Iranian Agriculture News Agency

تولید میگوی عاری از بیماری خاص در بوشهر

به گزارش مانا؛ رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران در نشست با استاندار بوشهر گفت : به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از مرگ و میر میگوها به علت بروز بیماری ، میگوی عاری از بیماری های خاص در کشور تولید می شود.

لکه سفید ، سندرم تورا، بیماری مخصوص لارو میگوها ( بچه میگوها ) و یک نوع بیماری باکتریایی شایع ترین بیماری های مربوط به میگوهاست که از این بابت تولیدکنندگان سالانه هزاران تن خسارت را متحمل می شوند.

" مطلبی" افزود : به منظور جلوگیری از این خسارت ها و تولید میگوی های عاری از بیماری قرار است طرح کلان ملی فناوری با عنوان کسب و انتقال دانش فنی برای تولید انبوه میگوی عاری از بیماری خاص در کشور و قطع وابستگی به محصولات خارجی اجرا شود.

وی با بیان اینکه تولید میگوی عاری از بیماری از اهداف کلی اجرای این طرح است گفت : دستیابی به دانش فنی تولید میگوی اس پی اف درکشور، ایجاد پایلوت تحقیقاتی به منظور پایش دائمی تولید میگوی اس پی اف و برطرف کردن مشکلات ناشی از تلاقی نژادهای یکسان یا هم خونی در گونه های پرورشی و ایجاد بانک ژن میگوهای بومی کشور از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با توجه به اینکه کشور از نظر مولد میگو خودکفاست گفت : ما تفکر تولید میگوی عاری از بیماری را آغاز کردیم و در همین ارتباط در سفر نخست دولت به بوشهر طرحی نیز به تصویب رسید .

آقای مطلبی افزود : در سال 89 ایجاد مرکز تولید میگوی اس پی اف در هرمزگان نیز تصویب شد اما بنا به دلایلی این مرکز در هرمزگان هنوز ساخته نشد.

وی گفت : بر اساس پیگیر های بسیار و بر اساس قراردادی که با معاونت علمی رییس جمهوری منعقد شد ، قرار شد این معاونت40 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح پرداخت کند و ما نیز موظف شدیم تا زیرساخت‌ها، تاسیسات و ساختمان را در منطقه شغاب( با ضم شین) بوشهر آماده کنیم.

مطلبی افزود : این طرح در مدت 30 ماه اجرا می شود و تاکنون 13 میلیارد ریال برای اجرای این طرح تخصیص یافته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید