Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن واردکنندگان برنج خبر داد:

بازار برنج در کمین قاچاقچیان واردات/ واردات ماهانه 150 هزار تن برنج به کشور تا اردیبهشت 95

وضع تعرفه‌های جدید و سنگین در شرایطی که 63 درصد مردم مجبور به تأمین نیاز غذایی خود از انواع وارداتی هستند، راه ورود برنج قاچاق را به کشور باز می‌کند.

بازار برنج در کمین قاچاقچیان واردات/ واردات ماهانه 150 هزار تن برنج به کشور تا اردیبهشت 95


دبیر انجمن واردکنندگان برنج امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره عدم نیاز به واردات برنج، طبق اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم بستن تعرفه‌های بالا برای واردات برنج منجر به ایجاد فرصت برای تولید بیشتر برنج داخلی شود.

مسیح کشاورز افزود: مسیر واردات برنج و سایر تکنولوژی‌ها از کشور هندوستان که با فناوری‌های روز دنیا مطابقت دارد، انجام می‌شود، اما هیچ استفاده‌ای از این فناوری‌های جدید و واردات آن به عرصه انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که در دوران پسابرجام بتوانیم از کشورهای اروپایی و سایر کشورها استفاده کنیم و حتی ادوات مختلف کاشت، داشت و برداشت محصول برنج را 100 درصد مکانیزه کنیم.

کشاورز ادامه داد: فناوری‌هایی در دنیا وجود دارد که با کمترین میزان آب، بیشترین تولید را رقم می‌زند که هنوز در کشور ما از آنها استفاده نمی‌شود، اما امیدواریم در پسابرجام با واردات این فناوری‌ها بتوانیم به صادرکننده برنج تبدیل شویم.

وی با اعلام اینکه برنج ایرانی از مرغوبیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد : لازم است برای صادرکننده شدن، قیمت تمام‌شده کاهش یافته و با استانداردهای روز دنیا نیز خود را تطبیق دهیم و برنج را شناسنامه‌دار کنیم.


اعتقاد به سرانه مصرف 40 کیلوگرمی برنج در کشور

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره نیاز به واردات برنج در کشور یادآور شد : برنجی که از کشور هندوستان می‌آید، قیمت پایین‌تری نسبت به برنج تولیدی کشور دارد؛ به‌گونه‌ای که واردات برنج از کشور هندوستان تا قبل از آنکه به گمرک ایران برسد، قیمت تمام‌شده‌ای معادل دوهزار تومان است، اما در گمرک با وضع عوارض و تعرفه، با افزایش 100 درصدی به چهارهزار تومان برسد؛ در حالی که برنجی که از شمال کشور به دست مصرف‌کننده می‌رسد، دارای قیمت شش‌هزار تا 12 هزار تومان بوده؛ بنابراین نمی‌تواند با انواع خارجی رقابت کند.

کشاورز تأکید کرد: عده‌ای از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه وابسته به برنج وارداتی هستند و توان خرید برنج هشت‌هزار تومانی را ندارند.

وی اظهار داشت: متأسفانه بخشی از بازار داخلی برنج در دست عده‌ای سودجو قرار دارد که در برخی زمان‌ها که تولید مناسبی در کشور انجام شده است، با افزایش قیمت‌ها و کمبود در بازار روبه‌رو می‌شویم، بنابراین لازم است برای آنکه برنج از سفره افراد کم‌درآمد حذف نشود، نظارت بیشتری برای واردات به اندازه برنج صورت گیرد.

کشاورز درباره مشکل سلامت برنج‌های وارداتی نیز گفت: از هر کجای دنیا که بخواهد برنج وارد شود، باید دو مؤلفه سلامت و مطابق بودن با استانداردهای ایران و مناسب بودن قیمت برای مصرف‌کننده وجود داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که اگر برنج آلوده‌ای بخواهد به کشور وارد شود، وزارت بهداشت و سایر ارگان‌ها مانع آن شده و واردات به هیچ عنوان انجام نمی‌شود، بنابراین نمی‌توانیم آلودگی را به برنج‌های وارداتی نسبت دهیم در حالی که وجود برنج‌های داخلی و واردشده توسط دولت در روزهای اخیر جنجال رسانه‌ای بزرگی را به پا کرد که نشان از تاریخ‌گذشته بودن این محصولات داشت.

وی درباره آنکه با وجود پر بودن انبارها از برنج باز هم نیاز به واردات داریم یا خیر، افزود: معتقدیم و اعلام کرده‌ایم که سرانه مصرف برنج در کشور 40 کیلوگرم است؛ بنابراین تاجری که نسبت به واردات این محصول اقدام می‌کند، هیچ‌گاه بیش از نیاز جامعه دست به واردات نمی‌زند، زیرا واردات بی‌رویه می‌تواند به بازار مصرف آسیب‌رسان باشد.


63 درصد قشر آسیب‌پذیر جامعه نیازمند برنج وارداتی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اعلام اینکه 63 درصد مردم کشور ازجمله اقشار آسیب‌پذیر هستند، خاطرنشان کرد: برنج ایرانی از شش تا 12 هزار تومان در نوسان است، در حالی که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، این اقشار نمی‌توانند برنج را بالاتر از قیمت پنج‌هزار تومان خریداری کنند؛ بنابراین نیاز به واردات همیشه وجود دارد.

کشاورز ادامه داد: در شرایط حاضر که از وجود یک میلیون و 800 هزار تن برنج ایرانی در کشور خبر می‌رسد، قیمت‌ها رو به افزایش است که باید گفت این مقدار برنج کجاست و به چه دلیل در بازار نیامده تا قیمت‌ها متعادل شود.

وی تصریح کرد: کارشناسان معتقدند یک میلیون و 350 هزار تن نیاز کشور به برنج است، اما اعتقاد انجمن بر آن است که نیازمند 1.5 میلیون تن برنج هستیم که لازم است از مبادی رسمی کشور وارد شود.

کشاورز یادآور شد: در شرایط حاضر که سود و عوارض گمرکی به این مقدار افزایش یافته است، راه برای ورود قاچاق برنج باز خواهد شد که در این زمینه هشدارهای لازم داده شده است و امیدواریم که مسئولان به این مسئله توجه کنند.

وی تأکید کرد: برنج از کالاهای لوکس نیست و لازم است برای تأمین مایحتاج مردم به هر مقدار که لازم است، در بازار وجود داشته باشد و مطابق اعلام مراجع رسمی، 600 هزار تن به کشور وارد شده و تا پایان سال و یک ماه بعد از ایام عید نیز به‌طور متوسط ماهانه 150 هزار تن برنج به کشور وارد خواهد شد، زیرا ثبت سفارش آن انجام شده است.

کشاورز در پایان اظهار داشت: در حال حاضر که رکود در تمامی بخش‌ها وجود دارد، برنج نیز مستثنی نبوده و باید برای مقابله با قاچاقچیانی که قصد دارند بازار را خراب کنند، برنامه داشته باشیم./

M-941208-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید