارد، به شرط آنکه در مقابل میوه‌ها و محصولاتی که مازاد تولید آنها در کشور است، به جای امحاء، صادر شود.

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره ورود میوه‌های قاچاق که به وفور در میادین میوه و تره‌بار یافت می‌شود، گفت: قاچاق زمانی اتفاق می‌افتد که ورود کالایی صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد و در حال حاضر نیز شاهد آن هستیم که میوه‌های مختلفی در بازار وجود دارد که شاید نیازی نباشد.

سیدرضا نورانی افزود: اصل ماجرا آن است که قاچاق پدیده‌ای شوم است و هرساله در برخی اوقات سال اتفاق می‌افتد و به پیکره تولید نیز ضربه وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ نظارتی بر ورود و خروج کالای قاچاق نمی‌توان انجام داد که این امر باعث می‌شود ناخودآگاه آفات ناخوانده‌ای وارد کشور شود که هم به دولت آسیب وارد می‌کند و هم تولیدکنندگان باید تاوان مقابله با آفات و بیماری‌هایی که از این محصولات بدون مجوز به کشور وارد می‌شود، پرداخت کنند و علاوه بر آن از آنجا که احتمال آلودگی در محصولات این‌چنینی وجود دارد، سلامت مصرف‌کنندگان نیز در خطر قرار می‌گیرد.

قاچاق نارنگی‌های پاکستانی، برابر با پخش آلودگی‌های مختلف

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه ادامه داد: ورود نارنگی‌های پاکستانی با بسته‌بندی‌های چوبی و پوشال‌هایی که مشخص نیست به چه اندازه سالم باشد، آلودگی‌هایی را در سراسر کشور ایجاد می‌کند که لازم است در این زمینه فکری اساسی شود.

نورانی تصریح کرد: در مرحله نخست باید با عزمی ملی جلوی قاچاق گرفته شود و در مرحله بعد باید بدانیم که اگر کمبودی در کشور وجود دارد، مثلاً در فصلی نیازمند نارنگی هستیم و در مقابل مازاد تولید سیب درختی و کیوی داریم، در قبال صادرات محصولات مازاد، واردات قانونی کمبودهای بازار را جبران کنیم که بدین‌ترتیب علاوه بر آنکه ارز از کشور خارج نمی‌شود، کانال واردات نیز نظارت‌شده انجام می‌شود.

وی یادآور شد: ورود میوه‌های لوکس رنگی که عده‌ای آن را به ورود هیأت‌های اروپایی به کشور نسبت می‌دهند، هیچ ربطی ندارد؛ زیرا لازم است تمامی اقدامات در قالب چارچوب طبقه‌بندی شود.

نورانی تأکید کرد: برنجی که در حال حاضر تنها از کانال دولت به کشور وارد می‌شود، دغدغه بسیاری از مسئولان را در یک ماه گذشته دربر داشته که ادعا می‌شود آلوده بوده و سلامت مردم را در مخاطره قرار داده است.

وی اظهار داشت: لازم است در زمینه واردات و صادرات محصولات مختلف مورد نیاز مردم برنامه‌ریزی کنیم تا به اندازه نیاز انجام شود؛ به‌گونه‌ای که اگر تمامی تشکیلات فوق به تشکل‌ها واگذار شود، خواهند توانست در زمینه صادرات و واردات برنامه‌ریزی کنند.

مسئولیت واردات و صادرات به بخش خصوصی سپرده شود

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه همچنین گفت: وجود ارگان‌های مختلفی همچون وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، استاندارد و تحقیقات صنعتی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ورود و خروج محصولات مختلف نوعی گسیختگی به‌وجود می‌آورد، اما اگر یک ارگانی مسئولیت تمامی موارد فوق را بر عهده بگیرد، مشکل حل می‌شود.

نورانی در ادامه افزود: اگر قرار است وارداتی انجام شود، از محل ارزهای صادراتی انجام شود و بدین‌ترتیب توسعه صادرات اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: صادرات و واردات محصولات مختلف باید با هدف اشتغال‌زایی و خروج از رکود باشد، نه آنکه مشکلات ثانویه به‌وجود آورد.

نورانی ادامه داد: نمی‌توان ذائقه مصرف‌کنندگان را نیز در این بین ندید گرفت، اما مصرف‌کنندگان می‌توانند در هنگامی که کالای قاچاقی را در بازار دیدند، از خرید آن امتناع کنند که این امر عزم ملی می‌خواهد و حمایت‌های مسئولان را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: درست است که کالای ایرانی باید در اولویت خریدهای مردمی قرار گیرد، اما ورود کالاهای دیگر اگر به‌صورت قانونی باشد تا سلیقه و ذائقه مصرف‌کنندگان تأمین شود، دیگر دست قاچاقچیان در این بین باز نخواهد شد.

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه یادآور شد: چه نیازی هست که 300 تا 400 میلیون دلار برای واردات موز هزینه شود و در مقابل سیب، کیوی یا انار تولیدکنندگان داخلی روی دستشان بماند؟

نورانی تأکید کرد: بهتر است که واردات و صادرات به‌عنوان دو کفه ترازو عمل کرده و در مقابل آن چیزی که نیاز داریم، صادرات انجام دهیم.

وی اظهار داشت: تشکل‌ها در اتحادیه‌ها و بخش‌های مختلف دارای هیأت‌مدیره‌هایی هستند که تمامی آنها تجارب کافی در زمینه توازن بازار را دارند؛ بنابراین بهتر است دولت هرچه سریع‌تر تصمیم بگیرد و بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری‌هایش وارد کند.

نورانی در پایان گفت: در حال حاضر خصوصی‌سازی به شعار تبدیل شده و اگر عملیاتی شود، نتایج مثبت آن عاید کل کشور خواهد شد./

M-941127-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید