Iranian Agriculture News Agency

به دلیل عدم کنترل دام و بهره‌برداری مضاعف از مراتع

صدای اعتراض شورای عالی امنیت برای آب شرب در آمد

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: صدای شورای عالی امنیت برای آب شرب تهران و کرج به دلیل عدم کنترل دام و بهره‌برداری مضاعف از مراتع و منابع درآمده است، به این منظور شورای عالی، برنامه‌های سدهای تامین کننده آب شرب تهران و کرج را خواستار شده است.

صدای اعتراض شورای عالی امنیت برای آب شرب در آمد


پیش‌‌آگاهی دامداران راهکار حفظ مراتع و کنترل چرای دام
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، یکی از راهکارها برای حفظ مراتع و کنترل چرای دام را پیش‌آگاهی دامداران دانست.
به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، پرویز گرشاسبی در گردهمایی برنامه‌ریزی مشترک مدیریت چرای استان البرز و استان‌های همجوار (تهران، قزوین، قم، مرکزی، همدان و مازندران) در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز، گفت: دامداران باید قبل از آغاز فصل چرا، آگاهی‌های لازم را در خصوص زمان ورود و خروج دام و همچنین تامین علوفه دام‌ها کسب کنند و از ورود زودهنگام دام به عرصه‌ها خودداری کنند.
وی افزود: وضعیت اقتصادی کشور منجر به تولید گله‌های جدید شده که این گله‌ها نیازمند علوفه در مراتع و در فصل غیرچرا هستند که برای پیش آگاهی این افراد باید از ظرفیت انجمن‌های دامداران و اتحادیه‌ها استفاده کرد.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مرگ خاموش منابع طبیعی تنها دست‌اندازی و تصرف اراضی نیست، بلکه عواملی نظیر وقوع سیل و فرسایش خاک آثار بارز مرگ خاموش منابع طبیعی در کشور است.
وی افزود: اکنون اثرهای بارز و مشهود تخریب مراتع در سیل و فرسایش خاک دیده می‌شود.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خاک را مامن گیاه و گیاه را عامل حفظ خاک دانست و اظهار داشت: به ورود دام مازاد و همچنین ورود زودهنگام دام به مراتع و خروج دیرهنگام آنها و وجود دام‌های سرگردان در منابع طبیعی همچون تخلف اراضی نگاه نمی‌شود زیرا آثار این تخلف‌ها پس از گذشت فصل پاک می‌شود.
وی یکی از پیامدهای ورود دام مازاد و غیرمجاز به مراتع را شیوع برخی بیماری‌ها در بین دام‌ها دانست و گفت: کارشناسان تلف شدن تعداد زیادی حیات وحش را به دلیل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال جاری را دام‌های غیرمجاز عنوان کرده‌اند.
گرشاسبی به تاثیر مراتع و آبخیزداری در تولید آب سالم نیز اشاره کرد و افزود: صدای شورای عالی امنیت برای آب شرب تهران و کرج به دلیل عدم کنترل دام و بهره‌برداری مضاعف از مراتع و منابع درآمده است.
وی بیان داشت: به این منظور شورای عالی، برنامه‌های سدهای تامین کننده آب شرب تهران و کرج را خواستار شده است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، با اشاره به این که زنجیره کوچ در کشور ما به هم ریخته، ادامه داد: ما باید نگاه را از مراتع برای استفاده صرف دام‌ها بالاتر ببریم زیرا در جهان مراتع را صرفا برای دام استفاده نمی‌کنند و مراتع استان‌های تهران و البرز پتانسیل‌هایی همچون تفرج و توریسم خیلی بالایی دارد.
وی یکی از کارکردهای مراتع را استفاده از درآمد آنها برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط دانست و گفت: سالانه 3200 میلیارد تومان جریمه دام مازاد در مراتع است و اگر برای شبکه‌های نظارتی مراتع سالانه فقط حدود 4-3 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم شاخص‌های منابع طبیعی تا حد زیادی ارتقا می‌یابد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید