Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران به ایانا خبر داد:

پیشنهاد برزیلی‌ها برای صادرات دام زنده به ایران/ آمادگی صدور 10 هزار رأس گوساله از برزیل به مناطق آزاد ایران

برزیل، یکی از کشورهایی است که سهم عمده‌ای در صادرات گوشت قرمز به ایران دارد؛ حال به‌نظر می‌رسد مسئولان این کشور برای صادرات، برنامه‌های جدیدی را ارائه داده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران با اعلام این خبر گفت: برزیل پیشنهاد داده که به جای واردات گوشت قرمز، گوساله زنده به ایران وارد کند.

منصور پوریان با اشاره به اینکه چنین موضوعی هنوز در حد حرف است و تا عملی شدن فاصله زیادی دارد، افزود: در صورت فراهم شدن شرایط و قبول این پیشنهاد از طرف ایران، برای فاز اول حدود 10 هزار رأس گوساله از برزیل به مناطق آزاد ایران مانند چابهار، قشم و کیش وارد شده و از آنجا در کشور توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: واردات دام زنده به جای گوشت آماده از برزیل، هم از نظر قیمتی به نفع بازار است و هم ارزش افزوده بالاتری دارد.

به گفته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، از آنجا که قیمت تمام‌شده محصول در ایران بالاست، فعلاً نمی‌توانیم برای صادرات دام زنده به عراق، با برزیل رقابت کنیم. زیرا این کشور محصول مورد نظر را با قیمت دو دلار و 80 سنت تا سه دلار برای هر کیلوگرم به عراق می‌فرستد در حالی که همین صادرات از ایران برای عراقی‌ها حدود چهار دلار تمام می‌شود.

پوریان ادامه داد: از طرف دیگر به خاطر برخی مشکلات، در حال حاضر صادرات دام زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز متوقف شده است؛ بنابراین حدود دو ماه است که صادراتی از ایران صورت نگرفته و دامداری‌های سبک و سنگین کشور دچار انباشتگی شدید شده‌اند.

وی تصریح کرد تمام این اتفاقات در حالی رخ داده که قیمت گوشت قرمز در بازار سیر صعودی پیدا کرده و بعضی‌ها مانند رئیس سازمان حمایت، صادرات دام را مقصر اصلی این گرانی می‌دانند؛ این در حالی است که ابداً چنین نوسان قیمتی ربطی به صادرات نداشته و شبکه‌های توزیع و دلالی، مقصر اصلی افزایش قیمت‌ها هستند./

V-941202-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید