Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس بخش کشاورزی مطرح کرد:

کشت کلزا، نیازمند سیاست های حمایتی

هم اکنون کشت کلزا در استان همدان در حدود یک هزار و 50 هکتار است که نشان دهنده عدم استقبال کشاورزان از کشت این محصول است.

کشت کلزا، نیازمند سیاست های حمایتی


یک کارشناس بخش کشاورزی گفت: استقبال کشاورزان از کشت کلزا نیازمند اتخاذ سیاست های حمایتی از سوی دولت است.
علی بایگانه در گفت و گو با خبرنگار ایانا در همدان افزود: هم اکنون کشت کلزا در استان همدان در حدود یک هزار و 50 هکتار است که نشان دهنده عدم استقبال کشاورزان از کشت این محصول است.
وی ادامه داد: با توجه به وابستگی ایران در دانه های روغنی و واردات بیش از 90 درصد دانه های روغنی سیاست های حمایتی برای کشت کلزا می تواند استقلال کشور را در پی داشته باشد.
وی اضافه کرد: دلیل نبود استقبال در کشاورزان برای کشت کلزا مشکلات بازرگانی این محصول بوده است، بطوری که کشت کلزا برای کشاورزان آن گونه که باید توجیه اقتصادی نداشته است.
وی یادآور شد: کشت کلزا می تواند باعث افزایش تولید گندم در کشت بعدی شود، همچنین حفظ و ذخیره رطوبت زمین و کنترل آفات و بیماری های گندم را به دنبال دارد.
بایگانه افزود: در سال جاری دولت قیمت نسبتا مطلوب در حدود دو هزار و 500 تومان را برای خرید تضمینی کلزا تعیین کرده است اما باید سازو کار خرید تضمینی مانند متولی خرید برای کشاورزان کاملا مشخص شود تا کشاورزان سر در گم نشوند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید