Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت مادرتخصصی صندوق توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی:

صندوق حمایت از توسعه صادرات به‌زودی به میدان می‌آید/ صندوق حمایت از توسعه بذر تشکیل شد

صندوق حمایت از توسعه صادرات با همکاری مشترک بین صندوق مادرتخصصی و قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در حوزه تجارت تشکیل خواهد شد و پس از اتمام مراحل بررسی و مطالعه، به‌منظور پشتیبانی تشکل‌های فعال در حوزه صادرات آغاز به کار خواهد کرد.

به‌منظور پشتیبانی عملیاتی از تشکل‌های فعال در حوزه صادراتی، صندوق حمایت از توسعه صادرات با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در مرحله بررسی قرار دارد تا با تعریف جدیدی از ارائه خدمات چندمنظوره، حمایت همزمانی از تولیدکننده و صادرکننده داشته باشد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، پشتیبانی خود را از تجارت محصولات کشاورزی در بازار بین‌المللی عملیاتی کند.

سیدعبدالکریم رضوی اردکانی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: صندوق حمایت از توسعه صادرات
با همکاری مشترک بین صندوق مادرتخصصی و قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در حوزه تجارت تشکیل خواهد شد و پس از اتمام مراحل بررسی و مطالعه، به‌منظور پشتیبانی تشکل‌های فعال در حوزه صادرات آغاز به کار خواهد کرد.

عبدالکریم رضوی افزود: این صندوق اکنون در مرحله بررسی قرار دارد و در صورت نهایی شدن طرح تأسیس آن، تلاش می‌کند با ارائه مدل خدمت به سهامداران آن که همان تشکل‌های فعال در حوزه صادرات هستند، حمایت مؤثری از تجارت محصولات داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با قرار گرفتن اقتصاد کشور در شرایط جدید، لازم است حمایت قابل توجهی از تجارت محصولات کشاورزی به‌عمل آید و برای توسعه حوزه بازرگانی کالاهای کشاورزی، بسترهای جدیدی فراهم شود که بدون توجه دولت و بخش خصوصی و تزریق نقدینگی، توفیق این حوزه امکان‌پذیر نخواهد بود؛ لذا تلاش می‌شود قدم‌های مؤثری در حوزه پشتیبانی برداشته شود.


صندوق بذر نهایی شد

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ادامه داد: فعالیت مشترک دیگری بین صندوق مادرتخصصی و بخش دولتی نهایی شده است که تشکیل صندوق بذر نام گرفت.

رضوی تصریح کرد: این صندوق که کار تصویب اساس‌نامه آن نهایی و سهامداران آن مشخص شده و سرمایه بخش خصوصی نیز آماده شده است، در صورت تأمین سرمایه دولتی، برای حضور در بازار داخلی و تأمین بذر مورد نیاز محصولات استراتژیک نظیر گندم و جو آغاز به کار خواهد کرد.


عسل ایران در راه آفریقای جنوبی

وی با اشاره به فعالیت صندوق‌های تخصصی یادآور شد: صندوق زنبورعسل که سه سال پیش تشکیل شد، توانست با تدوین شناسنامه عسل، راه صحیحی برای شناخت عسل طبیعی از عسل تقلبی ارائه دهد و با ثبت برند "اکسیر"، قدم محکمی در حوزه تجارت عسل بردارد.

رضوی تأکید کرد: اکنون نمایندگانی از این صندوق در آفریقای جنوبی حضور دارند تا بازار این کشور را به لحاظ مشتری‌پسندی و ذائقه مردم مورد بررسی قرار دهند و به این ترتیب راه برای یافتن بازارهای جدید و صادرات عسل به آفریقای جنوبی آغاز شود.


صندوق چای و صندوق منابع طبیعی با نیازسنجی خلق شدند

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اظهار داشت: به‌منظور ارائه خدمت به 50 هزار کشاورز فعال در حوزه چای، صندوق چای به‌وجود آمد تا برای نخستین‌بار فصل جدیدی از فعالیت‌های صندوق رقم بخورد.

وی همچنین گفت: پیش از این، تشکل‌ها به‌عنوان سهامداران صندوق محسوب می‌شدند، اما برای نخستین‌بار، کشاورزان ارتباط مستقیمی در صندوق دارند و تلاش می‌شود با ارائه مدل جدیدی از خدمت بین تولیدکننده، فرآوری‌کننده و صادرکننده حمایت چندمنظوره‌ای از فعالان چای داخلی به‌عمل آید.

رضوی در ادامه افزود: زنجیره‌وار دیدن فعالان حوزه چای و تزریق تسهیلات به سرحلقه، از مهم‌ترین اقداماتی است که در ارائه خدمت جدید به چایکاران در حال بررسی و تبیین است و کارگروه‌هایی نیز بدین‌منظور تشکیل شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: صندوق منابع طبیعی با توجه خاص به گیاهان دارویی آغاز به کار خواهد کرد و به‌زودی شاهد تشکیل این صندوق‌ها در کشور با هدف از گونه‌های خاص گیاهی و توسعه صادرات گیاهان دارویی خواهیم بود.


جای خالی صندوق در میزهای مذاکره هیأت‌های خارجی

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره جای خالی صندوق در پای میزهای مذاکره با هیأت‌های خارجی به‌ویژه پس از برجام تصریح کرد: بر اساس اساس‌نامه قانونی صندوق و همچنین ظرفیت‌های ویژه قانون افزایش بهره‌وری، صندوق‌ها مجازند چه در حوزه تجارت خارجی و چه سرمایه‌گذاری و چه در حوزه تنظیم بازار ورود پیدا کنند؛ به این معنا که صندوق‌ها می‌توانند هم ظرف سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرند و هم زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌ها فراهم کرده یا مستقیماً به آن وارد شوند. اینکه چرا تاکنون در میزهای مذاکره هیأت‌های تجاری جایی نداشته‌اند، پرسشی است که باید از دیگران بپرسید.

رضوی ادامه داد: صندوق‌ها می‌توانند در حوزه تنظیم بازار نیز نقش مؤثری داشته باشند، به این معنا که با تأمین منابع مالی مورد نیاز مشتری‌های خود در صندوق‌های استانی، فعالان داخلی در حوزه فرآوری را برای فرآوری محصولات انباری و صادرات آنها تحریک کنند.

وی یادآور شد: به‌عنوان مثال، صندوق توانست برای فعال حوزه کشاورزی که خواستار 35 تن خرما از استان‌های جنوبی بود، در صندوق‌های استانی تعریف نقدینگی کند و زمینه را برای خارج کردن 35 تن خرما فراهم آورد؛ لذا در صورتی که ظرفیت واقعی صندوق‌ها دیده شود، می‌توانند در تنظیم بازار نقش مؤثری داشته باشند./

F-941205-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید